AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.722

SMG 2 lådan lite frågor och fakta M3 E46

Hej skulle vilja veta exakt vad de finns för funktioner och instälningar på en smg 2 låda alla E46 M3, sammt om de finns möjlighet att fri koppla vid slad som på en manuel, eller är de växel i hela tiden? som på en automat som gäller?
Litte konstiga frågor kanske, men man vill ju veta så mycket som möjligt om de är Manuel eller SMG som gäller vid eventuelt köp :D.

MVH
Fricke
Det finns massor att läsa om smgII om du söker... Möjligheten att "fri koppla" vid sladd finns. Men då måste du ner till växelspaken och skjuta den ett "snäpp" åt vänster. Vilket låter lättare än vad det är (datta har hänt mig:-))....

Och är du sugen på en fin M3 E46 med SMGII så kan du posta mig:-)

M.V.H
Dennis
Funktionerna är: Ett automatläge med 5 olika växlingshastigheter
Ett manuellt läge med 5 olika växlingshastigheter. Här kan du också få ett sjätte läge om du kopplar ur DSC`n...... Du kan växla antingen genom att föra speken framåt för nedväxling eller bakåt för uppväxling. Annars finns det också paddlar på ratten. Där har du uppväxlingar på höger paddel och ner på den vänstra...

Provkör är mitt tips! En underbar låda!!

M.V.H
Dennis
Älskar min SMG II låda dygnet runt! Vilken känsla i S6 :P
Btw, man kan även få nedför och uppförlutningsassistans ;)
Håll in höger paddel i 0.5 sek och motorn varvar upp till ca 2k, man har då 2 sek på sig efter man släpper bromsen till att finna gasen för en rullfri start i uppför lr nedförslutning ;) MKT bra sak!!!

Du har ju Launch control + Burn out mode också!

Som sagt, underbar låda
Så sant! Men på min bil håller jag in vänster paddel. Kanske funkar med bägge? Lc går ju inte av för hackor heller. Har dock bara använt den en gång med tanke på slitaget....
Ec
180
Echelon
BMW 320d e90 -06
Plus att det är samma låda som i den manuella så om den skulle haverera så är det samma kostnad, plus att om du inte använder LC så mkt så har du mindre slitage på koppling då handhavande fel med slirningar osv finns inte ;)
ka
29
kakiiis
m3 smg -03
hmm, burnout mode? :S
Att det är samma låda är sant, men samma kostnader är inte helt korrekt.
Då felen som oftast uppstår med SMG lådorna beror just på att det är SMG lådor, alltså allt runtomkring lådan som gör så att de funkar!

MVH
DennisH, jag som virrar! Menade vänster ;)

Burnout mode är snarlikt som acc mode.
Dra spaken fram, stampa fort gasen i botten och sedan släpp spaken så får du burnout mode.

Samma sak men gasa sakta ner till fullt och släpp, så har du accelerationsmodet ;)
Jaså ja de låter ju som en riktigt rolig låda, och att de fans burnout mode hade jag ingen anning om, dumpar bilen koplingen på högre varv då på ettan eller?
ka
29
kakiiis
m3 smg -03
aha. det kanske man får testa då :P hehe.. men då måste man ju bromsa lite med? :D för att få en riktigt burn :D
Hej igen!

När ja kör "stampa fort ner på pedalen" och släpper upp så spinner det något enormt, men precis som kakiis säger så kan man ju bromsa till lite lätt om man vill ha en mer stående burnout!

Vill man komma iväg fortast möjligt, dvs en snabb 0-100 tid så ska man trycka ner gasen i botten men inte jättefort, då får man acc mode ;)
LC är det du ska använda vid snabbast möjliga 0-100 tid. I med sport, ur med dsc, s6 läget på lådan.......Håll fast växelspaken framåt (i färdriktningen) och ge typ halv gas. Motorn kommer lägga sig på optimalt varvtal. När du sedan släpper växelspaken så bär det av. Efter ett tag (läs: någon sekund) kan du stämpla ner fullt. Var beredd att växla:-) Håller du däremot ner gasen fullt från början så blir det en sk bournout vilket varken går fort eller e bra för däcken:-)

M.V.H
Dennis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.