|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett kostnadsförslag ink material på 4300 kr. verkar mycket, men jag har förstått att det helvete att byta. exempelvis kostar det 2500 att byta fram. Har nån någon aning om vad det kostar på BMW, hade svårt att få prisuppgift? | |
|
Man måste ta bort baksäte, ryggstöd, inredning kring stolparna och bort med hatthyllan. Sen kan det vara rätt kärvt att få bort dämparnas tapp från själva hjulnavet. När dämparen är helt lös kvarstår problemet med att pillra ut den från sin plats. Antingen måste man få loss ett stag, vilket var helt omöjligt för mig utan rätt verktyg, så jag plockade bort innerskärmen. Att ta bort innerskärmen innebär att man måste bort med lite annat, tankventilationen på vänster sida, och påfyllningsröret på höger sida. Sen ska allt återmonteras också :) Det tog ett BRA tag för mig, men om jag skulle göra om det en andra gång, och ha tillgång till avdragningsverktyg för staget som måste bort, så skulle det nog inte kännas som ett så oerhört stort jobb ändå. Man lärde sig lite trix under resan så att säga. Det är ändå enklare än vad det låter. Men hör med BMW vad dom ska ha, tror inte dom är dyrare. Även om dom har högre timpenning så går det säkert mycket fortare pga erfarenhet och rätt verktyg! --- Min bil: Länk |
|
|
Om du har en hatthylla med el-gardin är det ytterliggare ettt helvete att räkna med vad jag har förstått. Jag är sugen på att byta dämpare och fjädrar bak men gruvar mig för detta! Annars tycker jag det låter rimligt med 4300. |
|
|
4300:- inklusive material är förvisso billigt. Ett "litet" problem i sammanhanget : mekonomen har inte rätt fjädrar till någon BMW 7-serien , de säljer 3 olika hårdheter vilka då måste passa alla 7-serien. BMW har en fjädertabell och får fram helt rätt fjäder till helt rätt vikt till rätt bil och i bästa fall behöver de inte ens använda tabellen utan rätt fjäder finns på chassienumret. Jag skulle ALDRIG sätta på något annat än orginalfjädrar på min 7-serie , antingen blir det för högt , för lågt , för stötigt eller för svajjigt och väghållningen oftast åt helvete - nu finns det säkert någon som minsann bytt till fjädrar från mekonomen eller annan reservdelsnasare och tycker det vart bra , GRATTIS ! jag har också testat och aldrig mer - vi har således helt lika kvalitetskrav. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Jag gjorde den bedömningen också att jag ville ha originalfjädrar till min. Stötdämparna köpte jag däremot på mekonomen (till bakaxeln), för det var exakt samma som BMW original. Observera att jag köpte inte de som eventuellt föreslås i deras normala katalog, utan bad dem ta hem specifikt rätt dämpare. El-rollo ger inga problem vid demonteringen av hatthyllan. --- Min bil: Länk |
|
|
Ah skönt att höra det där med elrollon har varit lite orolig för den... God jul |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.