AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
75.611

Byte av Partikelfilter, vad gäller? Någon med erfarenhet?

Sida 2 av 2
jo
1
joppepoppe
330xd -07
Hej
Här hittar du info om hur du nollställer, glöm inte stänga alla dörrar!! vet inte hur länge jag försökte innan jag fattade vad som var fel....
Länk
Var det svårt att byta? tog det lång tid?
to
41
tolle999
330D-06 Touring 855T5R
XC70-14
Tackar för tipset men jag har ej knappen C som du beskriver! vet inte om jag ska in på stora Control Display alltså den bredvid hela hastighetsmätarpanelen eller??
Tog 4 tim: hade ej någon bil-lyft att tillgå det skulle underlättat o var trångt men med lite envishet så gick det!
Har förövrigt en RTS så kan låsa av fel o radera via OBD om det är där man ska görat??, har ej provat än!
Ma
1
Markus_A
330xdA -06
Mitt filter satte igen sig i vintras då några glödstift var trasiga (fick nöta en stund innan den startade) och när jag kört ca 10 min kom meddelandet om igensatt partikelfilter, varje gång jag körde. Jag försökte få upp avgastemperaturen genom att köra fort på högt varv (140 kmh, 3-4000 rpm) i 1,5 h men det hjälpte inte. Ca 2 månader efter filtret blev igensatt drog jag släpkärra i ca 10 mil och kände att det luktade bränt när jag stannade, efter det slutade det larma för igensatt filter.

Bilen har gått ca 22500 mil och idag var det bara 12 mil kvar till byte av filter enligt serviceinfon. Testade att återställa enligt länken i joppepoppes inlägg och nu står det att det är 20000 mil kvar till byte!
En bekant köpte min 535a 05a. Nu har det kommit upp om partikelfilteret. Bilen går som vanligt har gått över 22000 mil. Får se vad bmw rekomenderar att man ska göra, läste någon stans att dom skulle ta fram ett sätt att rengöra dom men har inte sett något mer.
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
En kompis till mig jobbar som bilmek på en Saab (finns dom?) / Opel verkstad.

Bilar som kör kortare sträckor får ibland problem så att varningslampa tänds och eller reducerad motoreffekt.

De flesta bilarna i deras sortiment kan man ställa i ett speciellt rengörnings läge då står bilen och "torrvarvar" och håller upp avgastempen med tidigare nämnd metod, att ge extra skjuts bränsle i avgastakten, och på det viset öka avgastemperaturen.

På bilar där detta inte hjälpt har det fungerat med att plocka bort filtret och "tvätta" det.
(Osäkert hur, men jag vill minnas att det bara vart varmt vatten)

Han har aldrig behövt byta något filter på deras dieslar.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Kan bränsleförbrukningen gå upp när filtret börjar bli dags att byta?

Vår 120d -07 (163hk) har gått upp ca en halv deciliter i förbrukning senaste halvåret, varnar nu även för service, 14700 mil.. Men jag har inte sett något specifikt larm eller lampa för filtret. Står bara service i displayen (navi/i drive finns ej)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Finns andra tilltag tydligen. Läste här på AP en som
körde in på en gds-hall tå ok och skruvade loss PF och spolade
med högtryckstvätten från båda håll,monterade tillbaka och
det fungerar tydligen super.

Mvh. Jonas B
Börjar lampan blinka för partikelfiltret går de rengöra filtret utan att ta bort det för 3000 kr, dom sprutar in nån vätska och kör regeneringen via datorn och du kan köra många tusen mil till.
Men ofta är de nått annat fel på motorn som gör att lampan börjar blinka på min va de fel på termostaterna, motorn gick ej upp i arbetstemperatur och utförde inte regenereringar själv och filtret sotade igen
ts
23
tsg
535da-08
Jag har en v-tech chipad 535 utan partikelfilter men har nu fått larm efter 10 min. Jag kontaktade V-tech men fick inget bra svar bara att jag borde läsa av felkoderna.
Jag är ganska säker på att det är någon av givarna som det är fel på ev bara igensotade men frågan är om jag kan koppla bort givarna helt kommer larmet direkt då? Eller kan man bygla kontakten.
Jag har kört chippat i 3 år utan tidigare problem.
Er
46
ErOg
X3 2.0d -08
Hur vet/märker man om någon plockat bort partikelfiltret på ens bil (om man köpt beg)? Måste man fysiskt kolla det?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja. Det kan dessutom vara så klurigt att det är kvar men tömt på innehåll.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.