|
|
|
|---|---|
| Har en 528ia -97 den växlar rätt på alla växlar utan från tvåan till trean,förrän man varvar 6000 tusen varv.Finns det någon som vet vad det kan bero på? | |
|
Har du bytt olja på sistående? ATF är en färskvara som kan ge många konstiga fenomen. Ju tuffare du kör, ju kortare livslängd. Stadskörning med en tung och trevlig bil frestar på även det. Lukta på oljan, den ska inte lukta bränt och kolla så den är klarröd. Tänk dig färgen hos en ung bourgogne, inte en vällagrad, brunaktig bourdeaux :-) Töm lådan ordentligt genom att lossa ingående rör till eventuell oljekylare och kör ut oljan den vägen, börja i P, sedan D,N osv. Stanna motorn omedelbart när du ser första bubblan! Det underlättar givetvis om du har en hantlangare som kollar oljan medan du grejar med lådan och stoppar motorn. Lossa sedan tråget och gör rent det. Normalt ligger det några magnetremsor där som ska suga åt sig järnpartiklar ur oljan. Ser som ut som "igelkottar" med järnfilsspån får du jaga en ny låda... Glitter i botten eller i oljan är heller inget vidare. Visst kan man renovera lådan, men marknaden är full med begagnade lådor som längtar ut på vägarna igen. Jag har hört dom som även "sköljt" igenom lådan med ny olja som sedan tömts igen, bra eller dåligt har jag ingen erfarenhet om, men har någon av ventilerna fastnat har dom en tendens att vilja göra det igen. Att tömma lådan en gång är slabbigt nog i min smak. Byt eventuellt filter och montera tillbaka. Lycka till! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kör en diagnos på låden får du se om det finns några felkoder. Möjligheten finns även att köra livedata med tex carsoft för att se vad som händer och inte händer. Slår lådan i nästa växel hårt när den får för sig att växla. Är du säker på att det är 2-3 och inte 1-2 ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag skulle tippa på att det är en ABS/ASC givare som krånglar, en bekant till mig hade detta och då vägrade bilen att växla mellan 2:an och 3:an. Det tog väldigt möda för verkstaden att hitta detta, lådan byttes, hjulinställningar gjordes mm. Det som löste problemet var att byta en givare (tror det var bak) och allt fungerade jättebra efter detta! Inga felmeddelanden visades som det brukar göra vid givarfel på ABS/ASC. Testa att byt detta innan du gör något annat är mitt tips, God Jul |
|
|
Felsök innan byte av nåt i blindo. Det är för många olika saker som kan ligga bakom för att det är värt att chansa. Men allra först bör du utesluta busenkla saker genom att kolla lufttryck och rulldimensioner på hjulen. Därefter felkoder, glapp i kanonkontakt och oljenivå. Oftast ger det något på dessa punkter. Att den växlar just kring 6000 rpm är ju att programsteget som tvingar den att växla för att inte övervarva motorn tillslut går in. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.