|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte i dagarna en gammal risig 190 2.0E automat -89 (den med elektronisk förg.) som brukshink. Kan någon berätta vilket oljetryck som får anses som normalt på tomgångsvarv för en dylik MB med lite under 300 tkm på mätaren. Mvh Jonas | |
|
Ja, Mercorna har väl mätare såpass att man skall vara lite orolig :) Min gamla 300D låg på runt 1,5 bar på tomgång. Oljetrycksgivare brukar tända lampan vid ca 0,7 bar eller lägre. Har du något över 1 bar som lägst tror jag inte du behöver fundera. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Beror ju lite grand på vilken olja man har, men den kan gå ned ganska långt när bilen är genomvarm utan att du behöver bekymrar dig alls som Anders -72 säger. Så länge den inte lever rövare och lampan inte tänds så är det lungt, normalt stiger ju oljetrycket så fort du höjer varvtalet lite grann. Mobil Super S delsyntet 10W-40 änvändes till en MB190E-88B 2,0E fast med insprut o kat. med 26.000 mil på mätaren i garaget mellan år 2000 och 2007. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svaren! Nu när vi är inne på MB 190 så passar jag på att fråga en sak till. Har en knapp på instrumentpanelen till höger om bakrutevärmaren (samma storlek, orginal knapp) som jag inte har en aning om vad den kan tänkas användas till. Inget verkar hända iaf. Symbolen på knappen påminner om två streck och mellan dem ett längre sträck som har designen så att det böjs till en trappa. Svårt att förklara. Mvh Jonas |
|
|
Kan det vara funktionen som fäller nackkuddarna bak? I så fall funkar den bara när kuddarna är i uppfällt läge. Styrs med vakum tror jag. Mvh //Dan MVH/Dan |
|
|
Okej! Det kan det faktiskt va. Den har nackstöd iaf, men det funkar inte. Måste kolla upp vakumet. Tack för svaret! Mvh Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.