|
|
|
|---|---|
|
Hej. Bromsbeläggslampan har börjat lysa på min e39a. Nu är det så att jag måste besikta bilen före nyår och jag har inte tid att byta bromsbeläggen före besiktningen. Går det att släcka ner lampan och hoppas på att bilen går igenom så jag kan i lugn och ro byta beläggen efter nyår nån gång? Jag har kört ca 50 mil landsväg med lampan tänd så ännu borde det var nån mm kvar på beläggen iallafall :) Eller vet nån om bilprovningen skiter i att det lyser en lampa som varnar för dåliga belägg? Kanske kan hoppas på att det är nån trög besiktningsman och säga lampan indikerar lite spolarvätska? hehe | |
|
spolarvätska, Hehe ja prova med de du =). Jag vet 2 sätt 1 byt Bromsbelägg = BRA 2 kapa kablarna som går in i varnaren, och koppla ihop dom = Inte så bra Man vet ju alldrig med sbp ,men jag tror inte att lampan uppskattas. |
|
| Och ser dom att du har 1mm kvar på beläggen är risken stor att det blir en 2a endå. | |
|
SBP bryr sig mig veterligen inte om ifall varningslampan för slitna bromsbelägg lyser. Däremot kollar de beläggens skick. Är dessa för slitna kan du få anmärkning. Men BMWs varningssystem varnar i god tid innan beläggen är slut. Så har lampan tänt sig nyligen kan du nog åka och besikta utan någon fara för anmärkning. |
|
|
Jag hade själv exakt samma fundering för ett tag sedan när jag hade tid för oljeservice och byte av bromsbelägg EFTER besktningen. Jag chansande och åkte till besiktningen med lysande varningslampa och mycket "välanvända" belägg. Resultatet blev följande notering på protokollet: Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel 1) 1. Färdbroms bromsbelägg, fram båda sidor, slitna. Besiktningsresultat: Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning. Ägaren är ansvarig för att felen åtgärdas snarast. Fordonet behöver INTE återkomma till en ny besikning. Det värsta som kan hända är alltså att du får ett underkännande, men behöver inte komma tillbaks för att visa upp det åtgärdade felet. (Förutsatt att detta fel bedöms lika på alla bilprovningar...) |
|
| Samma sak hände en kompis. Han köpte nya belägg och sån där beläggvarnare och hade det med sig i bilen vid bes. De blev ingen anmärkning på bromsarna för honom. | |
|
varningen för dåliga belägg tänds ju väldigt tidigt, min tände sig igår och jag kollade då djupet som va kvar och jag hade strax under 4mm kvar och det innebär ju alltså ca 1 tredjedel kvar så kör du lugnt ett tag till, det kommer ju ialla fall jag göra Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas |
|
|
Tack för alla svaren. Jag har ju inget annat val än att prova besikta som den är så jag får väl hoppas på det bästa då och byta beläggen när jag har tid :) God jul :) |
|
|
Hej, för mig så besiktningsmannen alltid kontrollerat tjockleken på beläggen. Om lampan lyser, eller inte spelar mao ingen roll. Gör som Edge föreslår och lägg en omgång bromsklossar i bilen. Du behöver inte vara orolig för att du får nedslag på detta. Lycka till! |
|
|
Hej! Har oxå problem med brpmsbeläggslampan på min E36... Ska besikta bilen imorgon, det är dock inga slitna belägg utan antagligen kass givare... Har provat att både kopplat ihop och isär kablarna men utan resultat. Ska man vänta en viss tid eller liknande? Nån som vet om signalen är till eller från när själva lampan lyser? |
|
|
Hej. Har nu varit och besiktad och det var inget problem med att lampan lös. Fick en "villkorlig 2a" på att beläggen var lite slitna men bilen gick igenom och jag får byta belägg när jag har tid :) Jag sa åt besiktningsnissen att slitagevarnaren började precis lysa och bad han kolla om det var beläggen fram eller bak så jag vet vilka jag ska beställa, sen var saken ur världen :) Då finns det en tråd om det också om nu någon annan hamnar i samma sits. Tack för alla svaren och god jul :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.