AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.582

racekattar till 850

es
91
espla
BMW 645-04
Hej

Är det någon som har erfarenheter på racekattar till E31? Ljud eventuell effektökning och var man kan få tag i någorlunda billiga. Just nu har jag ferritas bakre ljuddämpare och bilen låter så där lagomt mullrigt,men ljudet försvinner när man varvar upp lite(över 1500rpm). Skulle vilja ha med lite mera muller när man gasar på alltså. Eller har ni några andra bra ideer.
Och jag vill inte ta bort kattarna utan bilen ska vara laglig.
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Byta kattarna för mera ljud det var nått nytt. Visst testa kan man ju, det handlar ju bara om kostnader egentligen, men om det verkligen ger mer av det grova mullret är en annan fråga. Vet att många turbobilar har rakarör efter kattarna, men där skär ju turbon de högre tonerna.

Har du kvar resonansdämparen? Den dämpar det annars, som jag tycker, irriterande oljud som uppstår vid "konstantfart", alltså vid framför allt långkörning. Bort med den och du får ett högre ljud.

Det jag byggde till min v12:a är alldeles perfekt. Grovt muller vid tomgång och ett vrål vid fullgas. Dock förhållandevis tyst vid långkörning.

es
91
espla
BMW 645-04
Hej Rattmeister

Nej det kanske inte blir nån stor skillnad på ljud enbart av att byta kattar. Det jag vill ha är så som du har. Någorlunda tyst vid långkörning men vid gaspådrag så vill jag ha ett vrål som du beskriver. Hur ser ditt system ut?
Är det ombyggt hela vägen..Resonansdämparen,sitter den före kattarna?
Jag är inte så himla haj på dom här grejerna som du kanske märker..
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Gå in på min profil och titta i min blogg. Där finns några bilder på avgasbygget där även resonansdämparen syns.
es
91
espla
BMW 645-04
Ja jag ska prova att ta bort den och se vad jag tycker. Eftersom jag i stort sett alldrig är på långkörning med bilen så kanske det blir bra ändå. För som sagt det kan bli irriterande i längden med ett malande ljud hela tiden..
På min är det lika byggt som du har ungefär,men med andra slutdämpare.
Synd att det härliga ljudet försvinner vid gaspådrag. Men du ska ha tack för tippset. Din bil såg ut att va i riktigt bra skick.. Precis den färgen jag vill ha,men jag får nöja mig med min diamantsvarta..

Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Testa först med att ta bort dämparna och enbart köra med raka rör efter resonansdämparen. Körde själv så ett tag vilket inte var så tokigt faktiskt :)

Tyvärr så är inte slutrören så billiga heller om det nu ska se ut som något....
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Tjena. Behöll också resonansdämparen. Satte dit biltema kattar(Spännade och se hur det ska gå..byter motor just nu). Resten byggde jag i 3 tums rostfritt. Fick till hyfsade slutrör tyckte jag. Bara att höra av sig om man vill ha bilder. chrilleflood@hotmail.com
Visa användare
57
zMac
850i -91
740ia -97
520da Touring -15
X1da -15

Hej! Jag lyfter en gammal tråd.
Jag har behov av att byta kattar i E31:an. Den ena har börjat "skramla" vid gaspådrag när den blivit varm, och tänker därför byta bägge.

Frågan är vad man ska välja, modellanpassad keramisk eller universial metallisk?
Någon som har några vettiga synpunkter eller erfarenheter runt detta? (kan nämna att jag varit i kontakt med Alt-a i Göteborg)

Det skulle även vara intressant och höra ChristianF:s efterenhet av Biltemas kattar..

//Mats
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan!
Nuförtiden så är det jag som har Christians bil.Just avgasmässigt så strulade den en del så motorn blev helt iordninggjord så att vi visste vad vi skulle gå på.
En helt frisk motor utan kat bör lämna ca:200 i HC vilket min gör men med Biltema kattar så lämnade den oxå 200 i HC,i ärlighetens namn så vet jag inte i vilket skick Biltemakattarna var i men just de jag hade var det bara att skicka i soptunnan.Satte dit ett par oroiginalkattar och då höll den 28 i HC.
Tror själv mer på keramiska,kan nämna att min gamla 740 oxå skrammlade ett tag men det var bara att köra på så att keramikbiten blir så liten att den försvinner ut så småningom,var aldrig några problem med
avgasvärdena.
Kan annars klart rekommendera ett rostfritt system på slutet utan slutdämpare,låter fint.
Mvh Dic

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.