AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.211

Behöver ja nå specialverktyg för kamremsbyte på m20 motorn?

Sida 1 av 2
DU
59
DUI JOSA
530i -01
har nyligen köpt min första bmw å ska ge mig på mitt första kamremsbyte.
Undrar om man måste ha nå specialverktyg för att lyckas med detta, för jag läste nämligen i detta forum att man behövde det till m40 motorn..

bilen jag nyligen köpte är en e30 320i touring, ägaren innan hade inte haft bilen mer än ett halvår så han hade ingen aning om när kamremen var byt.. så då e de väll bäst att byta den nu..
DMZ
Mitt råd är att du EJ byter kamremmen själv, detta arbete kräver att du vet exakt vad du sysslar med, minsta felinställning resulterar i ett fullständigt motorras.

Är du ej kunnig inom området, så lämna då istället bort detta kamremsbyte till en verkstad som tar ansvar för att motorn fungerar efteråt.
DU
59
DUI JOSA
530i -01
Läste flera som gjort det själv första gången med hjälp av haynes boken.. och om jag inte är helt ute å cycklar så tror jag att m20 motorn har markeringar på "hjulen" anledningen till att jag vill göra det själv är pga ekonomin.. men vet dok inte hur mycke det kåstar att lämna in, men förmodar att det e svindyrt
DMZ
Det är som du säger "SVINDYRT" att lämna in ett kamremsbyte. För några år sedan kostade det 3000:- inkl delar.

Även om du gör arbetet själv, så kostar remmen plus spännrullen ca 1,200:- Detta är då originaldelar. Köper du pirat, så är det väl några hundralappar billigare. Byter du remmen så byt då även spännrullen. (annars gör du bort dig)

Som jag nämnde tidigare, så kräver ett kamremsbyte mkt tidigare erfarenhet. Annars går det mkt lätt helt åt helsicke. Misstänker att du ej betalat en förmögenhet för din E30? Kör med bilen istället, så länge den går. Kamremmen brukar hålla väldigt länge, vet folk som kört över 20.000 mil med samma rem.
DU
59
DUI JOSA
530i -01
Näe köpte den för 10 lakan... så den har ju lite fix.. men låter väldigt fint i motor å låda..kommer kanske ändå lyda ditt råd.. håller nämligen på att ringa runt å kollar pris på kamremsbyte + vattenpump..
DU
59
DUI JOSA
530i -01
Men e det någon som vet om man behöver specialverktyg för kamremsbyte??
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Nej det behövs inte något specialvertyg till m20 motorer, spännaren är
fjäderbelastad.

mvh stefan
DMZ
Men det behövs rätt känsla för att spänna den optimalt, spänns den för hårt så viner det om kamremmen, spänns den istället för löst så kuggar remmen över & då är det kört med toppen.
DU
59
DUI JOSA
530i -01
Ok.. blir att göra det själv med hjälp av en polare som byt kamrempå sin bil.. men det var en sierra.. haha.. läste att man kan använda en inseks nyckel å en"fiskvåg" för att dra åt den i rätt läge.. ska forska vidare.
DMZ
Det finns endast ett sätt att spänna kamremmen optimalt. Står dock ej i Haynes;-)

Gör som följer: När du har monterat dit den nya kamremmen och spännrullen INNAN du drar åt bultarna till spännrullen, så sätter du först fast en torxhylsa i kamaxeländen och vrider den försiktigt moturs, då som först spänns hela kamremmen optimalt. Håll kvar i detta läge tills du eller kompisen dragit åt samtliga bultar (ej för hårt) då släpper gängorna. Använd rätt åtdragningsmoment samt Locktite. Kamremmen skall nu gå att trycka ned en liten bit ca: ½cm.
Efter detta snurrar du motorn medurs via den nedre remskivans bult, kolla nu så att både den övre samt nedre markeringen hamnar rätt, jag brukar kolla 3-4 varv.
DU
59
DUI JOSA
530i -01
Det där lät lite avancerat.. ja ska alltså vrida kam "hjulet" moturs.. hur mycket?? när jag gör detta moment ska ja då inte röra spännrullen till den är spänd å skruva fast den i detta läge?? är inte speciellt kunnig men extremt ivrig på att lära mej.. tack för ditt tålamod
DMZ
Vrid kamaxelns torxbult moturs några få cm, tills kamremmen är lagom spänd.
Sedan "innan" du drar åt låsbultarna till remspänningen, så lägger du lite lagom fjäderspänning på spännrullen. Sedan drar du till rätt moment & låser fast med gänglås. Om du tänker byta vattenpumpen också? så se då upp med gängorna i motorblocket de är "riktigt möra" p.g.a ålder och rost. Jag drog själv bort gängorna sist när jag bytte vattenpump. Mkt lätt hänt. Sedan sitter på pottan med skägget fast i brevlåda;-)
DU
59
DUI JOSA
530i -01
Ok.. nu är ja med.. men undrar en sak till bara.. behöver jag momentnyckel när ja ska skruva åt spännrullen.. om ja behöver det hur många Nm?
DMZ
Jag brukar dra lite på känn,(kanske just därför som gängorna ryker;-) Åtdragningsmomentet är ibland väldigt snålt tilltaget, jag brukar därför dra några Nm över rekommenderat moment. Samt använda gänglås. Och om du använder gänglås så blir momentet ändå felaktigt. (Fungerar lite som olja.)

Det är just med detta som jag menar att man bör ha lite erfarenhet INNAN man ger sig på sitt 1:a kamremsbyte, Det går så oehört lätt fel, sedan står du i värsta fall utan bil.
DMZ
Om du trots allt bestämmer dig för att genomföra kamremsbytet, tänk då på att i samband med demonteringen av alla delar, som när du t,ex ska lossa kylarens alla gummislangar.
LOSSA EJ slangarna från själva kylaren, lossa dem istället vid motorns metallanslutningar. Låt slangarna sitta kvar på kylaren. Om du lossar en slang från kylaren, så kan du ej sätta tillbaka densamma, detta p.g.a att plast anslutningen på kylaren är så gammal och spröd, det spricker direkt. Sedan åker du på att skaffa ny kylare. Det är ett omfattande arbete att byta kamrem på E30, själv så delade jag upp arbetet på två kvällar. När du ska tömma kylaren så skruva DÅ EJ på kylarens bräckliga avtappningsskruv i plast, låt det istället rinna ut via slangarna.
DU
59
DUI JOSA
530i -01
Om det nu skulle gå åt helvete får ja väll ha den stående som projekt bil så kan ja lära mej skruva mer.. kanske slänga i en 325 motor.. hittade en för 5000..

Men det e alltså lite bättre att dra lite för hårt ang spänrullen.. för då hoppar den ju inte över kuggar iaf men lär ju skrika å gå trögt istället..om den är lite för spännd

ska nog lyckas med haynes boken å dina goda råd plus polarns kunskaper..
DU
59
DUI JOSA
530i -01
tackar för tipset med kylarslangarna, men har för mej att det stod i haynesboken att man inte behöver tömma kylsystemet på m20 motorn
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag delar inte uppfattningen att det ska vara så speciellt svårt att
byte remmen på M20.

Jag gjorde det själv på min 320 med goda resultat. Dock med god hjälp
av de trevliga herrarna i nedanstående länk.

Länk

/L
DMZ
Du ska kunna trycka med kamremmen ungefär en halv centimeter (5mm)efter att den är spänd. Vart efter som du kör så tänjs remmen ut. (blir lite större)

Det absolut viktigaste är att de två "MARKERINGARNA" står helt rätt. Om du gör fel där, så kan det i värsta fall va kört.

När det sedan gäller inköp av kamrem & spännrulle.
Köp då EJ Biltemas delar, har hört rykten om att Biltema remmen håller 1500 mil.
Vill du ej satsa på original, så köp då åtminstone delar från MotorNord.
DU
59
DUI JOSA
530i -01
Självklart så köper ja inte biltema när det gäller en så viktig grej.. Motor nord kolade deras sida igår å dom hade ett paket med rem å spännare för typ 500 spänn.. Men ska däremot till biltema å köpa en oljekanna.. kanske luftfilter eller e det inget att ha om de är från biltema?? annars far ja till mekonomen
Dui Josa: Du kan gott köpa Biltemas kamremssats, jag har monterat flertalet kamremssatser (innan de bytte till Goodyear iofs) från Biltema o har aldrig haft problem under de 6000 mil en rem skall sitta på...Gällande hur man spänner remmen så delar håller jag med DMZ i stort, men jag brukar göra på följande vis: Montera remmen korrekt, sätt ditt spännrullen. Se till att "allt slack" hamnar vid rullen, dvs lägg upp remmen så den är så sträckt det bara går vevaxel-löprulle-kamaxel (man kan få leka lite med läget på löprullen). När du fått på remmen på detta vis så låter du spännrullen ligga an med hjälp av dess fjäderkraft. Rotera nu motorn (förslagsvis vid veven, inga tändstift i toppen!) YTTERST lite så att ev slack som finns mellan vev-löp-kam "hamnar" vid spännrullen. Spännrullen skall liga an mot remmen, man kan trycka den lite/måttligt mot remmen med handen, EJ hårt! Drag åt samtliga bultar till spännrullen. Dra runt motorn för hand några varv o dubbelkolla att remmen fortfsarande sitter rätt. På detta vis får du precis lagom spänning, varken för hårt eller för löst...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.