|
|
|
|---|---|
|
För att undvika en del onödiga frågor berättar ja vad som hänt och är gjort med bilen!! För ett par månader sen så körde ja en söndag trött å lite seg i skallen, skulle göra en omkörning, låg sakta på 5ans växel, skulle lägga i 4an men råkar lägga i 2an vilket resulterar i att varvstoppet givetvis går i men kopplar ju direkt givetvis och lägger i högre växel.. Som följd på detta förbannade misstag.. så lämnade ja bilen till tbm performance han "sa att han kunde fixa bilen förmodligen några ventiler gångna" Varav han bytte 2 ventiler + avgas ventiler med packningar osv.. hämtar bilen den går som en påse skit .. vilket ja påpekar (kalaset kostade 6600 ca) bilen var där ca 3 veckor ! Han säger att ventilerna behöver slitas in , dumhuve som man är litar man ju på folk så kör en månad typ lika dan.. Får nys om en gubbe i gottåsa han ha tydligen mekat bmw i 30 år , han är både billig snäll å lite av ett bmw geni konstaterar jag å min polare... Han börjar då med att ställa in vanosen som tbm misslyckats med , ja får pengar tillbaka av tbm efter visat kvitto mm.. Men bilen går fortfarande dåligt.. Gottåsa gubben erbjuder sig skruva ner topp å kolla igenom motorn då han tycker de är konstigt att bara 2 ventiler var dåliga.. Efter ca 4 dagar är 10 ventiler bytta alla packningar mm bytta alltså toppen ny renoverad alla 24 ventiler inslipade, han hade kollat så att kolvar mm var i ok skick , han konstaterade att bilen var för övrigt väldigt välskött i motorn vilket var ju skönt att höra.(detta gick på 7000).. bilen går bra när vi provkör .. men efter ett tag så börjar den huttra när den blir varm lite liknande symtom som innan ... går jättebra kall och över 3500 varv , så ja ha bytt en givare som sitter under toppen den läser av signaler från vevaxeln eller vad det var skickar signalerna till databoxen.. bilen beter sig nästan lika dant. Då ja ringer gottåsa igen , han ber mig prova byta tempgivaren (den 4 poliga som sitter vid insuget.. Då ja nu inte vet vad ja ska göra då bilen blev lite bättre efter tempgivaren men ändå inte mkt.. På autogruppen ha dom felsökt men de visar inget fel !? Dom kan inte säga vad ja ska kolla nu. Gottåsa vet inte just nu vad ja ska göra.. ja ha alltså en bil som står å ja vet fan inte vad ja ska göra med den går ju svin bra efter ca 3500 varv då sticker den som fan.. så alltså på låga varv blurrar den å går ojämnt!! samt tomgången.. Skulle kunna utge en mindre belöning till den som ger mig svaret på denna gåta.. | |
|
Kolla tändspolarna om alla tändspolarna är okej. Mvh Peter |
|
|
,,,det är två givare, en som känner läget på vevaxeln och en som känner kamaxlarna (kontakterna sitter bredvid varandra under insuget), iaf vad jag fick det förklarat när jag bytte. Så det kanske kan vara kamaxelgivaren som är trött? Har inga vetenskapliga synpunkter eller dyligt, bara ett tips. |
|
|
Dom är bytta... |
|
|
Det kan inte vara en lite felande lambda som ligger bakom det där huttrandet? Jag hade nämligen samma symptom på ett annat bilmärke då lambdan höll på att ge upp. Vid kall motor gick den ju oreglerat och fett, men bra och när man varvade över motsvarande varvtal gick den också bra då det oreglerade värdet låg nära värdet för fullgas gissar jag. När man körde på normalbelastning gick den som en kråka och ryckte som tusan tills den blev ordentligt varm då lamdan tills slut började fungera. Det var värmeelementet i lambdan som gett upp så den hade det svårt att komma upp i rätt arbetstemperatur. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
Prova ryck ur sladden till luftmassemätaren - går den bättre utan den i så har du hittat boven i dramat, kan ju vara så att npgot annat som inte har med själva övervarvningen gått sönder i ett senare skede, som bekant shit happens ju. Prova iaf mitt råd - är snabbt och enkelt gjort och så har du uteslutit en sak till. |
|
|
Angående lambdan så undrar ja om inte dom skulle sett att den var felaktig när dom felsökte bilen, kan ha fel men ha för mig vi pratade om de. När de gäller luftmass mätaren så ha vi kollat de som du skrev, |
|
|
lambdorna kan vara lite kinkiga - behöver inte nödvändigtvis lägga upp dom som fel - det händer att dom bara mäter fel. Alltså, för att den ska läggas upp som trasig i tester måste den vara kortsluten - mäter den bara fel kan man få fenomen som dom du beskriver. Och samma sak gäller för vevaxelgivare om denna inte är bytt - det är ovanligt att dom "bara" läser fel men det händer. Enda sättet att säkert se om dom sköter sitt jobb korrekt är att ohma dom - hasso eller någon annan forumguru har säkert koll på vilka värden de skall ligga på! |
|
|
Det var det jag var inne på, att lambdan felar lite grann men inte tillräckligt för att ge ett felmeddelande. I min kärra fanns ingen felindikering för trasig lambda så jag vet inte i det fallet. Misstänker att det inte hade givit upphov till något felmeddelande eftersom det var just värmeslingan som felade och inte lambdasensorn i sig. Man kan mäta med multimeter och det viktigaste då är när den kommit upp i arbetstemperatur och motorn arbetar lambdareglerat i s.k. closed loop ska värdet pendla mellan ca 0.2 - 0.6 V, man brukar hinna se det på de flesta multimetrar. Innan dess då motorn arbetar oreglerat i open loop så ligger värdet stadigt runt 0.7 V. Vid körning i closed loop och motorbromsning närmar sig värdet 0 V och vid fullgas närmare 1 V. / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
|
oki , ska kolla på måndag låter ju vettigt att testa , just nu prövar ja vad som helst känns de som, detta börja gå mig på nerverna.. tack för svaren så länge , skriver så fort ja kollat upp lambdan.. |
|
|
Har nu bytt lambdasonderna och ingen skillnad bilen går fortfarande dåligt på låga varv när den blir varm. har felsökt inga fel finns, även kollat om den läcker vid insuget men inget hände då heller, sprayade med startgas.. Ska byta kamaxelgivern bara för att kolla men verkade inte som den skulle påverkas när den e varm eller kall. men det är värt ett försök... Övriga tips mottages ytterst gärna!!!!! |
|
| Har du med egna ögon sett vad Gottåsa-Ingemar gjort med toppen? Det finns ju en hel del läsning med mindre nöjda kunder här på forumet. | |
|
Har du läst av dme ? Om du får felkod av typ "missfire" på en viss cylinder så får du göra ett komptest på samtliga cylindrar. Jag hade en 328i med samma symptom som du har, den mätte 13.0 på alla cylindrar utom 1 som visade 10.0. Anledningen till att motorn går bra när det är kall är för att den då flödar med mer bensin. Då fungerar även den cylindern på låg komp. När du varvar över 3500rpm så känner du inte av att den misständer. Kanske någon ventil som fortfarande inte är helt tät? |
|
|
En läckande avgasventil kan avslöjas om du direkt efter start känner på grenrören. Om något av dom blir varmt långt innan de övriga så läcker det där. Byttes några ventillyftare? De kan ta stryk vid övervarvning. Ett komptest är att rekommendera som kamel2 nämner. |
|
|
har gjort komptest på den å dom står lika allihop där dom ska vara, det testet dme " vet jag inte vad det är , de jag gjort är att bmw ha kopplat upp sin data och felsökt via datan..hade dom kunnat göra mer tycker jag dom borde nämnt de.. ? Att ingemar gjort sitt jobb tvivlar jag inte på bilen går mkt bättre nu än innan när ja ligger på högre varv, och den för inte de minsta tick ljud som bruka finnas. dessutom pratar jag med han kanske en gång i veckan, ger mig en del tips och förklarar vad de som ska bytas sitter, för att spara någon krona, dessutom så ha han ställt upp med en hel del givare mm nästan gratis.. Så betvivlar starkt att han skulle gjort något dåligt eller liknande som ja hade problem med hos tbm performance.. |
|
|
Kom och tänka på en sak nu när ja läst lite här på forumet. När ja hade bilen på bmw och felsökt den å förklarat lite vad problemet var å så, så sa ha i verkstaden att vanosen kanske behövde bytas de var tydligen ytterst ytterst ovanligt men detta hade hänt en gång sa han på en 96a. Rådfrågade då ingemar om detta då han e stensäker på att de inte är något fel på den ,han har ju haft den nerskruvad och en gång och justerat den sen renoverat resten av toppen. Någon som har erfarenhet av detta ? |
|
| Det är inte så enkelt att den tar tjuvluft innan insuget? | |
|
Men bilen gick väl bra innan du råkade övervarva? grundfelet är inte löst. Men vilka felkoder kunde läsas ut? |
|
|
hade samma problem med en bil av annat märke.. gick som en klocka tills den blev varm men när den blev varm så bluddra den och var svår att få över 3500rpm men väl över de så gick den som en klocka igen.. men på den var det iaf hallgivaren nu vet ja inte om det sitter det på bmw.. men om det gör det så är det kanske värt att testa.. lcyka till hoppas det löser sig snart! MVH:jamie vem fan behöver Turbo? |
|
|
är det någon som hittat felet på detta symtom? har precis samma fel på min 530 tds.. tacksam för svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.