AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.155

Vem vill inte ha denna?

Sida 1 av 2
Var o kollade lite på autoscout24.de

Länk

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Riktigt snygg! Den skulle man ju gärna haft på uppfarten.

Tror tyvärr inte att den går att regga korrekt i Sverige, mht att den är modifierad motormässigt och att Hartge inte är en registrerad biltillverkare! Eller har jag fel?

Mvh Jimmy

Med tanke på hur länge den har varit till salu torde prutmånen vara rejäl. Personligen skulle jag föredra en Z4 signerad Hartge med samma motor :)

Ang. registrering i Sverige så lär inte ens ett tjockt brunt kuvert räcka som hjälp på traven. Det har i tidigare trådar diskuterats om att reglerna ändrats men ingen har kunnat bringa riktig klarhet i exakt vad som gäller för bilar som är tungt modifierade av firmor som Hartge, AC Schnitzer, Kellernes etc.
Ma
263
MagnusSa
BMW M3 SMG II -04
Förskräckliga fälgar och översminkad. Original är mycket snyggare. Och priset var ju vansinnigt
Konstigt på en sån dyr bil att ägaren inte har råd att lacka huv, tak och baklucka i samma färg som övriga bilen :-)

Jag har aldrig förstått mig på det där med att ha olackade kolfiberdelar på bilen, är det bara för att visa att det är en kolfiberhuv?

// Erik
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
AC-Schnitzer, Hartge, Brabus, Carlsson osv är omöjliga att regga i Sverige. Detta eftersom deras modifieringar är införda i Fahrzeugbrief men de är ingen egen tillverkare.

För att kunna regga en bil i Sverige måste den vara 100% original i Fahrzeugbrief, alternativt vara klassad som egen tillverkare (och det är bara Alpina)

Om du kan få Hartge att bygga en bil och låta bli att införa några av ändringarna i Fahrzeugbrief så går det att regga den i Sverige så länge den ser original ut. (Det gör den inte med V10 under huven dock...)

//Lövet
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
kul att man har en hartge trimmad maskin inreggad i sverige då med dokumentation som svensk bilprovning har godkänt =) var det annorlunda regler 1999 kanske?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Inte direkt clean. Mycket pengar lite mindre smak. Förstörd enligt mig.

Jaha då har jag neggat, men jag antar att man vill ha åsikter i en dylik tråd ;-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med en fungerande version av denna så lär operation grannsamverkan få attiyd:) Länk

En BMW bör givetvis stå i ett prima garage, nytvättad och nytankad(hehe) inför varje uppdrag dess gentlemannaägare kan tänkas behöva åka på.

Mvh
Asken
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"AC-Schnitzer, Hartge, Brabus, Carlsson osv är omöjliga att regga i Sverige. "

Funkar det inte ens som flyttgods?
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vet inte någon som provat flyttgods tyvärr.

Men söker man efter Hartge, Brabus, Schnitzer, Carlsson osv på blocket hittar man i stort sett enbart bilar med vissa eftermonterade delar, aldrig kompletta byggen.

//Lövet

Mer info från Hartge i denna tråd... Länk

Även Brabus är egen biltillverkare.

Stephan
no
7
nol
Alpina B10 Bi-Turbo
Det går inte i alla fall att ta in en Hartge eller Brabus, trots att de är egna biltillverkare. De gör för små serier för att svensk bilprovning skall kosta på att formellt godkänna bilarna (även om det teoretiskt skulle vara möjligt). Alpina är undantaget då deras serier är större. Flyttgods är nog enda möjligheten...

/Niclas
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
varför har då min blivit godkänd??? där svensk bilprovning godkänt den upphöjda effekten som är stämplad och inskriven i faurzbreif eller vad det nu heter...
no
7
nol
Alpina B10 Bi-Turbo
Kan inte svara på det. Står den upptagen som en Hartge i Fahrzeugbrief eller som en BMW med högre effekt?

Jag vet att Ruf porscharna har samma problem. De går inte heller att regga direkt men Ruf i Sverige jobbar på att det skall bli möjligt. Så här skrev de för två år sedan och tydligen går det fortfarande inte.

Länk

Vad jag har hört så skall en av anledningarna vara storleken på serierna, om det skall var lönt eller inte.

/Niclas
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
i Fahrzeugbrief står det att det är en bmw 325 i med en hartge rekonstruerad motor. + allt annat som är ändrat som schnitzer backspeglar, avgassystem, sänksats osv. alla förändringar är införda där. och det är infört att den har en effekt på 170 kw i 6000 varv. och en volym på 2734 ccm. finns ett motornr antecknat med. o i ett tuw papper står det vad som är gjort med motor..andra kammar. borrning, styrsystem osv. men i svenska papprena sen blev det en helt vanlig 325a. med 192 hk i papprena. det komiska är bara att svensk bilprovning har stämplat de papprena där det står tydligt att effekt är förändrat med siffror, vrid, varvtal och och mycket annat. då tycker jag den kunde blivit reggad som 231 hk och som en 327 eller nåt iaf. det är dock ingen hartge produktionsbil. utan motorn har blivit trimmad ett halvår efter bilen var ny ungefär.
no
7
nol
Alpina B10 Bi-Turbo
Jag tror du har klarat dig på att bilen är registrerad som en vanlig BMW 325 (med ordinarie BMW chassinummer) och att de sedan kanske inte har varit så noga med förändringarna som är gjorda.

Hade du däremot kommit med en äkta Hartge (med Hartges eget chassinummer) så är jag ganska övertygad om att det hade tagit stopp. De chassinumren finns inte med som godkända nummer hos bilprovningen. Samma gäller för Brabus och Ruf. Alpina är det enda undantaget som jag känner till.

/Niclas
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
joo. de kan nog stämma att så är fallet. dock är det lustigt att det är det som skulle göra skillnaden. bilen har iaf passerat besiktningen varje år sen 1999. chassinr gör ju inte bilen mer farlig eller mindre farlig. jag trodde att det var principen att man inte ville ha in eftermodiferade bilar som är ej gjorda av registrerade biltillverkare...

hört att de kan bli stopp även vid regbesiktning om man har en påtaligt chippad turbobil av något vanligt slag?
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En vän importerade en Audi A6 2,7 Quattro som var trimmad av MTM (endast chip) och effektökningen införd i Fahrzeugbrief. Tvärnit när han skulle regbesikta bilen i Sverige. Han fick ta tillbaka den till Tyskland, regga om med originaleffekt och sedan åka upp till Sverige igen. Inte gratis :-(

//Lövet
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
meen om mina avgasvärden blir lite högre, kan jag skylla på att min är godkänd med högre effekt genom papprena jag har?
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ingen aning. Min gissning är nej. Sannolikheten att staten skulle acceptera högre avgasvärden för att bilen är trimmad låter långsökt.

Är du redan användare? Logga in i menyn.