AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
538

Är 320 mycket dyrare att äga än en 318?

Ji
2
Jimmie
318 Touring -96
Ska köpa en E:46 till hösten. vet inte om det blir en 318 eller 320. trivs utmärkt med min nuvarande 318, men vill kanske ha lite fler hk. Är det värt att lägga till några tusenlappar för en 320? tacksam för råd.
-Jimmie
Satsa på en 320 du... en sexa (clyndrig) är alltid roligare.. ok kanske inte så stor skillnad men innerst inne är det alltid det... tror knappast att det är så stor skillnad vad det gäller bensinförbrukning också...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Skillnaderna i kostnader är inte avskräckande. De är tillräckligt små för att du ska låta "vill ha"-faktorn avgöra. Har haft både 318 och 320, och skulle själv ta 320 utan tvekan. Men kör och känn efter!

Försäkringen är en av de saker som skiljer sig lite. Ring runt till bolagen och hör vad de vill ha för respektive modell.

Lycka till!

/330

My Bimmer is my mistress
Visa användare
533
Jackass
523i -99
jo det skiljer väl en 20 hk mellan 318 och 320 och satsa på länsförsäkringar!!!det var en sjujääla skillnad mellan bolagen
Ji
2
Jimmie
318 Touring -96
sjysst av er att svara, det låter som att det är värt att satsa de tusenlapparna på en 320. vi får se hur det blir... //Jimmie
kommentar

har man bmw så ska det va sex burkar!!!
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Din kostnad beror väl också på hur mycket du kör då bränslekostnaderna för en 320 väl är nästan 25% högre än för en 318. Fram till 30 var väl min inställning också att en BMW bör ha sex burkar ( f-n jag har visst redan fyllt 36!). Men då man numera oftast skall transportera bakåtvända småbarn är det inte ofta läge att rasta de 143 kusarna på min lilla 2-litare. ( lite annan ,"gubbig", karaktär på dessa 143 än på min gamla 323 ,som jag hade på 80-talet, också med 143, mer "skrikande" kusar. Den drar väl ung. hälften så mkt soppa som 323:an om jag minns rätt. Kanske körde jag annorlunda. (f-n igen, man har väl blivit gubbe: barn, villa å "Kåmbi"). För 10% högre kostnad får du 5% mer vrid nästan 20% mer HK samt altså närmare 25% högre bensinkostnader. Kort sagt när det gäller BMW så får du det du är villig att betala för. Sex burkar har väl sin charm, tvivelsutan, men den nya 2-litarn är snuskigt snål, tyst och rapp och piskade ju enligt ams volvos 170 hk s 60. Du får väl bara provköra och avgöra själv.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Jimmie, jag funderade på samma sak i höstas när jag skulle beställa en ny 3-serie touring. Efter ett antal provkörningar så kom jag fram till att det inte verkar vara någon större prestandaskillnad mellan 318 och 320. Dessutom har ju 318 en mycket snålare och modernare motor.
Trots blygsam effekt så räcker det för att hänga av en Volvo S60 med turbo, 2.4 liter och 170 hk enligt AMS.
Jag är mycket nöjd med mitt val och saknar inte en 320.
Se BMWPower´s test på www.bmwpower.nu/prov/318_02.asp
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Glömde lägga med denna länk. www.aftonbladet.se/bil/biltester/2001/0123/012306.html
Klart underhållande läsning. I volvos "eget" nyhetsblad till på köpet. =)

mvh
Berg

"Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS
Köp 320, du kommer att ångra 318 jag loooovar! Även om 318 är en jättefin motor så kommer du att vilja ha sexan. Den "nya" sexan är dessutom enormt omtyckt i alla biltester!
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Den nya fyran i 318 är också enormt omtyckt av alla biltestare dessutom modernare än sexan, däremot är den inte lika omtyckt av bensinbolagen!
Ca
105
Castagna
BMW 320i -86
Jag tycker att du ska köpa en 320 istälet för en 318!
De är värt de!!
Jag har en 320i jag tycker den är slö!
Så jag ska byta motor till 325i!!
Mvh// Andreas

Castagna
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Om man skall utgå från dina referensramar så får man ju komma ihåg att en ny 318 e 46 är betydligt snabbare än en 320 -86:a
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.