|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har talat med två olika BMW-verkstäder och jag har sökt runt på forum för att få klarthet i vad som gäller för byte av partikelfilter, men jag har ännu inte lyckets få klarhet i vad som gäller. Så jag undrar nu om någon här har fått bytt partikelfilter på sin bil? Framför allt är jag intresserad av anledningen till bytet. Var det för att serviceindikatorn sa att det var dags(ca 16000mil på E90) eller var det för att bilen(inte reningen) på någotvis gick sämre? Vissa säger att filtret(som alla andra filter på bilen) skall bytas vid utsatt intervall och vissa hävdar att det inte finns någon anledning att byta innan filteret "ställer till problem". (Miljöaspekten av det hela är naturligtvis en annan "femma", men det finns ju dieselbilar som helt saknar filter...) För att göra det hela ännu mera förvillande så skriver BMW på sin hemsida: "Samtliga BMW dieselmotorer har som standard underhållsfria partikelfilter som uppfyller EU5-avgasnormerna." Vilket ju i så fall skulle innebära att de aldrig behöver bytas.... "Tankar och "åsikter" är alltid intressant, men jag är framför allt intresserad av input från dig som faktiskt har fått bytt ut filtret, eller för all del bestämt dig av någon anledning för att INTE byta. Vän av ordningen säger ju då att självklart skall bilen underhållas och servas enligt föreskrifterna(det är ju BMW vi talar om), MEN då ett byte hos BMW går på ca 14.000:- (E90 i vart fall) så är det ju inte utan att man tvekar då nyttan inte verkar helt uppenbar..... ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ | |
|
Anledning till byte är att filtret blir mätat. Div den är fylld med sot, detta pgr av de regenereringar som utför kontinuerligt av motorns styrbox vid olika tillfälle för att bränna bort de föroreningar som samlats så blir de alltid en liten mängd kvar. Om filtret inte byts ut så kommer detta skapa ett onormalt mottryck som inte är bra för motorn. Vad jag tror BMW menar med att de är underhållsfritt är att de inte är några additiv-vätskor som behöver fyllas på för att den regenereringen skall kunna utföra korrekt, I detta fallet sköts de helt av motorelektroniken.. De finns många märken som använder sig av additiv som tillsats. Fick funktionen förklarad för mig av min mekaniker. Hänsyn till miljön känns de ju bättre att byta så att den funktionen på filtret förblir så som de konstruerats för. /M |
|
|
Byte av partikelfilter styrs mycket riktigt av serviceintervallinstrumentet, men någon fast 'milgräns' på 16.000 mil finns inte. På min nyss sålda 320d -07, som gått 12.000 mil, visade instrumentet att det var 9.000 mil kvar till byte..... Vet inte exakt vad som styr intervallet, men körförhållanden och antal regenereringar lär definitivt spela in på något sätt. Filtret är f.ö. integrerat i katalysatorn, så det är hela 'katten' som byts. Underhållsfritt är det väl så tillvida att man aldrig servar filtret - fast jag kan nog tycka att ett byte är att betrakta som underhåll, särskilt eftersom det finns med i serviceprogrammet..... Anledningen till att filtret behöver bytas är vad jag förstår, att det med tiden blir fullt av partiklar och 'sot' som inte bränns bort vid regenerering, samt att det tillsatsmedel som finns i filtret och som används i regenereringsprocessen helt enkelt förbrukas. Man undrar i sitt stilla sinne vad som händer när bilarna blivit 20 år gamla och inte längre anses värda att kostas på ett byte av partikelfilter..... |
|
|
gunnare, du skriver: "Man undrar i sitt stilla sinne vad som händer när bilarna blivit 20 år gamla och inte längre anses värda att kostas på ett byte av partikelfilter....." Själv undrar jag faktiskt redan nu hur detta kommer att hanteras. Du kan i dag få tag på en E90 Diesel för runt 150', vilket innebär att kostnaden för filterbyte nästan motsvarar 10% av bilens inköpsvärde..... Men men det är kanske inte värre än ett kamremsbyte på en Audi :) Funderar på att köpa mig en annan 320d, så det blir väl till att studera serviceindikatorn på vart exemplar och sen väga in ett byte i priset. ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Å andra sidan är det ju ytterligare en anledning att unna sig en 325'a i stället :) ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Nu har jag luskat lite. Byte av partikelfilter indikeras visserligen i serviceindikatorn, men det tycks mest vara en kvalificerad gissning, möjligen baserad på andra serviceparametrar som körda km och förbrukad bränslemängd. Indikering för partikelfilterbyte sker dock via en mottrycks-sensor i katalysator/partikelfilterburken. Är det för högt mottryck, antar elektroniken att partikelfiltret är 'fullt', drar ner motorelektroniken på 'reducerad effekt' (gissningsvis nödprogrammet) och tänder en röd lampa i centralinstrumetet. Själva katalysatorn/partikelfiltret kostar runt 10.000 hos BMW, men det finns till ungefär halva det priset hos fristående leverantörer, i alla fall i Tyskland. Livslängden verkar vara hyfsad, i alla fall inte katastrofalt sämre än på en katalysator till en bensinmotor. Sen verkar det vara så, att BMW kör med något som heter CRT, Continous Regeneration Trap. Partikelfiltret har ett slags efterbrännkammare, som jobbar med katalytisk förbränning av de fångade partiklarna - detta är aktivt hela tiden, men fungerar bara vid ganska höga avgastemperaturer. Kör man med relativt högt effektuttag, t ex på Autobahn, bränns filtret rent kontinuerligt. Vid 'snällare' körning blir det inte varmt nog för att regenereringen ska fungera, så därför görs en tvångsstyrd regenerering när bilen gått en viss sträcka sedan regenereringen var igång senast. Detta uppnås med lite extra bränsletillskott (injektorerna ger en extra 'dusch' när avgasventilen har öppnats), och genom att med ett gasspjäll(!) strypa lufttillförseln i insuget. Avgastemperaturen ökar då över de 600 C som krävs för att processen ska sätta igång. Partikelfltret 'tar slut' av två skäl; dels blir det fullt av sotrester och blir därigenom 'täppt', dels förbrukas den katalytiska ytbeläggningen som sätter igång själva förbränningen. BMW använder alltså inte, som en del andra, tillsatsmedel för regenerering av partikelfiltret, och filtret behöver ingen tillsyn förrän det är 'utslitet'. Och, som sagt - det är enbart för högt mottryck i partikelfiltret/katalysatorn som 'triggar' byte. |
|
|
gunnare, utmärkt info man tackar! Är nog som du skriver att indikatorn snarast är en fingervisning om när det "borde" vara dags. Skall bli intressant att se hur det går nu allt eftersom "2005'orna" och framåt börjar komma upp lite i avverkade mil. Kan man tänka sig att en och annan beg-köpare får sig en överraskning när de lämnar in sitt nyförvärv för service.... ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Luskade vidare lite angående detta, och det som kan "döda" filtret i förtid verkar vara om man kör mycket kortkörningar. Den rengöring som bilen själv kan göra kan få problem att hålla rent om man enbart kör kort-kort körningar, eftersom den tydligen kan ta upp till 10 minuter. Länk (tyska) Där skrivs om en 118d som fått byta filter (samt hela avgassystemet pga sot) efter 800 mil. __________ |
|
|
Lyfter denna lite. Kan partikelfiltrets funktion försämras med åren så att det inte renar lika bra? Om den katalytiska ytbeläggningen förbrukas känns det rimligtvis så. Det sitter ju en mottryckssensor som känner av om det blir för täppt (hög halt av sotrester). Men sitter det någon sensor efter filtret som känner av hur pass bra det renar (katalytisk reningsförmåga)? Flåklypa |
|
|
Hej! Hur ser symbolen ut för partikelfilterbyte?eller är det text? |
|
|
Finns som sagt med under service info. Symbolen är en "rektangel med prickar i" med texten "diesel" över. Samma filter-symbol som för kupefiltret med som då har ett fläktblad i sig. Glasklart? :) ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
En till sak som verkar spela in är olika bränsle-kvaliteter, läste i någon annan tråd att vårt lite utspädda/renare bränsle i sverige kanske hjälper till att hålla nere sotpartiklarna och kanske förlänger livslängden för partikelfiltret?! Sen har jag fjärrstyrd dieselvärmare som säkert gör sitt med att värma upp motorn innan det är dags för start nu i kalla vintern... :P |
|
| Detta verkar lite märkligt för mig! Jag har en 525DA LCI (sen 07a) och jag har inte ens varning för partikelfilter eller microfilter i service på iDriven? har dom raderat den funktionen på nyare eller har dom bara inaktiverat detta på min för att jag som köpare inte ska kunna kontrollera detta? | |
|
Partikelfiltret plockades bort från idriven i samband med en ny mjukvara på i varje fall LCI bilar. Det är samma på min och inget att oroa sig för. // Mvh Andreas |
|
| Precis - det är även borta på min nu, efter en ny mjukvara. :( | |
| Där ser man! det kan ju tänkas att partickel filtret håller längre på dessa eftersom det sitter ihop med katten och sitter precis efter turbon till skillnad mot dom andra! Det bör ju vara varmare där! Är det nån som har fått rengöra/byta detta på nya typen? | |
|
Till slut kommer nog den också bli igensatt och rengöring verkar bara hjälpa max 1 år, sen är den full igen och måste åter tas loss och rengöras. Signaturen gav900 avlägsnade sin PF på M57N2 och fick lägre bränsleförbrukning: Länk Mvh |
|
|
Här är någon som skakat nytt liv i ett partikelfilter Länk |
|
|
Opps försent inlagt |
|
| Hehe, jag brukar alltid annars vara 2:an... =) | |
|
Hejsan! Ja läst in mej en del på det där förbenande partikelfiltret, och efter mycket om o men fick jag tag på en beg, gått ca: 1500 mil enligt utsago, kom från en -08 till hyggligt pris så bara till o byta, funderade först på o rengöra gamla men iomed bilen rullat dessa ungefärliga mil så lika bra o göra´t riktigt, sen hur man släcker larmet för DPF kanske någon här ute vet eller är endast Bmw verkstaden alt:?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.