AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
24.845

Bilen startar inte, inte ens med startkablar

Sida 2 av 2
Med risk för att ställa en dum fråga, hur går jag tillväga för att kontrollera tändstiften?
För en bilokunnig person som mig så vore det guld värt om någon kunde beskriva ingående hur man gör.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Börja med att pilla upp plastlocken på kåpan över ventilkåpan, pos 16. Därunder finner du muttrar som håller kåpan. Ta bort dom + oljelocket så gfår du väck kåpan: Länk

Där under finner du tändspolarna. Ta bort kontaktstycket pos. 7 på en av dessa. Skruva loss muttrar pos.4 och lyt på spolen. Skulle tro att halsen pos.3 följer med upp, annars tar du ur den också.
Länk
Långt därnere finner du tändstiftet, så du behöver en hylsa för ändamålet som når ner. Vid återmontage var noga med att stiftet tar gäng ordentligt innan du lägger på någon kraft på åtdragningen, det är aluminium i toppen.
Finns lite regler på tillverkarnas hemsidor (tändstift alltså) om hur de dras åt om du vill fördjupa dig.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ang. dumma frågor har jag ingen kommentar, men de som inte skäms för att fråga och sedan har förmågan att lyssna på svaret utvecklas enormt jämfört med de besserwissrar som redan "kan allt" :)
Stort tack för dina utförliga instruktioner! Ska ut och testa det så snart du eller någon annan besvarat nedan frågor.

Så först försöker jag starta bilen igen (för att fukta ner tändstiften). Därefter slår jag av tändningen och försöker få tag i ett tändstift enligt instruktionerna.

Om tändstiftet är fuktigt, så är om jag förstått det rätt bränsletillförseln okej?
Om det är det, är nästa steg då att se om det slår någon gnista om det kanske? Hur ska man isåfall göra för att göra det på ett ofarligt sätt?
Visa användare
61
Vilkenkarl
Numera tyvärr trista bilar, Tesla
Om batteriet är ok borde hon starta. Om du har möjlighet, finns det någon som kan hjälpa dig att försöka bogsera igång bilen? (Dvs. om bilen är manuell...).
Dagens tändstift brukar sällan fela, men det skadar inte att lufta dom lite. Ska du bogsera, max 30 Km/h, släpp upp kopplingen med 3:an och gasa inte på 2-300 meter, ge därefter försiktig gas. Låt sedan motorn vara igång till den blir genomvarm.

Innan försöket bör det finnas kräm i batteriet nog för tändningen, så ladda någon timme innan du försöker.

Vad du än gör, nöt INTE på startmotorn! BMW's startmotorer är lika kraftiga som den på min gräsklippare, men mycket dyrare :-)

Lycka till!
Jag fick inte bort tändstiftet, det satt helt enkelt för hårt. Jag antar att man behöver lite kraftfullare verktyg än vad jag har hemma.
Tyvärr så var det inte nog med det, jag fick inte bort pluggen/muttern eller vad den kallas från mitt verktyg så nu sitter den runt tändstiftet :(

Nåväl, det var värt ett försök iaf. Jag har nog inget annat val än att bogsera bort den till närmsta verkstad efter julhelgen.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
OK, en 93:a.
Då har du M50-motorn, som har hydraulisk ventilspelsutjämning.
Jag har vid några tillfällen råkat ut för, att dessa motorer (M50, M52, M54) fått för sig att justera bort allt ventilspel och lite till, när motorn snurrat runt lite i kallt tillstånd för att sedan lämnas ett tag. Det som händer är, att ventilspelsutjämnarna ('ventiltryckarna') fylls med olja, troligen av kvardröjande oljetryck i den kalla motorn, så att ventilerna inte stängs ordentligt. Resultatet blir noll kompression vid nästa startförsök..... det visar sig i att motorn går runt väldigt lätt på startmotorn, och vägrar tända eller bara ger ifrån sig små 'puffar'.
Jag har vid samtliga tillfällen fått liv i motorerna genom att nöta på startmotorn en bra stund, med gasen i botten för att undvika att tändstiften surar igen.
Att ventilspelet inte justerar sig korrekt direkt beror på, att oljereturhålet i 'tryckaren' bara är öppen vid helt stängd ventil, och att kall olja rinner så pass trögt att det tar ett bra tag innan den överflödiga oljan evakuerats.
Det KAN hjälpa att låta motorn stå nån timme, vrida den 'för hand' ett kvarts varv, vänta en timme till och vrida ett kvarts varv och sen vänta ytterligare en timme. Då bör alla ventiler ha fått chansen att justera in sig någorlunda, så du får igen kompressionen. Passa på att ta ur och blåsa torrt tändstiften under tiden....
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Funderade också på lyftarna ett tag, men trodde att det bara var M54:an som brukade bete sig så.
Visa användare
61
Vilkenkarl
...eller som sagt, bogsera igång bilen. NÖT INTE PÅ STARTMOTORN! Den är inte konstruerad för det och HÅLLER inte!
Been there, done that and even bought the t-skirt...
Det är ingen mening med att ta loss stiften, dom ska hålla 6-7000 mil utan problem. Fuktiga stift är inga problem i moderna motorer och moderna stift, det hörde forntiden till (före 80-talet).

Precis som Gunnare nämnde kan oljetrycket i ventilerna dröja kvar, därför kan det ta några hundra meters bogserande innan motorn hostar igång. Att åka till verkstaden verkar drastiskt för ett så förhållandevis enkelt problem, men dom måste ju leva dom med om det är så att pengar inte är en trång sektor för dig...

När du bogserar, gasa inte överhuvudtaget. Låt den magra bränsleblandningen ventilera ut eventuellt bränsle ur cylindrarna, vilket troligen har dunstat bort ändå. Efter några hundra meter har ventilerna kvicknat till och stänger som dom ska, då kan du ge lite gas (ca 10-20%) och borde få lite respons i form av lätta ryckningar. Bogsera vidare tills dess att motorn kan hålla igång av egen kraft, men smek gaspedalen med "sidenhandske" fram till dess. När motorn väl vaknat till liv, låt den stå några minuter eller ännu hellre, kör några kilometer.

En fin tanke att sponsra verkstaden med lite lättförtjänta pengar, men i kristider, vänd dig till forumet istället :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tändstift fungerar ungefär som på forntiden och en modern motor kan bli sur den med. Angående ventilering så har åtminstone på forntiden, gasen i botten varit modellen för att ventilera ur en sur motor. I en modern vet jag inte hur insprutningen och spjällmotorn styrs under t.ex bogsering, men jag tror på gunnares gasen i botten där..
Visa användare
61
Vilkenkarl
Jag vill inte vara en besserwisser, men de nya elektroniska insprutningarna stänger av bränsletillförseln helt när man inte ger gas med växel i (läs motorbromsning). Gamla förgasarmotorer gav konstant bränsle till motor även vid motorbromsning (dom hade tomgångsmunstycke), men insprutningsmotorer fimpar tillförseln helt (gäller moderna motorer, pre-80 ungefär). Moderna motorer går att lura till att bli sura, men det är nästan svårt. Full gas utan gnista, javisst. Torka tändstift gör man som jag tidigare nämnde, full gas surar ner dom direkt! Dessutom finns det en överhängande risk att skada såväl lambda som katalysator om man ger full gas utan att motorn tänder. Ganska liten förvisso som brukar gärna överdrivas i handböcker, men ändå dumt att chansa.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo det vet jag att insprutningen nollar vid motorbroms, men gäller samma förutsättningar när motorn inte tänder? DME´n har ju mycket feedback från diverse håll.
Förgasarmotorer ventileras med all säkerhet bäst med full gas.
Hade en V4 med hemmabyggt standard B-system med en lång gnistsläckare som gick att gasfylla genom att motorbromsa med avstängd tändning och ingen gas. När man sedan slog till tändningen sköt man smällar som fick vem som helst att behöva ett kalsongbyte. Vid minsta gaspådrag fungerade detta inte. Kan även nämna att avgassystemet gav upp p.g.a sprickbildning senare.
Min halvmoderna M54 kan vid kort start av kall motor senare missa på en eller ett par cylindrar vid återstart. Kan ju inte svära på om det beror på sura stift eller evakueringsfenomenet i ventillyftarna.
Jag är ytterst tveksam till att insprutningen skulle dosera linjärt efter gaspådrag då startmotorn jobbar. Är faktiskt tveksam till om det är så stor skillnad över huvad taget på ingen gas eller full gas vid start av en motor med modern LMM. Det enda jag vet säkert är att DME styr insprutningen med fasta värden med spjällägesgivaren som enda input om LMM skulle kopplas ur eller fallera. Däremot vet jag inte om spjällmotorn öppnar fullt vid gasen i botten med stillastående motor och tändningen på.
Visa användare
61
Vilkenkarl
Uppenbarligen har vi inget liv som sitter och diskuterar i forumet en fredag kväll...
Jodå, V4:orna var kul, även 140's. Att slå av tändningen och motorbromsa med full gas var ju ett partytrick värt namnet...
Åter till ordningen. Att med tändningen på utan gas under bogsering skickar en signal till DME'n att bilen motorbromsar, därför stänger den av all matning av bränsle till cylindrarna.
Under startmomentet (när man kör startmotorn) ges mes bränsle till cylindrarna, varför risken att sura igen är ännu högre.
Spjällmotorn får många olika inputs, dels från LMM (LuftMängdMätaren), Lamdan mm.

Nu ska vi inte komplicera den enkla frågan, Bogsera igång bilen om den är manuell alternativt följ Gunnares råd om bilen är automat. Stiften däremot ska inte behövas blåsas rena. Ta gärna till starthjälp från en annan bil så du får riktig snurr på startmotorn.

Jag har sagt det tidigare, men tjatar vidare om det: NÖT INTE PÅ STARTMOTORN!!! Ajabaja, nej! Stopp!... Behöver jag vara mer övertydlig..? Startar inte bilen inom 5-7 sekunder, felsök. Det är en BMW, inte en sur gammal Volvo 240
Gizzmo89
går startmotorn ens runt? med fullt batteri o kablar ? klickar det från startmotorn? det kanske e startmotorn som helt enkelt gått o dött ??
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror på ventillyftarsyndromet, särskilt om motorn går lätt runt med hjälp av startmotorn. Bogsering kan hjälpa bränslepumpen och tändningen då inte startmotorn skapar spänningsfall.

Förövrigt fungerade partytricket INTE med gaspådrag då blåste ångorna ur avgassystemet. Noll gas och motorbroms i 200 m sedan på med tändningen igen. Huvudgatan i stan lutade fint åt ett håll och akustiken mellan husväggarna var superb :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På tal om nostalgiska förgasarbilar så¨hände en gång en smårolig grej i en by utanför Borlänge. En liten bilverkstad hade, som man brukade förr, en gammal dammsugare utanför porten som tjänade som avgasutsug. Vid arbete på en bil så blev dammsugaren att stå och surra under tiden. Motorn stod stilla med en cylinder med ventilerna i överlappsläge. Förgasaren skiter ju i om det är kolvens nedåtgående rörelse eller en dammsugare som skapar undertrycket och skapar glatt fumösa gaser i alla fall så att säga.
Vid start sedan så lär dammsugaren tagit till väders i flera bitar :)
Har just nu ett riktigt nybörjarproblem, vi får inte bort luckan för bogseringsöglan på bilen som ska bogsera. Det är en Ford Focus 1.8 Flexifuel -07 och när man kör i en skruvmejsel undertill och försöker bända upp den så är det bara den undre halvan som ger med sig. Dvs övre halven sitter som berget.

Försöker just nu hitta instruktioner för hur man får upp den lilla luckan, hittade inget om det i instruktionsboken i bilen.

All hjälp mottages tacksamt :)
Ett stort tack till alla ni som kommit med en massa goda råd och tips!
Jag har lärt mig en hel del på vägen dessutom och det är ni som ska ha tack för det också.

Bilen går som en klocka nu :)

TACK!
Visa användare
61
Vilkenkarl
Kul att det funkade. Var det så lätt som vi trodde?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.