AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.810

Hur laga trasig sportstol till E30 ?

DMZ
Min förarestol (E30 sportstol) har gått sönder. Vet i fasicken hur man kommer tillrätta med detta fel? finns ej heller reservdelar att beställa från BMW har redan kollat upp detta. Vad som gått sönder är förarestolens vänstra ryggfäste, det metallfästet som sitter fast i hela kakan till ryggjusteringsspaken, går sedan vidare upp till ryggdynan där det vinklas till ett öra som det lösa bakstycket till sportstolen skruvas fast i. Detta öra har gått rakt utav. Vilket gör att ryggdynan åker upp en bit varje gång jag går ur bilen. (lite svårt att förklara)

Min fråga: Finns det möjligen någon med bra tips på hur man fixar detta problem? eller kanske ännu bättre om någon vet vart man kan få tag i detta fäste som gått utav? Nytt eller begagnat spelar ingen roll.
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Skaffa en begagnad sportstol för en billig peng och skifta klädseln, är rätt ofta annonser på stolar med skabig klädsel faktiskt.

Sommarbilen

Länk
DMZ
Hej!

Har kollat efter mindre fina sportstolar på bl,a Powerbörsen, hittade två annonser med ramsnea stolar, dessutom i två olika färger? Men anonnsören vägrar att sälja den som reservdel? Vill ha 1000:- eller så ska han restaurera upp till nyskick??? Undrar om han vet vad en ny originalklädsel kostar? (4000:- per stol.)
Plus arbetskostnad.

Finns det kanske någon med förståndet i behåll, som vill sälja reservdelar från en skrotad E30 Sportstol till föraresidan? (Vill EJ betala 1000:-)
DMZ
Länk
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Har faktiskt kämpat med mina stolar, ryggdelen på båda stolarna glappar - (glipan går nog att justera om du är villig att plocka ner stolen lite) utan att fått bort det, är tydligen vanligt på dessa, så det får du kanske leva med.... Gasfjädrarna går att köpa nya på BMW, ska väl göras till våren.

Sprängskisser på stolarna kan du hitta på:

Länk

Länk

Sommarbilen

Länk
DMZ
Jag har plockat ned hela min förarestol, på vänster sida så sitter justeringsspaken för injustering av ryggen, i den kakan sitter det en metallstomme som går vidare upp till ryggdynan, den metallstommen har gått av på ett ställe. Behöver en ny?

Kanske någon som kan tipsa om en skrotad sportstol Till E30, Sedan modellen.
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Kollade lite mot Länk och hittade gasfjädrarna i allafall, det du annars beskriver som är trasigt verkar tyvärr inte gå att skaffa som reservdel, kanske går att punktsvetsa ihop skiten om du plockar bort klädseln...

Länk

Länk

Sommarbilen

Länk
DMZ
Jorå, jag är nog inne på samma tanke som dig, det blir nog enklast att svetsa.
Funderar även på att byta ut sportstolen mot en Recaro ortopedik.(el styrd med kompressor) frågan är om en sådan pjäs får rum i E30?
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Går väl an... blir bara så jävla fult om du inte åtminstone har en vänster stol som ser likadan ut också.....

Sommarbilen

Länk
ri
699
riku
740iA -97
Var hittar man vettig klädsel till E30 sportstolar? Universal funkar ju inget bra,några tipps?
DMZ
För några år sedan köpte jag en komplett originalklädsel till min förarestol.
Passade då även på att beställa nytt skum till sittdynan inkl båda sidostöden.
Klädde om allt själv då det var busenkelt. Kostnaden för materialet slutade på ca 4000:- med viss rabatt. (ganska så dyrt egentligen)

Såg att det fanns mängder av fräscha E30 sportstolar hos e-bay.com
ri
699
riku
740iA -97
Okej ska kika in på Ebay. 4000kr=1/2 av bilvärde, alltså inte aktuellt. Men den går bra så jag skulle vilja ha den fräschare invändigt, ser inte såå illa ut utanpå heller.
DMZ
Det fanns även några halvfräscha ljusgrå sportstolar hos Powerbörsen, vill minnas att priset var 1000:-paret. De var dessutom raka och fina i stommen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.