|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Torkarna slutade att fungera. I början då och då varefter de slutade helt att fungera. Jag har bytt torkarmotor, men felet kvarstår. Efter ett tips riktades min uppmärsamhet på torkarreläet. Jag köpte relä 61 36 8 384 505, som enligt M-bilar skulle vara torkarreläet. Jag har även via en USA site fått bekräftat att detta relä sköter torkarna och att det har en tendens att krångla. Nu till mitt problem. VAR SITTER DETTA RELÄ!!!!!!!!!! Enligt experterna? skall det sitta antingen: 1. Under säkringboxen (man måste lyfta ur DME-boxarna) 2. I skuffen 3. Under handskfacket Jag har rivit ner det mesta och inte kunnat hitta reläet. Någon av er kanske vet var det sitter. Det gäller en E38 750 1996 | |
|
Länk en hjälp kanske |
|
|
Broder, just denna länk har jag funnit tidigare, men där sitter inte det eftertraktade reläet. Jag har kollat med en annan BMW verkstad idag och fått svar att reläet skall sitta just där (under det inre DME:et). Kan det vara så j-ligt att BMW har olika positioner för olika serier? |
|
| Säkert är det så.....det finns dock en massa reläer bakom handsfacket och några under ratten också, samt säker fler ställen. Lycka till. | |
|
Thomas, Enligt Bentleys Service Manual finns det på en E38 1995-1998 två torkarreläer K36 och K37, som båda är placerade i E-boxen under styrmodulerna. Så länken ovan och BMW-verkstan har rätt! Kan inte tänka mig att BMW ändrar placeringen under pågående modellår (om inte din bil är ett specialbygge). Du får försöka igen och lycka till... Bytte på min gamla E-32 med, om jag minns rätt, placering på samma ställe. Lars Franzén |
|
|
Skåne, tack för tipset. Jag har ju köpt relät hos BMW och det är ett dubbelrelä. På alla bilder jag har sett sitter det ett brunt relä modell lite högre under styrboxarna. Det kan ju vara så att detta relä gäller andra varianter 728-740 men inte till 750. Jag stod igår med "skånkerna" i luften och plockade bort alla skydd och annan klädsel under hanskfack, ratt och gjorde ett nytt försök under styrboxarna. Inom parantes är ju inte detta jobb onödigt, eftersom jag passade på att rensa luftfiltren. Det relä som BMW har i sin servicemanual, dvs det jag har köpt, finns inte monterat i bilen. Du har troligen rätt, det kan vara två mindre relä under boxen. Kan du se vilka artikelnummer de som Bentley anger har? Kan du se positionerna? |
|
|
Thomas, Ge mig en e-mailadress så ska jag skicka en bild! Har fortfarande inte lärt mig länka;-( Tyvärr har jag inga BMW-nummer på reläerna... Lars Franzén |
|
| thomas.dahlen@sensorcontrol.com | |
|
Thomas, Du har e-post! Lars Franzén |
|
|
På min 750 -96 har jag bytt bägge torkarreläna. De sitter mycket riktigt under DME-boxarna. Om man har Bentlys manual så ska man vara medveten om att elschemat är felaktigt angående kablaget till torkarreläena. Det lärde jag mej den hårda vägen då mina kablar ärgat av och jag satte tillbaka dom efter schemat i Bentlys... Gick att räkna ut hur det skulle vara när man tänkte till lite. Ett tips, när du är där nere och rotar, kolla att dräneringshålet är öppet, det var inte mitt, fyllde hela lådan med relän och styrboxar med vatten :-( *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant, du hade rätt. De små dj-a kablarna (alla fyra) hade ärgat sönder. Eftersom det är svårt att komma åt tänkte jag att det enklaste vora att flytta ur reläerna och förlänga kablarna. Sätta på kabelskor på de stift som fungerar och skarva på (löda) de fyra små. Hur gjorde du? Eftersom de fyras gäng är av, så vet jag inte vilka kablar som går till vad. Men eftersom de är tunna så antar jag att de är manöverkablar och skall kopplas enligt. Vänster relä röd på 85 och vit/brun på 86 Höger relä röd på 85 och brun på 86 Kan det vara rätt? Arbetet kommer att fortsätt på söndag. Nu är det dags för pilsner! |
|
|
Kolla din dränering, säkert det som är ursprungliga problemet!!! Jag klippte av en bit för att få bort ärgningen, lödde dit ny kabel på med krympslang och pressade på kontakter med silikonsmet i, -bättre än orginal. Nu minns jag inte exakt vad som var fel i haynes, men två kablar var skiftade och det yttrade sej i att det inte blev någon skillnad mellan de två högsta hastigheterna på torkarna. Ska se om jag hinner kolla i manualen ikväll, skall också dricka pilsner :-) *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Jag hade ju total härdsmälta i plastlådan där DME, -och dom andra styrboxarna sitter. Reläna i botten stog helt under vatten och även styrboxarna var delvis sänkt i vatten. EML-boxen dog ju men inget av reläna dock kablagen till dessa, Jag har nu bytt reläna i förebyggande syfte för att slippa problem framöver. Kablagen klippte jag och byggde om som jag skrev, även de som inte gått av. De relän som satt i min låda i botten är enligt bilden jag länkar till. Jag ritade ihop den då det var utspritt över ett 10-tal sidor i Bentlysmanualen. Hoppas detta kommer till nytta, var räddningen för mej men mina problem var ju många gånger värre än dina, finns några riktigt långa länkar om det här. Men det här borde räcka: Länk *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Säger det igen, -kolla dräneringen och gör rent den. Det ska inte kunna bildas fukt här om den fungerar. Sitter en gummitutt i botten på lådan som går ut i hjulhuset, ta ut den och rengör den, alternativt tryck igenom något och rensa bort skiten. Detta borde alla e38-ägare kolla upp för att förhindra en kommande katastrof, är ju försent när problemen uppstår. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Galant, nu är jobbet nästan klart. Ditt schema visade sig vara oumbärligt. Tackar och rollar mig i stoftet. Man undrar ju vad konstruktörerna tänkte på när dom placerade reläerna på ett ställe där vatten kan komma in. Dåligt på en i övrigt härlig bil. Jag har dock ett problen jag inte förstår. På K36 går 87A mot jord. Detta betyder om jag inte har fel, att +12V går direkt mot jord när solenoiden inte är dragen. Detta gäller ju även K6304. Är jord X490 jord i vanlig bemärkelse eller något annat. När jag mäter upp stiftet för 87A är det galvanisk kontakt till chassi. Skall det vara så? Om jag inte ansluter 87A mot jord fungerar torkarmotorn såm den skall förutom att intervall och regnsensorn inte fungerar, men det kanske beror på att batteriet varit bortkopplat en längre tid, eller hur? |
|
|
Bilden jag la upp är helt riktig, reläet sluter mellan ben 87 och 87a opåverkat och vid signal så sluter det mellan ben 87 och 30. Det blir alltså aldrig kortslutning då ben 30 aldrig sluter mot 87a. X490 är en vanlig jordpunkt under passagerarstolen. Dom här reläna är inte som vanliga typ extraljusrelän med avseende på funktion och ben-benämning. 87a ska mycket riktigt ha kontakt med jord när reläet ej drar. Koppla enligt mitt schema så ska det fungera. Men det var något som inte var riktigt rätt i schemat, minns inte om jag uppdaterade det där, men det enda som händer är att det inte blir någon skillnad mot högsta och näst högsta hastigheten. Berätta gärna hur det går! *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Nu har jag fått igång torkarna. Jag gjorde som Galant, dvs lödde ihop tamparna och placerade reläerna vid sidan. När det gäller ben 87A, så är detta jordat i kontakten. Jag provade att ansluta stiftet mot kontakten och då gick säkringen omgående. Jag har därför inte anslutet 87A i kontakten. Nåt lurt är det eftersom det har ju fungerar tidigare. Relä 36 och 37 är identiska och bägge sluter opåverkade mellan 30 och 87A. Det är ju dessutom en förutsättning för att torkarmotorn skall kunna gå med två hastigheter. När jag nu i helgen skulle starta upp så får jag en varning om motornödprogram och man kan inte gasa utan gaspedalen är helt utan funktion och bilen går bara på tomgång. Har någon en förklaring? Vid arbetet under DME boxarna, så är man tvungen att plocka ut alla tre. Den mittersta är lite kortare men de andra två ser lika ut. Vad händer om jag har förväxlat dem? Egentligen skall det säketr inte gå, men man vet väl aldrig. Bilen har varit strömlös under en längre tid. Kan detta påverka? Finns det något knep om detta är fallet? Det är ju inte kul att köra 4 mil på tomgång till en BMW-verkstad! |
|
|
Stämmer att det är samma artikelnummer på de rläna, men enligt Bentleys är dom olika, det var nog det som var fel som jag nämnde tidigare, jag lyckade räkna ut vart det var galet men minns ju inte nu tyvär. Min bild är helt enligt Bentleys. Två stift var skiftade iaf. Sök på mina gamla inlägg, jag brände två boxar för spjällstyrningen innan jag fick ordning på elen. En av boxarna brann när jag höll på med vindrutetorkarnas relän, tydligen ynkligt känsliga dom boxarna. En brann för att den vart full av vatten vilket var väl lite mer förståeligt. Har du förväxlat dom kan du nog troligt ha bränt EML-boxen, den verkar inte vara skyddad mot mycket alls.... När mina EML-boxar var paj fick jag inga felkoder på motorstyrdonen med carsoft. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Jag har inget att tillföra egentligen. Men jag hade också problem med att vindrutetorkarna la av helt plötsligt, men för mig var problemet att vindrutetorkar länkaget hade ärjat lite och därför blev det för trögt för motorn att vispa runt torkarna och därför slog överhettningsskyddet till! |
|
|
Thomas och ni andra: När ni jobbat med torkarreläerna och dräneringen i E-boxen, hur gör ni för att demontera styrmodulerna ovanför? Tar av kabelanslutningarna på översidan och tar ur mudulerna en och en? Eller kan man lyfta ut alla tillsammans? De verkar ju sitta i en egen "ram" i E-boxen. Jag har iofs inget stående vatten under boxen, men jag tappade ner en torxbits när jag lossade locket till E-boxen. Inte för att jag behöver bitsen, men den kan kanske skapa en kortslutning eller nåt... Så jag vill ta bort den! Lars Franzén |
|
| Om du lossar kontakten ovenför boxen, så kan du lyfta ur boxen rak upp. Den sitter bara klämd. Var noga med att märka upp i vilken ordning boxarna sitter. Nu kommer du åt de undre reläerna och då på plåten ligger nog din torx | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.