AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.215

Bakaxelhållarbult i min E34

mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Tjenare.
Jag besiktigade bilen idag. Det visade sig att en bakaxelhållarbult (som det heter enligt haynesmanualen hade visst ramlat ur...
Är det bra??

Den har ju varit lite sladdrig i hastigheter över 150, över 200 blir den riktigt intressant.

Han hittade en annan sak också, det är något slags glapp i v.framhjul. Någon som vet vad det kan vara? Han hittade nämligen ingenting som var fel på den... Jag har tidigare haft inne den för att byta hjullager då jag trott att det var kass. Men gubben på verkstan trodde inte att det var något fel på dem. Bytte casterstag istället. Hur som helst så glappar det i camber riktningen om man säger så, och när jag svänger åt höger (tror jag) så låter det inte jättebra. Någon som vet?

//markus
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Det är alltså bult 10 på denna bilden.

Länk

Någon som vet vad den gör?
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Om bulten saknas så finns det stor risk att bilden blir sladdrig. Det brukar nämligen kännas som bilen styr lite med bakhjulen om de sk "pitman arms" är slut. Dvs. de bussningarna som ser ut som en 8, den som saknar bulten.

Vad gäller glappet i vänster framhjul så hade jag det på min 525, fick sitta och parera med ratten hela tiden när man körde. För mig så var det bara att dra åt bulten till styrstaget under.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Då får jag kanske försöka skaffa nya sånna när jag ändå är igång.

styrstaget under du har inte en länk och ett nummer (som jag hade på bult 10 ovan)?

//MVH Markus
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Länk

nummer 11 på bilden är det du ska dra åt.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Ok, tror du att det kan hjälpa? Jag skall kolla, men är inte det snarare toe-in/out led som glappet borde kännas i då?

Det känns som en väldigt enkel fix annars ju så det måste jag ju kolla upp!

Tack
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här finns lite info kring byte av de så kallade "hundbenen" (rear pitman arms).
Länk

När du säger det glappar i camber-riktningen tolkar jag det som att det glapapr mest när man håller tag i däcket i ett 12-6 grepp och rycker. Är det glapp då brukar det tyda på glapp i övre/undre bärarmar och dylikt. Tar du däremot ett 3-9 grepp och det glappar brukar det tyda på glapp i styrleder och dylikt.
mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Grym sida tack!
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På denna bilden finns nog samtliga leder/stag i en E34 framvagn.
Länk

När det gäller glapp i bärarmarna är det främst övre/undre spindelled men även bussningarna (länkarmslagringarna) som ger sig. Nu har du redan bytt ut casterstaget som brukar vara det som slits mest.

När det gäller styrlederna så är det i princip bara inre och yttre styrlederna (sen kan det bli glapp i idle arm #14 och pitman arm #10 men det är lite ovanligare).
Men kolla gärna även att alla tre skruvarna till styrstaget #1 på den nedersta bilden sitter fast och det sitter rätt fast i fjäderbenet. Det satt löst för mig en gång vilken resulterade i lite obehagliga vibrationer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.