AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
24.846

Bilen startar inte, inte ens med startkablar

Sida 1 av 2
Hej,

I förrgår eftermiddag så glömde jag bort att stänga av halvljuset på bilen och morgonen därefter var batteriet helt slutkört.

Imorse så försökte jag få igång bilen mha startkablar. Första försöket lät ganska bra men det gick ändå inte. Jag gjorde ett par försök efter det med några sekunders mellanrum men under de försöken gick inte startmotorn igång öht.
Bilen fick el, så det var bara själva motorn som inte gick igång.

En eventuell felfaktor var att nyckeln var i "halvläge" när vi kopplade in startkablarna, dvs att när väl min bil fick kontakt så drogs innebelysningen och radion igång.

Vad kan det vara som är fel? Jag är okunnig när det gäller bilar så var vänlig att förklara ganska så noga om ni har någon idé.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det gäller att klammorna får riktig kontakt på startkablarna då det rör sig om höga strömmar som startmotorn kräver. Belysning och andra förbrukare kan fungera fint ändå.
Vrid och ruckla på klammorna. Om inte det hjälper kan det vara batteriet i din bil som spökar. Det kan du kolla genom att ta bort minuskabeln från ditt batteri och prova att starta med kablar.
Ett annat alternativ om du har gott om tid är att ladda batteriet i ett dygn.
Jag har haft det problemet på flera bilar, när jag jordat i karossen, när jag sedan sätter klämmerna i batteriet så brukar bilen alltid gå igång.
Ett tillägg.
Eftersom du har tömt batteriet så är det viktigt att du laddar upp det med batteriladdare, annars kommer det sulfatera och du måste kasta batteriet.

Det räcker inte med att bara köra runt så det går att starta bilen, det måste laddas med en batteriladdare.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Startkablar är vanskligt när batteriet är helt urladdat. Spänningsfallet i klämmorna är i allmänhet ganska stort, och är spänningen för låg går visserligen startmotorn runt, men elektronik, och sådant som bränslepump och tändsystem behöver hyfsad spänning (runt 9-10 volt i alla fall) för att fungera tillräckligt för att motorn ska starta.
Bra startkablar med stor kabelarea och kraftiga, oxidfria klämmor behövs. Klämmorna måste sättas där det finns god kontakt - sätt först röd kabel mellan pluspolerna på bägge batterierna, sen svart på minuspolen på 'hjälpande' bils batteri, och sist andra änden av svart kabel någonstans i den 'döda' bilens motorrum, där det finns god kontakt (gärna i motorns gods).
Sätt ABSOLUT INTE! svarta kabeln på batteriet i den 'hjälpta' bilen! När sista kabeländen sätts dit, och första tas bort, blir det gnistbildning - ett batteri som laddats ur/laddats hastigt ger ofelbart ifrån sig 'knallgas' (blandning av vätgas och syre) som är oerhört explosiv - du vill inte att den ska antändas, tro mig!
Antänds knallgasen i batteriet exploderar det, och svavelsyra stänker över både bilen, dig själv och dina kläder. Stänker det i ögonen riskerar du allvarliga synskador - fråga mig inte hur jag vet!

För att underlätta start efter inkoppling av kablarna, kan man låta hjälpande bil gå med lite förhöjt varvtal en stund (ett par minuter) innan man slår på tändningen på den 'döda' bilen, för att ge batteriet lite laddning. Det brukar hjälpa!

Alltså - svart kabel ansluts i kaross eller motorgods i 'strömlös' bil, ALDRIG direkt på batteriet! Den klämman ansluts ALLTID SIST, och tas alltid bort först vid frånkoppling.
Jag vet att det är emot reglerna, men vad gör man när man står där och det är dålig jord och inte kan komma därifrån och kanske står mitt i skogen.

Har varigt med väldigt ofta att batteriet är så tomt att det itne gnistrar alls när man sätter dit kablar.
Tack för alla svar!
Ska göra ett nytt försök ikväll med hjälp av era tips.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
delorian,
det är inte mot några regler, det står var och en fritt att ansluta startkablar hur man vill.
Men gnistbildning vid ett batteri som just 'stressats' är riktigt farligt - om du undrar, så har jag kvar min syn tack vare att jag bara hade 3 m till en vattenkran, den gången ett batteri exploderade i ansiktet på mig när jag tog bort laddarklämman utan att göra laddaren strömlös först....
Hade jag inte lyckats skölja svavelsyran ur ögonen inom några sekunder, hade jag troligen bara haft ledsyn kvar idag.
Det är inte värt att riskera synen, eller ens kläderna, för att man har bråttom att få igång bilen.....
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Har du larm på bilen?
Min gamla med carguard bråkade förr när jag blev utan ström, dörrarna var öppna, men startspärren hängde kvar.
Se till att du kan larma av bilen ordentligt oxå.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Delorian, det är inte det döda batteriet som alstrar gnistor vid anslutning, utan laddströmmen alt. ett inkopplat hjälpbatteri. Ett exploderande batteri är ett kemiskt stridsvapen värt att vara försiktig med.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
För att förtydliga det hela: Det är i allmänhet inte eventuella gnistor vid inkopplingen av starkablarna som är farligt, utan gnistorna som blir vid urkoppling. Efter att ha kört startmotorn och haft ett helt tomt batteri anslutet till full laddspänning en stund, har man skickat rätt så kraftig ström genom bägge bilarnas batterier. Detta medför GARANTERAT att det bildas knallgas, det är liksom en del av den kemiska processen i ett bly/syrabatteri.
Har du bägge startkablarna inkopplade till batterierna i båda ändar, finns det inte en chans att undvika gnistbildning precis vid batteriet när du lossar första kabeln.
För att uttrycka det drastiskt - du riskerar att utlösa en osäkrad syrabomb mitt i ansiktet! För att uttrycka det ännu mer drastiskt - explosionsrisken är åtskilligt högre än om du står och röker när du tankar - och det skulle du väl aldrig drömma om att göra?
hur undviker man senariot när man kopplar på polerna på ett nyladdaat batter, man får ju en fin gnista när man sätter polen på batteriet?

Jag tar alltid ur korkarna när jag laddar batteriet, vet inte om det är overkill, det kanske inte blir någon skillnad?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det bästa är väl att låta batteriet stå en stund efter avslutad laddning, gärna lite fritt och luftigt (utomhus), så all knallgas evakueras.
Evakueringen går givetvis snabbare med urtagna 'korkar' till cellerna.
Hej,

Jag testade de knep som ni föreslog men det gick inte. Så i förrgår tog jag ut batteriet och sedan har jag laddat upp det långsamt.

Bilen gick dock inte igång nu heller med ett fräscht uppladdat batteri!

Hur går jag vidare nu? Alla verkstäder runtomkring har julstängt, så frågan är om det på något sätt går att felsöka vidare på egen hand.

Vad tror ni att det kan vara?
Hur kan jag gå vidare i felsökningen?

/baggel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Eftersom problemet uppstod p.g.a. att lyset glömdes på gissar jag att batteriet fortfarande inte lämnar tillräcklig kapacitet för att det skall räcka till startmotorn. Kanske blyplattorna är sulfaterade och batteriet inte tar laddning ordentligt.
Batterikapaciteten måste mätas med batteriet belastat med en särskild mätutrustning innan du kan säga något om dess kondition.
Alt. prova med ett helt annat batteri.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hmmm.... exakt vad är det för bil och årsmodell?
Startmotorn går igång så jag tror att batteriet är okej (det är ett relativt nytt batteri, drygt ett halvår gammalt bara).

Vad skulle det kunna vara för fel om batteriet är okej?
Bilen är en BMW 525i -93.

Batteri och generator byttes ut i början av -08 om det kan vara till någon hjälp.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kanske den surade ner tändstiften ordentligt vid startförsöken tidigare. Kan vara idé att skruva ur ett och titta om det är blött.
Som sagt, vad är det för årgång på 525:an?
Aha! Det kan jag kolla. Något mer man kan kolla upp samtidigt?

Det är en 93:a.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, jag såg att det var en -93:a Korspostade lite där :)

En bra början att kolla stiften. Är de blöta av bensin så fungerar ju bränsletillförseln i alla fall.
Har ju svårt att tänka mig att något gått sönder precis i samband med det bortglömda ljuset, men vår vän Murphy vakar ju alltid över oss..

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.