AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.209

Behöver ja nå specialverktyg för kamremsbyte på m20 motorn?

Sida 2 av 2
DU
59
DUI JOSA
530i -01
tackar för ovanstående tips.... men ska vänta tills efter jul med rembytet... ska imorron hissa upp bilen å kolla vars det irriterande muller hjudet kommer från när man frikopplar eller bara rullar utan gas... vibrerar ganska ordentligt från mitten till bakre delen av bilen... får se om ja hittar nå glapp i kardanaxeln som jag misstänker.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Mycket surr här.

Byta rem på M20 är plättlätt.
Vanligaste problemet är nog att folk drar insexskruvarna till rotorn runda pga dåliga verktyg, använd bits, och knacka på det med en hammare innan man lossar.
Nått specialvertyg behövs inte, men en 32mm öppen nyckel för att lossa fläkten, det är det första man gör och den är vänstergängad, några välriktade slag med en slägga så lossnar den.

Om bilen inte har AC tar man med fördel bort kylaren och grillen, då kan man delvis jobba genom fronten och man ser mycket bättre hur allt ska sitta.

Montering: sätt på remen enligt märkningarna, lossa spännaren och dra den lätt igen, snurra 2 varv på vevaxeln, stanna exakt på märkningarna och kolla noga att dom står rätt, dra inte tillbaka om du drar för långt, forsätt 2 varv till i såfall, lossa spännaren (fjädern gör jobbet) dra åt, klart.

Många försöker ta bort skruven i mitten på vevaxeln, står oxå felaktigt i Haynes att man ska göra det, men det ska man inte göra, utan det är M8 skruvarna runt den som ska bort.

En kamrem ska kunna vridas ett 1/4 varv på längsta sidan.

Det är inget som helst fel på Biltemas kamremar.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Låter som ditt stödlager på kardan gett upp eller lossnat.
DU
59
DUI JOSA
530i -01
Ahh det måste fan var nå sånt... som sagt ska kolla imorgon.. ja hoppas att det är det... borde vara ganska lätt å byta.. tror dom hade på motor nord för nån hundring..

Vet inte va som hänt me mig sen ja skaffa min beemer för nåra dar sedan.... brukar annars gasa tills det rasar.. hehe.. men den här vill ja verkligen fixa upp...

Planerna är att till att börja me gå igenom hela chassit, byta allt som glappar.. + kamremsbyte, sen får det bli annat lull lull som fälgar väghållnings paket mm..

Tror att fastnade för bilen dagen ja körde hem den.. första bakhjulsdrivna bil jag ägt plus stort industriområde plus snö på vägarna = BRETT.. har inte haft så roligt med en bil..
DU
59
DUI JOSA
530i -01
En till fåga?? stödlager å mitten lager är väll samma sak eller??
läste lite i haynes boken å där stod det nått att man behöver en press för att separera å sätta ihop lager å fäste??
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Hej,
Antar att du inte meckat allt för mycket själv förr. Mitt råd gör det själv så lär du dig samtidigt. Fastnar du så finns ju alltid kunnigt folk här på forumet. Eller skicka ett mejl till mig. Har bytt några gånger och det är inga problem..
Jag bytte på min 320 också, det var inga problem. Har iofs "lite" mektimmar bakom mig, men aldrig kamrem tidigare.
Kylaren plockar du bort så du kommer åt.
När du monterat allt och känner dig nöjd, så dra runt motorn ett par varv för hand och kolla så att allt ser rätt ut, och att det går lätt.

Som sagt, är man inte helt rudis, och är väl medveten om att man får skaffa ny motor/renovera om man skulle göra ett dåligt jobb - ja då är det bara att sätta igång.

--
Markus
DU
59
DUI JOSA
530i -01
Men om man har markeringar måste man först sätta motorn i "ÖD" alltså ettans kolv högst upp eller ska ja skita i det å bara följa markeringarna??... angående det brummande, bullrande ljudet så e det fixar..... Ganska skrattretande... som sagt köpte bilen för en vecka sedan... så det var inte jag, det var nämligen så att när ja hissa upp bilen idag för att kolla efter nå glapp så hittade ja inga.. Började då rycka i hjulen och upptäckte att vänstra bak hjulsatt inte fast ordentligt... ägarn innan hade alltså glömt å dra åt den ordentligt.. HA...ha... så nu har ja inget buller förutom en liten spricka i avgasröret..
DMZ
DUI JOSA: Du behöver ej ställa in ÖD på motorn. Tänk dock på att när du plockat bort den gamla kamremmen, så får du "EJ" vrida på det övre eller nedre drevet,
Se till att lägga i ettans växel & dra åt handbromsen, så bilen inte rör sig.

Sedan gäller det att de båda markeringarna på motorn stämmer överens exakt med remmens markering. Den biten är viktigast. (test snurra flera hel-varv)

Tänkte på om det ev, finns någon här på forumet som bor i närheten av dig? som kanske vill ställa upp med lite vägledning vid kamremsbytet.

Klart som korvspad att motorn skall ställas i TDC (ÖD) när man byter rem! Underlättar att skruva ur stiften så snurrar du lätt på motorn. Man kan iofs hoppa över att ställa den i TDC (ÖD) men då ska man banne mig märka upp vev resp kam -axel positionerna mycket noga...Sen finns det inga markeringar på remmen (iaf inte på de jag bytt! Däremot har vissa andra biltillverkare markeringar på remmen) så vad DMZ yrar om har jag ingen aning om...
Jag har aldrig någon växel i vid rembyte, däremot så är handbromsen dragen...Är man ängslig av sig kan man även lyfta av batteriets pluspol så man inte kan "peta" på starten av misstag ens...
DMZ
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt ang kamremmens markering, det är kam o vevdrevet som har instansade markeringar som skall stämma överens med markeringarna i resp metallkåpor.

Kul inledning Dawwe: Klart som korvspad att motorn skall ställas i TDC (ÖD) när man byter rem! Man kan iofs hoppa över att ställa den i TDC (ÖD)??
-------------------------------------------------------------------------------

Jag har bytt 20 talet kamremmar på E30, har "ALDRIG" ställt in ÖD. ingen har havererat, Hitintills;-)
DMZ: Du glömde citera hela meningen...."Man kan iofs hoppa över att ställa den i TDC (ÖD) men då ska man banne mig märka upp vev resp kam -axel positionerna mycket noga..."

Jag förespråkar att man ställer motorn i TDC (ÖD), men som sagt om man märker upp kam resp vev positionerna mycket noga så kan man skippa detta, dock inget jag skulle göra speciellt inte om det är 1:a gången man byter rem, kan bli sura läropengar...
DMZ
Låser man motorn med ettan ilagd & handbromsen åtdragen, så är dreven redan säkrade. Sedan är det bara att skära av den gamla kamremmen med en kniv. Lossa/byta spännaren och sätta dit den nya remmen.

OBS!! man får EJ vrida den nya kamremmen på plats.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ställer man märkningarna på vev och kamdrev är motorn i ÖD.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.