|
|
|
|---|---|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Kan någon hjälpa mig med tips om min AC-fläkt. Jag har kollat att fläkten funkar, men det är något elfel för den startar inte (kollat av verkstad). Eftersom meken inte hade elschema kunde han inte göra mera. Jag har just bytt kondensor, torrfilter samt fyllt på köldmedium och ACn funkar, men det är fläkten som inte går igång när den ska. Därför har inte meken fyllt på max köldmedium. |
|
Hej. Menar Du den vanliga kupéfläkten eller den extrafläkt som sitter framför kondensorn ? Menar Du extrafläkten så är felet till 95% säkert avbrott i det effektmotstånd som sitter i kanten på fläkten. Elschema hittar du på Länk Hur man byter finns ev. här bland mek. tipsen eller här:Länk Man kan lätt byta detta motstånd om man plockar bort stötfångaren. MVH Stefan |
|
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Tack för svaret. Jag nämnde för meken om motståndet, men han menade att han testade fläkten så att motståndet bör vara helt. Jag har tittat på elschemorna, och ska se om jag kan få ut något av dem, (ex visar meken). Jag misstänker att det är något som inte funkar tidigare, ex givare, relä etc. Har du/någon något tips då? Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Fläkten får ström på två sätt. Normalt via motståndet (går då med lite lägre varv pga lägre spänning) då den går från och till samtidigt som AC kompressorn. Blir det högt tryck i systemet startar fläkten med full 12V spänning (går ej genom motståndet). Gör testet ( i länken www.nmia.com) med att mäta i den runda 3 poliga kontakten som sitter på kylets högersida. Där finns både den pol som går via motståndet och den som går direkt. Lycka till. MVH Stefan |
|
Hej igen, Nu fick jag klart för mig vad motståndet är till för, tackar. Problemet är att fläkten aldrig går, men jag ska försöka hitta kontakten och se om det finns någon spänning där. Jag hittade den inte när jag tittade idag. Sitter den under någon kåpa? Jag hänger inte med om nmia.com, vad är det för länk? Har du någon aning om det kan vara någon säkring, givare eller relä om det inte är fel där framme? Annars får jag väl pallra mig till BMW, och bita i det sura äpplet. Det är nämligen inte nog med eländet. Jag tror att lambdasonden inte fungerar, (jag klarade nätt och jämnt besiktningen i höstas och den går något ojämnt på tomgången), och förra vecka packade fönsterhissen på högra sidan ihop (den vänstra har inte fungerat på 2 år). Jag har just lagt ut nio tusen på ACn inkl ny/beg AC-kylfläkt..... Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Hej! Kontakten sitter (iallafall på 540) på kylets högra gavel rätt långt upp. Se: Länk Där finns beskrivet mycket utförligt med bilder hur man testar och byter motståndet. Den andra länken Länk visar alla elschema till 94 års e34, det är säkert i stort sett samma på din. Se schema # 6454.0 Auxiliary Fan. Där ser du en säkring # 25 (30Amp)och 2 relän (K21 & K22) som styr fläkten. Reläna styrs i sin tur av dubbel-tempgivaren (S36), tryckvakten (B9Y) och motorstyrningselektroniken. Motståndet är ett effektmotstånd (0,5ohm 80Watt). Jag hittade inget precis likadant på ELFA så jag köpte 2st 1ohm 50W och //-kopplade. MVH Stefan |
|
Tackar så ödmjukast för hjälpen! Nu ska jag bara ta mig tid att undersöka detta. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.