|
|
|
|---|---|
|
Hejsan.. vet att man kan trimma 328or med hjälp utav 325 insuget.. Då undrar jag om man kan göra samma sak på 323an för det är ju samma motor och borde också vara "strypt" så som 328an? Kan man "trimma" den med 325insuget eller kanske tom 320 insuget? Tacksam för svar | |
| Hade varit kul att veta ja. hehe | |
| Vad är skillnaden mellan 328 och 325 insug? | |
|
328 (m52) har ett mindre insugskanaler än 325(m50) fin jämförelse mellan insugen -> Länk |
|
|
M50B25 insuget flödar ca 40% bättre jämfört med M52B25, i bromsbänken försvinner det lite effekt i mellanregistret, men toppen blir bättre. M52B20+M52B28 har samma insug, men M52B25 har det lilla. Så att sätta ett M50B25 insug på en M52B28 ger inte lika mycket (knappt lönt) som att sätta det på en M52B25 som är strypt just där. Jag har ett M50B25 insug liggandes komplett med de slang ändringar som måste till om någon är intresserad. |
|
|
MrPutrix: Alla 3 m52-motorer har samma insug. Länk mvh Tomas |
|
| 2-ben: Ja det har du rätt i, jag hade nog stillestånd i huvudkontoret. Dock så finns det M52 maskiner utanför Europa som inte har samma insug. Jag äger tex en E46 med M52B25 som är importerad från Indonesien och den har ett helt annat insug som mer påminner om M50B25 insuget. Får snart skruva av och kolla skillnaderna... :) | |
|
Någon som vet om M50B25-insuget får plats på en 528i? Jag menar inte om de passar på toppen utan om det får plats rent fysiskt utan att ta i någonstans eftersom M50-insuget är större. Uppskattar förvisso lågvarvsegenskaperna men inte lika mycket som jag tycker karaktären på M52B28 är lite tråkig. ------ BMW CS #04839 |
|
| Nu vet jag inte hur mkt som skiljer i utrymme under huven på en 5-serie och en 7-serie men på min fick jag flytta behållaren till servoolja lite och sen var det lite mindre småjusteringar som fick göras också men inget som man inte löste utan större problem. Sen var det ju en del pyssel med att få vacuumslangar å sådant att passa mellan insuget då det ser helt annorlunda ut | |
|
Misstänker att servobehållaren kanske sitter lika på våra bilar och att det blir lite pyssel. Har läst i någon tråd för länge sedan hur man byter, det är precis som du nämner yoshy att det är en del slangar och sådant man får bygga om. Men det ska väl inte vara någon omöjlighet att byta på även en 528i, E36 är ju trängre under huven. ------ BMW CS #04839 |
|
| Har bytt på både E36 och E39 och det gick "bra" på båda modellerna. | |
| Alltså då borde ett M50B25 insug passa till min M52B25 motor? Behöver ha ett insug med inloppet åt sidan, inte nedåt som jag har nu. Anledningen är att jag har kommit över ett kompressorkit som passar en e36 m52 motor som har insuget med inloppet åt sidan. Min e46 m52 motor har insugsinloppet nedåt. Nån som vet om det funkar att byta till ett äldre insug med inloppet åt sidan? | |
|
alla ni som har TU motorer ska no läsa här istellet. Länk (alltså ni med dubbelvanos) Mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Länk Länk två andra trådar om insugsbyte på M52tu o M54 A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
| Kollade motorfamilj själv och det stod M52256S4. Inget tu i benämningen där inte. Vet någon något om detta?Vad är TU? Vilka e46:or har m52tu? Är det dubbelvanos, finns inte det bara på M54 motorerna? Har fått tag i ett m50b25 insug nu. | |
|
Hej Du har nog en TU motor, tu är betäkningen dom för "teknisk uppdatering" eller nått liknande på tyska. När de står S4 i slutet så TROR ja att det är generation 4 av M52 motorn (din motorkod betyder följande M52 = motorfamilj, 25= 2,5L slagvolym, 6= 6 cylindrig och S4 tror jag som sagt står för generation 4, men är inte helt hundra på det, nån får gärna bekräfta). Har du dubbelvanos på din maskin så kommer det inte funka bra med ett M50 insug. Har förmig att uppdateringen av M52 kom -98, då fick dom stålfoder (iaf i usa vet ej om det gäller alla marknader) o dubbelvanos. Så har du dubbelvanos (enkelvanos har bara en liten "bula" fram på toppen, vid insugskammen, dubbelvanos har en "bula/kåpa som sträcker sig över hela toppens brädd, både över insugs och avgaskammen) Enkel vanos = Länk Dubbelvanos = Länk Mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Tack för informationen Erik. Han som säljer M50B25 insuget sa att man troligen bara kopplade ur vanoset genom att dra ut en kabel. Låter lite scary, nån som vet om det fungerar? Eller kan man mappa bort det måntro? Mvh// Pete |
|
|
Förresten, Jag har dubbelvanos enligt den andra bilden du länkade Erik. Mvh// Pete |
|
|
Hej igen. På enkel vanos maskiner e de bara att rycka en kabel så ställer sig vanosen i hög varvs läge hela tiden, den e "digital" (bara högvarv o låg varvs läge), men dubbel vanos maskinerna har helt variabla kammtider och ja vet inte om det räcker med att rycka en kabel på dom. Förstår inte varför du skulle vilja stänga av vanosen, den sitter där av en anledning. Men om ja fattat rätt från dom andra forumen så går det inte att byta till M50B25 insuget på bilar med dubbelvanos, utan där är det insuget från 330 maskinerna som man byter till, har dock inte sätt några papper på att de skulle hjälpa nått. Det enklaste för dig är nog att bygga om tryckrören så att det passar ditt nuvarande insug eller bygga ett nytt insug. kolla denna sidan ( Länk ) är det ett sånt system du har? isånna fall kanske du kan köpa ett annat tryckrör av dom. Mvh Erik Jakobsson A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.