AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
854

525ix touring

hejsan..
jag ska köpa en ny eller bättre beg bil för en lagom slant.
och fick tips om 525ix touring -93 skulle va en kanon bil.
för dom e rätt billig att äga och finns god om reserv delar och billiga sådan om man ska jämnföra mot en audi quattro.

så snälla skulle ni här kunna hjälpa mig och ge mig lite info om just den här bilen.

för och nackdelar

barn sjukdomare??

mvh mats rydberg
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Tja

Jag har en sådan som vardagsbil och jag måste säga att den är underbar! Väldigt fin komfort, stabil, bränslesnål (min ligger på 0,98-1,03/mil blandad körning i stockholm).

När det gäller driftkostnader så är den lite dyrare än en vanlig 525 utan fyrhjulsdrift, eftersom den har lite specialdelar så som andra bromsskivor, chassidetaljer osv som kostar lite mer, men det är fortfarande inte speciellt dyrt.
Om du är spekulant på en sådan så kolla speciellt dessa saker:

-rost
-drivaxlar fram å bak, damaskerna måste vara i bra skick! och det får inte klonka om du kör runt runt med max rattutslag
-nivåregleringen till bakstötdämparna, kolla ledningar osv så dom inte är sönderrostade, kan bli jobbigt om dom börjar läcka/läcker.
-bromsar, kolla skivornas skick osv.
-drivlinan, kolla oljeläckage, glapp och vibbrationer.
-kylaren, kolla så den inte är uppsvälld

I övrigt är det som att kolla vilken bil som helst egentligen. E34-karrossen håller en mycket hög byggkvalité och motorn är en stabil pjäs. När motorn är driftsvarm skall den ej ticka från lyftarna, det kan tyda på slarv med oljebyten.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Skulle bara vilja lägga till, att en stor fördel är om man kan mecka lite själv, speciellt då det vanligtvis inte är särskilt billigt då det gäller BMW.
Är du sedan inte någon fartdåre vintertid, tycker jag att det duger väl med en icke fyrhjulsdriven bil, tror att det är lättare och hitta någon fin sådan.
Har senaste veckorna faktiskt sett 2st 525iT, med mil mellan 15-16 tusen,(??) till rimliga pengar.
Skulle oxå råda dig till manuell låda, min iAXT drar vid stadskörning c:a 1,5 l.
Inte så konstigt kanske för en nästan 2 ton tung bil, men med automat styr man inte själv över växlingspunkterna, måste upp i över 80 km innan högsta växlarna går i. Förbrukningsnålen momentant står då på 2 l upp till 80.
Rasar dessutom fördelningslådan fram, blir det kostsamt.
Själv har jag min stöldskadade donatorbil ståendes på landet, som reservdelslager!
mvh/Gunnar

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En iX med manuell låda varvar betydligt mer än en med automat, räkna med runt 3000 rpm i 100-110 knutar.

Automat-iX ligger på ca. 2000 rpm i 100, även om jag gillar manuella lådor så blev det en med automat för mig, räkna med 1,2 liter/mil förbrukningsmässigt.

Här några användbara iX-länkar, signaturen Mix kan mycket om iX: Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk

Är mycket nöjd med hållbarhet och framkomlighet, rosten är inte heller så spridningsbenägen - jämfört med min Saab 9000 -96 så är den kvalitativt bättre på alla sätt.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.