AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.933

Gnäll/tjut från oljesticka, undertryck i motor? + knak/gnissel från bakvagn

Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
Har en 328i, e46 från 1998. Har fått ett extremt jobbigt gnällande/tjutande ljud som man hör mest när man kör i 0-60km/h (sen tar vägljud och annat över). Lokaliserade ljudet till oljestickan + om man drar ut oljestickan så blir det någon sorts resonans och låter riktigt högt hela tiden(som en trumpet :D) samma ljud uppkommer om man skruvar av oljelocket. Kände även med handen över oljepåfyllningen och den "sugs" då in. Därav min fråga: skall det vara ett undertryck i motorn? skall inte tomgången förändras när man har av oljepåfyllningslocket? Låter era bilar också så med stickan ute?

En annan grej: När man backar långsamt knakar det någonstans från bakvagnen. Ljudet uppkommer bara när man har kopplingen uppe, alltså inte när man bara rullar utan drivning. Silent block? hardy skiva?

Jag har försökt söka på forumet men inte hittat så mycket om mitt första problem. Tacksam för idéer!
Det låter som vevhusventilationens ventil/oljeseparator. Den kan ge roliga ljud när membranet i den går sönder. :-) Det ska vara ett litet undertryck och den ska suga i sig lite luft om man drar ur oljestickan eller lättar på oljelocket. Det ska dock inte låta något. Det brukar inte märkas nämnvärt på tomgången då motorns styrsystem så snabbt kompenserar för den extra luften.

Knaket vet jag inte vad det kan vara, men har den någon viss frekvens? Varje hjulvarv? Varje mellanaxelvarv? Vid belastning?
Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
Tack för svaret. Skall kolla upp vevhusventilationen då. Är det något som är dyrt att byta?

Knaket hör jag mest när jag parkerar och då mest när man precis släpper upp kopplingen och inte varje hjulvarv. I somras hörde jag rätt kraftiga "dunk" från bakvagnen när man släppte gasen i motorvägsfart. Även när man la i ettan efter att ha rullat t.ex. vid ett rödljus dunkade det till. Konstigt nog hör jag inte detta lika mycket nu.

När jag ändå är igång med frågor, jag upplever det som att bromsarna sätter sig lite varje gång jag stannar helt. Så det känns som det rycker till lite och bromsarna "lossnar" när man kör iväg. Bromsarna ligger dock inte an hela tiden vad jag kunnat se och oken blir inte varma. Inbillning kanske? :)
Jag bytte hela vevhusventilationen på min i förebyggande syfte (ventil och slangar), men jag minns inte riktigt vad det kostade, runt 1000kr kanske? Det är ganska krångligt att hålla på med i alla fall, då det sitter under insuget.

Då gissar jag på bakvagnsbryggans bussningar eller dess infästningar i karossen. Har du läst om dessa sprickor? Inte så roligt fel!

Vild gissning, men kanske är det inte bromsarna, utan något glapp i samband med ovanstående som ger rycket?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.