AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
29.872

ASKUL! 24timmars budgetrace på Mantorp i FEBRUARI!

Sida 1 av 4
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Länk

Jag o brorsan hade tänkt vara med.. Just nu letas febrilt efter en bil att deltaga med. Finns ju ett antal BMW på blocket som man kan få loss för de 5000KR som bilen får kosta.

Reglarna verkar enkla..
*Körkort och hjälm
*Bilen får kosta MAX 5000kr
*Bilen måste vara reggad och besiktad (Hur det är med 2:or från besiktning vetif*n.. Jag antar att bilen inte får ha körförbud eller vara avställd)

Tanken verkar vara att man kör den i 24t och sen skrotar den.

Verkar som en askul grej att göra. frågan är bara hur mycket soppa som går åt. Vi räknade med runt 12.000 i totalkostnad på 4 förare = 3.000 per person.
Just nu är vi 3 och letar en förare som är sugen på att ratta bakhjulsdrivet i mitten av februari. Enda kruxet är att racet går 14-15:e FEBRUARI = alla hjärtans dag..

Skulle var kul om fler vill vara med..

PS. Jag har INGET med arrangemanget att göra. tyckte bara det verkade skitskoj.. Ds.

//amullo
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Har redan börjat försöka ragga ihop några polare,.... :D
Verkar ju skitkul!

Visa användare
2.407
amullo
Japp!
Hittade en äldre 750IA på autopowerbörsen för under 5000SEK..
Snacka coolt att åka V12 med 300 hästar! Byta avgasrören till fullflödes och öppet luftfilter, sen lär man ju lämna de flesta bakom sig på mantorps rakan!*flina*

Verkar som att det blir en Volvo 244 Turbo för vårat team.

En tanke vi hade ett tag var att köpa den e30 324 TD touringen som finns på blocket, men det förpassades eftersom de är lite ovanliga och man önskar den ett bättre hem.
Diesel tror jag annars kan vara ett alternativ.. Man kan köra LÄNGE på dem och de är ganska enkla att trimma lite försiktigt.

//amullo
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag har också börjat skrapa ihop ett lag! ^ ^
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Oj vad kul. Måste genast höra med mina vänner.
Visa användare
2.407
amullo
rapportera om ni blir med! Skulle vara kul att träffa några andra där.

Det är ett helt gäng galna sporthojs fantaster från sporthoj.com som skulle köra också.

//amullo
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Fått ihop ett lag nu iaf så letar bil för fullt... Svårt att hitta något bara som går vettigt för 5k!

Visa användare
2.407
amullo
Japp.. Finns gott om volvo och saab på blocket.
Hittade tillochmed en -98 Skoda felicia, men vem vill ha en sådan?

Skönast helt klart var den 750iA som såldes opå autopowerbörsen.. Tömma ljuddämparna och vråla V12 mitt i vintern skulle ju sätta ett smil på läpparna.

Var är laget baserat i för stad? Vårat lilla lag är alla i Stockholm.

//amullo
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Mitt är från Jönköping....

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Det lär vara gräns på antal decibel, så raka rör lär inte funka. Vad en 750iA skulle dra per mil vid bankörning i 24h vågar man inte ens räkna på :) Tung bil kan också betyda bromsproblem. Annars är V12 kul.

Har kikat lite på 80-tals bila, riktiga ras allihop. Får en känsla av att rotationen på 5000kr-bilar är rätt hög. Stämmer det?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Ni får passa er lite ifall ni har en SBF licens för den kan sitta löst ifall ni deltar. Sedan så är evanemanget olagligt då det inte finns någon motortävlingsförsäkring. Skulle det hända nått har man tur om man skulle få ut nått på sin personförsäknring och skulle man skada någon annan så blir det inte kul.

__
//Niklas
Visa användare
2.407
amullo
Tack för det Koni/Niklas!!
Jag är inte förare i något annat raceteam, men jag vet att det finns team med många förare som har racinglicens från Svemo. Kan vara läge att tipsa om detta ISF.

Grandy!
Jo, det kommer ju ut en 5-6 bilar dagligen på blocket för 5000.. Jag tror att det kommer att finnas en del att tillgå efter julledigheten då många har dåligt med pengar efter nyårs.

//amullo
Visa användare
45
webspy
X3 -17
(samt en passat...)
Ingen licens lär dras in.

Detta är motsvarande en vanlig bandag med reggade bilar där du kör med ditt körkort. Inte licens!

Så vida inte SBF kommer dit med ett par poliser och kräver folk på legetimation för att kolla vilka som har en sbf-licens så får vi som har dessa behålla licensen.

Bara ge dom fingret om dom kommer själva o leker poliser.

/Anders
Visa användare
45
webspy
X3 -17
(samt en passat...)
Liten Race-förbrukningskalkyl: (endast bensin)

Antal hk x 2 / 10 = liter per timme.

ex: 200hk = 200 x 2 / 10 = 40liter/timme.

Förbluffande korrekt.

(så här räknar man ut bränsleförbrukningen på kolvmotorflygplan. Där använder man 70-80% effekt hela tiden.)
'
//Anders
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
webspy: Men inga försäkringar gäller, om du kör på och skadar någon annan får du stå för det själv.

Enligt lag måste arrangören ha motortävlingsförsäkring för att anordna körning med bil på tävlingsområde. Trafikförsäkringen på bilarna gäller inte på inhängnat tävlingsområde. Då det är ett tävlingsmoment inblandat skall det även sökas polistillstånd. Inget av ovanstående finns.

__
//Niklas
Visa användare
45
webspy
X3 -17
(samt en passat...)
Koni: Ifrågasätter dig inte, men har arrangerat flertalet bandagar och då har anläggningens försäkring gällt eftersom det är en privatperson som arrangerat det hela. (på Mantorp bla.). den försäkring du talar om ska innehas om arrangören är en förening eller annan jur. person.

Vissa bolags trafikförs gäller påhängnat område. dock inte if och t-h.

Tävlingsmomentet upphör då det förekommer lottning om vinsterna. Mest spektakulära bil, åkstil osv... så det tillståndet är oxå tveksamt.

Men det är inte jag som arrangerar detta, så jag vet inte hur dom har lagt upp det samt vilka försäkringar som tecknats,

//Anders

Visa användare
2.407
amullo
Vad gäller Trafikförsäkringen så regleras den i lag.
Länk

1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde.
ALLTSÅ: Trafikförsäkring skall finnas, men gäller inte, som jag fattar det.

Däremot skulle man istället kunna säg att MTFL gäller vid denna tävling.
Länk
1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne.
Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.

Enligt lagen om motortävlingsförsäkring (MTFL) ska fordon som används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller annat liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde täckas av en motortävlingsförsäkring. Den försäkringen gäller endast för skador som drabbat tredje man, d.v.s. åskådare, funktionärer och andra. Den gäller inte för föraren och andra i eller på tävlingsfordon och inte heller för skador på tävlingsfordon

//amullo
Visa användare
2.407
amullo
Det jag menar med ovanstående är alltså att varje förare som deltar i en TÄVLING måste se om sitt eget hus när det gäller den personliga olycksfallsförsäkringen. Är man osäker så bör man kontrollera detta med sitt försäkringsbolag.

Tävlingsarrangören skall enl. lag se till att Motortävlingsförsäkring finns tecknad om körning sker under tävlingslika förhållanden inom inhängnat tävlingsområde som täcker 3:e part såsom åskådare/funktionär.

//amullo
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Låter riktigt kul!

Det borde gå att pruta ner någon gammal E28/E32/E34 till 5000, då har man en gedigen bil i alla fall.
Eller köpa någon liten japanare som inte drar så mycket soppa.

Driftsäkerheten är nog det som kommer avgöra vinnaren.

Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tror inte driftsäkerheten är det som betyder mest,utan väghållning,bromsar och låg vikt avgör vinnaren.

Mvh Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Förutsatt att motor är ok förståss. =)

Mvh Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.