|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag kommer att börja arbeta för ett större läkemedelsbolag i Köpenhamn efter årsskiftet, och kommer alltså att dagligen köra dit. Såg ett kortare inslag på SVT att trängselskatt skall införas i Köpenhamn med ett GPS länkat system. Jag uppfattade aldrig detaljerna och har försökt få info via nätet utan framgång. Är det någon som vet vad som gäller ang trängselskatt i DK, är även ringlederna i Köpenhamn avgiftsbelagda? Är det som i Stockholm att utländska bilister slipper undan? Tacksam för svar! | |
| Det pratas väl bara än så länge om det som jag fattat det ( eller att man fattat ett princip beslut om det) | |
| Det finns inget beslut på detta än såvitt jag vet. Men det lär komma... | |
|
Du bor ju i Vellinge, då borde det väl fungera perfekt med tåg (och ev S-tåg/Metro)? Gissar att du ska jobba på typ Amager, då jag vet att det finns läkemedelsføretag där? Jag pendlar (oftast) med tåg, det hade blivit för dyrt att köra varje dag...trots att det danska "transportfradraget" är bättre än det svenska...och Skat i Dk lägger sig inte i om du tar buss, tåg eller egen bil...de räknar bara antal km mellan hem och arbetsplats... Angående ev trängselskatt, så tror jag det dröjer innan det införs i Kph....men visst snackas det om det... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
| Hiskeliga köer om du skall ta dig med bil in och ut ur Köpenhamn varje dag, jag hade definitivt funderat på att ta tåget om det passar/fungerar. | |
|
Det är bara ett förslag än så länge. Gå in på Länk och välj Play och sök på Köpenhamn +skatt så hittar du inslaget där (15 dec). Där tar dem upp problemet med just utlänska bilar. |
|
|
Inget att fästa vikt vid bara ett flummigt förslag med GPS boxar som ligger till grund för skatten...... Köerna till Köpenhamn funkar ganska OK via bron, det är söderifrån och från Helsingör det är tjockt in mot Köpenhamn på morgonen ( men ut till t.ex Ishöj på morgonen från bron funkar fint) |
|
|
Nog tycker jag bron är "söderifrån"... ;) Men visst, via bron till exvis Ishöj och kanske till Amager går fint...men köra in i, eller genom, Kph är en ren mardröm...har provat det några gg, det tar knappt en timme från Äholm till Kastrup...men sedan tar det minst 45 min till Österbro där jag jobbar... Och det är, som du skriver, också tjockt från Helsingör-hållet...har provat att köra på lite olika tider, men det är alltid minst 20 minuter kryp-körning på motorvägen...tar Strandvejen ibland, där kan man åtminstone köra om på vissa ställen... :) Så, Kristoffer_L, var ska du jobba...? / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Söderifrån menade motorvägen från Fyn, Lolland/Falster där är det kö långt långt långt iväg nästan tysk stau faktiskt... Men faktum även via bron sen via Bella Center-Slussen-Fisketorvet eller via Amagerbrogade fram till Amager bro och sen "mitt in i skiten" till centrum funkar ganska OK det brukar rulla på hela vägen ( eller så har jag bara tur...) |
|
|
Ufo: På 12:e våningen i den höga svarta pelaren strax efter Kastrup :-) Så jag har tur och slipper ringvägarna, dock blev jag förbryllad om Öresundmotorvägen (mot Malmö) skulle påverkas av förslaget. Tåget hade varit perfekt eftersom Ö-sundståget stannar i princip intill entren till byggnaden, problemet är att det är lite struligt att ta sig till Svågertorp med buss från där jag bor och arbetsgivaren betalar brobizz (skattas ej som förmån i DK) så med danska milavdrag blir relativt förmånligt att köra över ändå. Samt ger en möjligheten att ta hem en back öl ibland :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.