AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.207

Bensin eller diesel?

Om man kör endast 1000 mil per år: går det då att på något sätt försvara ekonomiskt att köpa en diesel? (Har tänkt mig en 3-serie ca 2006).
th
105
thepe
520iM -10
Nej

Thepe
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jadu, det beror på hur bränslepriserna utvecklar sig..... Har du en bra kristallkula?
Hade du frågat för två månader sen, hade svaret varit JA, det räcker med 1000 mil/år för att 'räkna hem' en diesel jämfört med motsvarande bensinare. Med dagens bränslepriser går kanske brytpunkten nånstans vid 1500 mil/år, om det nu är 320i vs. 320d vi talar om.
Nu är ju inte bränslepris/förbrukning och vägtrafikskatt hela sanningen - man får även räkna in att dieseln är lite dyrare i inköp, och alltså drar något större kapitalkostnad. Å andra sidan har andrahandsvärdet på dieselbilar börjat ligga bättre till än på bensinare, så där kan det ju hända att du kan få igen merkostnaden.
Men, återigen - ta fram din bästa kristallkula, om kronor och ören är det viktigaste. Jag vill nog påstå att skillnaderna i kostnad är relativt små, och att det är omöjligt att i förväg veta vilket som blir billigast....
För mig är det väldigt enkelt - jag kör 6-7000 mil/år, och bilen är en tjänstebil så vägtrafikskatten kvittar för mig. Dessutom tycker jag 2-litersdieseln är en fantastiskt trevlig maskin, som räker väl till och är både är snål och kul att köra - jag är inne på min fjärde nu.
Bensinfyrorna i E90/E91 är däremot tyvärr ganska trista, i mitt tycke utan karaktär och dessutom svåra att köra snålt, om man pratar om 'gamla' 150-hästaren som fanns en bit in på modellåret -07.
(Nya 170-hästaren med direktinsprutning är trevligare, men fortfarande är dieseln betydligt rappare).

Jag är förvisso 'part i målet' eftersom jag åker diesel själv, men jag kan definitivt rekommendera diesel även om det handlar om annat än ekonomi - själv skulle jag välja dieseln även om bensinaren vore mer ekonomisk, eftersom dieseln är så mycket trevligare att köra!
Gunget
Har noterat att många som sjunger dieselns lovsång har 320d i åtanke. Kan på sätt och vis förstå resonemanget eftersom denna motor är mycket snål och därigenom relativt billig i skatt för att vara en diesel. Om man däremot eftersträvar vad jag tycker är ett av BMWs kärnvärden, de raka sexorna, så skulle jag hävda att ekonomiargumentet kommer på skam.

Valde själv mellan en bensin och dieslel med x-drive. Dieseln föll bort just med tanke på den svindyra skatten. Är inte dieslnarna dessutom något dyrare att serva och försäkra?
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Bensin alla gånger. Biligare i inköp, billigare en diesel/liter. Jämför man 320i och 320d så blir milpriset detsamma då nya 320i170hk motorn är otroligt snål. Skatten på ca 12-1400kr/år är också mer lönsam. Gillar man också att varva 7000varv är det bensin som gäller samt slippa dieselknacket.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
bmwkungen,
Det må vara att 320i-motorn är 'otroligt snål', men det finns inte en chans att den kommer i närheten av samma faktiska förbrukningssiffror som en 320d.
Jag skulle gissa att den verkliga förbrukningen skiljer 1,5-2l/100km (0,15-0,2 l/mil) vid samma typ av körning - om vi pratar de nuvarande motorerna.
För de äldre (150 hk bensin, 163 hk diesel) är skillnaden ännu större, och vad jag förstår är de mellan dessa två trådskaparen väljer.
Uttryckt i % drar alltså bensinaren 30-40% mer bränsle, medan bensninen för dagen är 8-9% billigare än dieseln. Jag kan inte få det till annat än att den rörliga milkostnaden är klart lägre för dieselmotorn.....
För övrigt är skillnaden i praktiskt bruk ofta ännu större, särskild nu under den kalla årstiden - en diesel behöver ingen 'choke' vid kallstart, och merförbrukningen innan motorn är uppe i arbetstemperatur är därmed i stort sett försumbar. En bensinare drar 2-3 dl extra bränsle efter VARJE kallstart, så kör man mycket kortsträckor drar soppaförbrukningen iväg rejält.

Sen har vi det faktum att dieseln är starkare och snabbare - återigen är skillnaden större på de något äldre motorerna, där 150-hästars bensinaren är ett riktigt sömnpiller, med 'träig' karaktär, trist ljud och tämligen mediokra prestanda. 163-hästarsdieseln är riktigt kul, går snålt även i praktiken, och har prestanda som faktiskt ligger närmare 325i än 320i. Dieselknack finns, men det är ganska diskret och hörs egentligen bara på tomgång med kall motor. Och man vänjer sig vid det också - själv tycker jag det är riktigt trivsamt!
Nya 177-hästaren går ännu bättre, och för att höra dieselknack inne i bilen för man har rätt bra hörsel.

Att skatten skulle vara 'lönsam' på en bensinare kan diskuteras - mellan 150-hästars bensin och 163-hästers diesel skiljer det ca 2000 kr/år, vilket är en ganska liten post i den totala kalkylen.
Skillnaden mellan de nya motorerna, 170-hästars bensin och 177-hästars diesel är ännu mindre, ca 1300 kr/år.

Till er som ännu inte provkört BMW:s 2-litersdiesel säger jag bara - gör det, och bli överraskade!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
För att vara riktigt relevant ska man väl jämföra med två bilar som man personligen kan tänka sig (givetvis olika för alla). Men för min del är inte 320i ett alternativ till 320d. Den är betydligt tråkigare än en 320d och känns allmänt lite slö.

Skulle vilja säga att matchen står mellan 325i och 320d om man vill ha jämförbara prestanda. Ok låt vara att 325:an är snabbare vid rödljus, men hur relevant är det i verkligheten? För min del är omkörningsprestanda och känslan viktigare. Och ja, känslan i en diesel fyra är faktiskt ganska go, trodde det inte innan (har haft en 330 innan så jag har en referens), men har ändrat uppfattning.

Så med en 325i och 320d som jämförelseobjekt plus att jag alltid tankar 98 oktan (priset skiljer nu 50 öre mellan diesel och bensin) skulle jag vilja påstå att brytpunkten ligger runt 800 mil. Återigen med utgångspunkt från mig personligen.

Men visst jag kan sakna bensinarljudet ibland, men om det nån gång blir bensin igen så lär det bli en 330 i så fall. 3 litersexorna med strypta motorer känns lite tveksamt.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vet inte vad du menar med omkörningsprestanda, men 325i är den som snabbast kommer förbi ett annat fordon.
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Här är ett test gällande 320d/320i av de äldre motorerna gällande lönsamt med dielsel eller inte. Länk
Sen bör man ju lägga lite vikt på att en diesel är dyrare i inköp, tex är 320d 29.000 kr dyrare än 320i. Värdeminskningen i kr räknat är sannolikt högre med dieselmotorn, även kapitalkostnaden är högre pga det högre inköpspriset. Det är inte bara skatten, dieselpris och förbrukning som styr milkostnaden.

// Erik
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
J_Bunk, det var väl ungefär det jag skrev tidigare?

Fast trådskaparen jämför begagnade bilar, och där är skillnaden mindre i inköpskostnad. Och en del av den skillnaden lär gå att få tillbaka den dag bilen säljs igen.
Och så har Coldhex en poäng - 320i och 320d är inte direkt jämförbara, eftersom dieseln har bättre prestanda. 320d hamnar någonstans mellan 320i och 325i prestandamässigt - sett ur det perspektivet är det rimligt att även priset ligger mellan 320i och 325i.

Jag säger som jag brukar - provkör och titta på många bilar, sätt upp en totalbudget (för både inköp och framtida drift/underhåll) och köp den du helst vill ha av de bilar som passar i budgeten!
Gunnare: absolut, jag missade den meningen. Ber om ursäkt.

// Erik
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Kör 6000 mil per år. Kör bensinare. Hade en diesel innan som jag sålde i ren protest när dieseln var svindyr. Kan inte säga att jag ångrar mig. Kanske lite billigare att köra diesel men när de pajar så är de definitivt dyrare att laga. Så det går någ ganska jämt upp i slutändan.
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Sen är det roligare att köra bensinare. :-)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Svår fråga! Jag valde bensin denna gång för att få tillbaka glädjen att vilja köra den där extra svängen som man en gång gjorde när man hade M3:an. Dieseln är fantastisk på många sätt men appellerar inte till hjärtat på samma sätt som en bensinbil, tyvärr måste jag säga. Vill man köra snålt går det att göra det även med en bensinare.

//Stefan
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
RR99, om det är roligare att köra bensinare än diesel kan definitivt diskuteras - det beror på vilka du jämför.... Står jämförelsen mellan t ex 320i E90 och 320d E90, är dieseln utan tvekan roligare att köra. Jämför du en 335d med en 335i vinner nog bensinaren 'rolighetsmatchen'.
Sen är det ju så mycket mer än motorn som avgör om en bil är kul att köra...
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Kanske jag gav ett luddigt svar. Det var ju inte bensinen som gav glädjen att köra den där extra svängen utan naturligtvis bilen.
Du har helt rätt gunnare, det är många fler faktorer än motorn som måste vägas in.

//Stefan
Diesel utan tvekan, är helt såld på dieselns motorkaraktär med sitt lugna råmande och kraftiga vrid.
Kika gärna på 3,0l motorn, den är grymt kul!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.