|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
DMZ |
KalleZaffe: Bränslefiltret intill vänster bakhjul, är det s.k huvudbränslefiltret. Den andra enheten kolkanistern tar enbart hand om bränsleångorna, den enheten behöver ej heller bytas kontinuerligt. Det bör ha varit en bakfull praktikant du talat med hos Mekonomen;-) |
| precis äldre bilarna har huvud pumpen uanför tanken och bränslefiltret i motorummet och har ingen kolkanister medans nyare 88 och uppåt har pumpen i tanken och filtret bredvid tanken och en kolkanister i motorummet | |
|
VVerkar inte få någon tändning, tog bort ett stift såg väl sådär ut ska byta dem , men den får alltså ingen tädning ?:S /Ludvig |
|
|
535power Tack så mycket för svaret! Nu klarnar saker och ting för mig. |
|
|
okejokej! Men nu har jag ingen gnista ? /Ludvig |
|
DMZ |
Ingen gnista? Kolla tändspolen, fördelarelocket samt rotorn. Tippar på att fördelarelocket är sprucket samt fuktigt. Om du kollar på insidan av fördelarelocket, så kan även kolet i mitten av locket vara helt nedslitet? i så fall kommer det ingen gnista. Har för mig att Biltema säljer dessa fördelarelock mkt billigt 180:- BMW tar strax under 1000:- |
|
Ska kolla det du sa ! tack :) /Ludvig |
|
DMZ |
Det är lite halvknepigt att få bort fördelarelocket, det sitter fast med tre pyttesmå insexskruvar. Varav en skruv sitter mkt illa till. |
DMZ |
Vänta nu..det är nog rotorn som sitter fast med tre små insexskruvar. Locket sitter fast med små M7 eller M8 bult. |
|
riktigt trångt ,det var tre insektskruvar! jo det var lite svårt att få lös locket! rotorn snurrar så bältet är iaf helt ! /Ludvig |
|
DMZ |
Kollade du "kolet" i centrum av fördelarelockets insida? Det sticker ut som en liten pinne ca 1cm lång, går att trycka ned? den skall fjädra tillbaka. ser detta kol slitet ut? Det lönar sig även att slipa av alla grönoxider inuti locket. Kolla likaså efter små tunna sprickor. |
|
Jo den fjädra tillbaka, dock inget vidare skick. Får nog byta den delen, känns som massa grejjer skulle behöva bytas ut, skulle dock vilja få den att gå först hitta felet som just nu felar, sen får jag byta allt, Ska kolla Burlin's motor imorgon (säljer bmw) vad dem kan säga ! Köper nog inget därifrån men måste kolla! /Ludvig |
|
DMZ |
Såg att Biltema säljer fördelarelocket till Din E30, 320iK, 1989. Art nr: 56-4001. pris: 499:- Rotor art nr: 55-3000. Pris 149:- Jag använde själv dessa reservdelar från Biltema, de fungerade perfekt under 5 års tid. Så det är bra kvalite' på grejorna. En fråga igen: Har du hittat den halvstora runda svarta plastkontakten intill startmotorn? Om du hittar den, så skruva då isär den för att kolla skicket på kontaktstiften samt vädra ur fukt. Just denna kontakt kan ställa till det riktigt ordentligt. Speciellt om det finns vatten i bottendelen. |
|
Hej igen! Den startade idag efter att farsan min kämpat hela dagen , konstaterade dåliga tändstift,rotor och fördelare var dåliga, körde ikväll med den startade bra första "försöket" sen stannade jag av för en korv max 3 min! sen hade jag problem igen? Nu vet jag typ vilka grejjer som är dåliga men fortfarande sitter det i tankarna om bensinfiltret är dåligt med :S någon som har en bild på vars det sitter på min bil? Den där svarta kontakten du menar? jag tänker på den runda kontakten där man pluggar in för dator för felsökning men vilken menar du? Jag letade på biltema efter just dem grejjerna du tipsade mig om hittade dem :) Litar på dig att det är bra grejjer, har hört andra som köpt därifrån och dem har inte haft någe problem med dem så ! ska beställa det där! En sak jag såg med tändstifen är att det sitter fel stift billiga skit stift typ! Ska väl vara MGK och nån speciell modell!? Har observerat ett eventuellt oljeläckage som nära typ startmotorn någon som vet vad det kan vara ? Förövrigt tack för alla svar och all eran hjälp :) Hjälp mig mer om ni har tips och eventuella tips :D ALLA TIPS ÄR GODA HADE :D MVH /Ludvig |
|
DMZ |
De tändstiften som fungerar bäst till Din 320iK-89 heter: NGK ZGR5A. Du kan även testa med NGK i Platina: ZGR5AGP. (dessa är dock dyrare) Det fanns även förr i tiden ett utmärkt bra Championstift W8LCR. Flera av dessa tändstift är dock svåra att finna på en mack, beställ dem istället från MotorNord de har dem på lager. Vad det sedan gäller bränslefiltret, så tror jag ej detta är anledningen till att motorn strular. (om det nu inte suttit sedan bilen var ny;-) Den svarta skruvkontakten jag nämnde är inte den till diagnosuttaget, den jag menar sitter istället i närheten av startmotorn & oljestickans rör (under insugningsröret) Om du lossar gummitutan till bottenkontakten & det droppar ut vatten, då har du hittat felet. |
DMZ |
Såg att du fortfarande ej hittat bränslefiltret? här följer en kortfattad vägbeskrivning: Ställ Dig på vänster sida om bilen (föraresidan) lägg dig ned på backen och kör in huvudet ca 30cm vid det bakre domkraftsfästet, där en bit in på underredet ser du en fastskruvad burk i aluminium med en slang i varje ände? Detta är det så eftersökta bränslefiltret;-) Ett tips: Eftersom du nu fått motorn att starta?? när du tänker byta bränslefiltret, starta då motorn först och ryck sedan säkringen till bränslepumpen, låt den nu gå tills motorn stannar, nu är det torrt i bränsleledningen. Då sliper du cyklop och dykaredräkt vid bytet;-) |
|
Hej! Okej då vet jag det , såg den där när jag köpte bilen och täkknte att det måste vara bensinfiltret men :P Köper allt på måndag då återkommer jag med resultat förhoppningsvis :) Fördelarlock Tändstift Bensinfilter Något mer jag bör byta ? /Ludvig |
|
DMZ |
Om man skaffar nytt fördelarelock, så brukar man även köpa en ny rotor. Köper du fördelarelock o rotor samtidigt så får du förhoppningvis båda delarna från samma tillverkare. |
|
Jo justja glömde nämna rotorn ! :) En sak som jag märkt är att , om jag låter tändningen stå igång ett tag innan jag startar bilen så startar den , men om jag kämpar och försöker starta är det inte alla gånger den startar direkt , säger det dig något :) ? /Ludvig |
|
DMZ |
Det skapas ett bränsletryck i bränslepumpen när tändningen aktiveras, pumpen surrar i 3-4 sek. Det är klart ju längre den får arbeta desto högre bränsletryck skapar den. Du kanske har läckande bränslespridare, kanske just därför behöver du högre bränsletryck. Det är mkt vanligt med läckande bränslespridare på många gamla E30. Jag fick tidigare byta alla mina bränslespridare, hittade dem på tyska e-bay, en kille som sålde BMW originalspridare för 600:- (100:-styck) Helt sprillans nya med plomberingarna kvar. Vill minnas att de kostar 1,800:-st hos BMW. Det brukar även gå att ultraljudstvätta gamla trötta bränslespridare, sedan brukar de fungera ett bra tag igen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.