|
|
|
|---|---|
| Har en 320iM Touring -03:a nu och funderar på att byta upp mig till en E90 Touring. Undrar nu om deras 4cyl 320 "räcker" till eller ska man satsa på en 325 ist? Något som jag gillar så mkt med just Bmw är deras karaktäristiska ljud från 6:an och är rädd att man kanske tappar den där känslan när det istället låter som att det går igång en symaskinmotor när man vrider på nyckeln. Rent effektmässigt så är ju den motorn jag har idag något som lämnar endel kvar åt fantasin men den räcker ändå tycker jag, mest käringen som kör den ändå. Kommer jag att tappa Bmw känslan i en 4cyl 320? | |
DMZ |
Personligen, så skulle jag aldrig välja en BMW utan sexan. Vore jag i din sits så hamnade valet helt klart på en 330. |
| Jag gick från 330d till 320dxa8automat/x-drive) motorljudet är ju "bättre" i sexan än fyran ,men klarar sej gör man alltid ,allt har å göra med totalekonomi (skatt/förbrukning mm) bytte för å få automat och dessutom kom ju x-drive nu på -09àn hade -07à innan ,lycka till | |
|
Den fyrcylindriga bensinmotorn i E90 är inte så upphetsande..... Frågan är om det är en begaganad 320i med 150-hästarsmotorn du funderar på, eller om det är 'nya' 170-hästaren (den kom en bit in på modellåret -07) som är aktuell. 150-hästaren som satt i 320i E90 fram till början av -07 är en ytterst trist pjäs. Den gör sitt jobb och är väl objektivt sett en bra motor - det är bara det att BMW kan så mycket bättre.... Motorn är varken särskilt råstark eller varvvillig, den låter inte kul och den är inte direkt snål på bränsle. 170-hästaren, som kom våren -07, är betydligt trevligare. Direktinsprutningen och lite högre kompression ger förutom 20 hästar till en 'rappare' motor, som dessutom låter trevligare och är snålare än sin föregångare. Trots det skulle jag själv inte välja 320i - dieselfyrorna är nämligen bättre än sina bensin-bröder på nästan alla plan! Du får lägga till några kronor för att få dieseln, men en 320d är i alla fall billigare än en 325i. Både 'gamla' 163-hästarsdieseln, och nya 177-höstaren, är kvicka och körglada på ett sätt som får 320i att kännas som en 'pensionärsbil'. Dessutom går dom riktigt snålt, inte bara i bränslededeklarationen utan även i verkligheten. Jag är inne på min fjärde dieselfyra nu, och jag trivs jättebra med dom trots att jag i alla tider har varit svårt beroende av BMW:s raka sexor. Jag skulle råda dig att provköra en 320d E90, jämföra med 325i och sen sist prova en 320i. Gör en ekonomisk kalkyl och köp sedan den du tycker bäst om, förutsatt att din budget tillåter det. |
|
| Vilket klockrent svar, gunnare! Mer sånt! | |
| Skulle jag välja mellan 320i 170hk och 320d 177hk. Är valet lätt 320i varvillig motor som är extremt bränslesnål, lägre skatt etc. En diesel som varvar ca 5000varv är inte direkt upphetsande om man vill köra bil. Vill man ha en bil med högre vridmoment och inte använda växellådan då kanske 320d är ett alternativ. Men helt klart det är roligare med en varvvillig motor än en traktor. | |
|
Davve_78 Om du jämför den 6cyl 2,2l 320motorn du har idag så är prestandan högre med den nya 4 cyl 170hk. Visst den låter igentligen ingenting men går mjukt och fint precis som den 6 cyl. Prova och testa. Den är extremt snål. Med dagens bensinpris gentemot dieseln så är pris/mil i stort sätt samma med billigare kostnader för bensinaren. |
|
|
bmwkungen, jag förstår att du av någon anledning inte gillar diesel - kanske för att du inte fått chansen att prova ordentligt? Visst är det kul att varva, men de flesta av oss gör nästan aldrig det, i alla fall inte i vardagstrafik. Och visst är nya 170-hästars bensinfyran snål (om man inte varvar!), men i närheten av dieselns förbrukningssiffror kommer den inte (själv kör jag min 177-hästars 320d på 0,48 l/mil, trots att bilen knappt är inkörd och jag definitivt inte kör sakta). Kör man mindre än kanske 1500 mil/år är det troligen ingen ekonomisk fördel med diesel, men jag skulle välja dieseln i alla fall eftersom jag tycker att den faktiskt är roligare att köra än bensinaren! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.