AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.061

Missljud vid frikoppling e30 320i touring?

DU
59
DUI JOSA
530i -01
hej har nyligen köp min första BMW och undra om någon har nån ide vad detta "brummande" ljud kan komma från. det brummar lite när man kör men brummar till betydligt mer när ja lägger i koppling, men försvinner helt när ja bromsar.. själv misstänker ja kardanaxel.. men ja kan ju inte SÅ mycket om bilar.. ljudet kommer från bakre delen av bilen eller mitten.. ganska svårt att höra exakt..

Alla svar e uppskattade
Mvh Johan
DMZ

Hade själv ett liknande "brummande ljud" för många år sedan som också försvann vid inbromsning, detta brummande visade sig bero på kärvande kardanknutar som skapade obalans vid vissa hastigheter. Jag plockade ned kardanstången och lämnade in den till Nobtec i Norrköping. De bytte till grövre kardanknutar med inbyggd fettnippel, sedan balanserade de stången.
Innan återmontering av stången så passade jag även på att byta ut mellanlagret på stången, bytte även hardyskivan. Efter detta så försvann det brummande ljudet.

I ditt fall, så låter det även som att urtrampningslagret kan vara en möjlig felorsak.
DMZ
En annan mkt känslig del på E30, är bakaxelklumpen. Den kan förorsaka många konstiga ljud. Kolla så att det verkligen finns olja i den. Lossa den övre påfyllningsskruven (insex) stick in fingret och känn efter att oljan ligger i nivå med påfyllningshålet.
DU
59
DUI JOSA
530i -01
Tackar för svar ska kolla oljan i bakaxelklumpen till helgen.. om det e lite olja i den va ska ja då använda för olja?? har du nån att rekomendera.. angående kardanaxeln, har du nå tips på att felsöka?? eller e det bara att vålda å rycka å känna efter glapp?? Och om det skulle vara urtrampningslagret är det nått man kan undersöka å fixa själv me hjälp av haynes boken?.. var ganska många frågor på en gång där haha..
DMZ
Det är en speciell olja till bakaxelklumpen, finns att köpa hos BMW. Det går dock även bra att använda Valvolines Hypoidolja. Om du köper olja, så passa då på att byta all olja i klumpen. Vill minnas att den rymmer ca 1L.

Vad det sedan gäller oljudet från urtrampningslagret, så är det något jag rekommenderar dig att leva med. Byte av urtrampningslager kräver demontering av växellådan,mm. Ett arbete som brukar kosta runt omkring: 3-5000:-

Urtrampningslagret kan hålla många år till trots oljudet.
DU
59
DUI JOSA
530i -01
hur ska man komma åt å fylla olja i bakaxelklumpen?? verkar vara trångt som faan..
DMZ

Trångt? om du lägger dig precis bakom bilen, så ser du bakaxelklumpen i mitten.
På bakaxelklumpen sitter det sedan 2st insexskruvar stora som en krona (SEK)

Den övre är till på fyllning och den nedre är då naturligvis till för avtappning.
De brukar sitta fast ganska så ordentligt, så det kan krävas viss förbehandling med typ 5:56. eller värma med gasol. Om du bara drar allt vad du kan, så brukar insexnyckeln gå runt i hålet, sedan är det kört. (Ta det lite varligt.)
DU
59
DUI JOSA
530i -01
jaja.. tänkte bara nör man ska fylla på, om man kommer åt å fylla direkt från flaskan eller om man kan behöva nån typ av flaska med slang så man kan pumpa in oljan??.. som du märker kanske detta e min första bakhjulsdriva bil..
DU
59
DUI JOSA
530i -01
jaja.. tänkte bara nör man ska fylla på, om man kommer åt å fylla direkt från flaskan eller om man kan behöva nån typ av flaska med slang så man kan pumpa in oljan??.. som du märker kanske detta e min första bakhjulsdrivna bil..
DU
59
DUI JOSA
530i -01
oj då dubbel post
DU
59
DUI JOSA
530i -01
Pretade med en bilmekaniker på telefon nyss angående det "brummande" ljudet
han trodde det kunde vara hardyskivan..
DU
59
DUI JOSA
530i -01
stavar ju som en kratta ..
DMZ
Använd en oljekanna till att fylla klumpen med, du får pumpa på ca en kvart.
Det är fullt när det rinner ut från det övre hålet. (om bilen står plant)
DU
59
DUI JOSA
530i -01
tackar för tipstet.. ska förbi biltema å köpa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.