AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.653

E30n startar inte

Sida 1 av 3
Visa användare
81
Kludd
E30 320I -89
Har en e30 som helt plötsligt inte vill starta ,har haft lite problem med att få igång den ibland, det brukar vilja ta tid ibland innan den går igång och nu går den inte alls , bytte batteri för jag trodde det var dåligt men inte det som är problemet?
verkar skumt men känns inte som det kommer någon soppa?

Vad kan vara fel? något typiskt fel som det kan vara eller?
Alla tips är bra så om du vet något så hjälp mig gärna :)

MVH Ludvig

/Ludvig
Skulle kunna vara soppapumpen.

När du vrider nyckeln till läget precis innan startmotorn kommer igång, hör du då ett elektriskt ljud som kanske varar ett par sekunder? Detta är soppapumpen. Hör du inget så är det kanske värt att ta en titt på den.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Prova även och knacka vid bränslepumen samtidigt som du startar.
DMZ
Låter onekligen som att soppapumpen kan vara boven. Plocka bort ett av tändstiften & se efter om det ev,är blött av bensin? iså fall är det ej pumpen som felar. Kolla så att säkringen till soppapumpen är hel, du kan även passa på att vicka på samtliga säkringar p.g.a oxidbildning (bristfällig kontakt)

På vänster stötdämparetorn finns tre styck relän under en svart plastkåpa, drag bort plastkåpan och undersök dessa reläer, ett av dem är bränslerelät. (kommer dessvärre ej ihåg vilket av dem?) Kolla så att kontakterna/stiften är hela samt rena från oxider.

En par frågor: Har du nyligen tvättat spolat motorn med vatten? Finns det tillräckligt med bensin i tanken? Har bilen stått stilla väldigt länge? Luktar det bensin om motorn när du försöker att starta? Har du testat att trampa gasen i botten vid startförsöken? Har du försökt att bogsera igång bilen?

Visa användare
81
Kludd
E30 320I -89
Hej!

Jag har att soppa pumpen går igång kollade lite igår men låter som att den endå inte får någon bensin,

Jag har tvättat av bilen gansa nyligen faktiskt någon dag sedan, har kanske 10-14 Liter i bilen nu!
Har testat med startkablar , har prövat bogsera igång den, tycker inte det luktar bensin när man försöker starta upp den!
Men soppa pumpen kan väl kanske vara sönder även fast man hör den jobbar eller ?

Ska koilla relän och det du sa !

/Ludvig
DMZ
Om du nyligen har spolat motorn med vatten? så är jag tämligen säker på vad felet består av. Du har fått in vatten i grenuttaget till spridarna, det sitter som en knytnävsstor svart skruvkontakt i svart plast en bit ovanför startmotorn, skruva isär den kontakten och dränera ut vattnet i bottendelen, ta loss gummitutan i botten så rinner vattnet ut som förorsakat kortslutning i hela spridarebryggan. Kolla även så att inga kontaktstift rostat av.
Visa användare
81
Kludd
E30 320I -89
Alltså jag har dock inte sprutat inne i motorn men det har nog säkert kommit in via grillen när jag spruta där !
Ska kolla :)
tack för alla tips ska kolla det nu ikväll =) återkommer =)

/Ludvig
DMZ

Nej, man får verkligen hoppas på att du ej spolat vatten inne i motorn (som du skriver) Du kanske istället menar att du spolat vatten inne i motorutrymmet?

Det lilla mängden vatten som letar sig vidare genom kylaregallret kan ej orsaka den felorsaken jag tidigare gjorde dig uppmärksam på. (ang fukt i kontakten)
Visa användare
81
Kludd
E30 320I -89
Oeekj! alltså spolade bara utsidan av bilen så inte inne i motorn!
Men alltså kollade soppa slangen som gick till insprutningen och där fanns det bensin iaf? men tror det finns en till slang som går till insprutningen också eller vad det är och den har jag ej kollat !
Alltså har stundtals haft svårt att starta bilen i olika situationer , har haft bilen i värme kört stannat 5 min , fått stå och försöka få igång i 5 minuter och andra gånger startar den direkt ? som mysko? trodde hela tiden att batteriet var dåligt och det var det iof men du krånglar det med annat batteri? :/

/Ludvig
//
300
///535power
320d EDE -11
om du får soppa till motorn och alla tändstift tänder startmotorn går runt i rätt hastighet men endå inte får igång motorn prova me att rulla igång den i minst 40-50km/h du får bogsera igång den och om den startar då fortsätt bogsera ett tag och sen se om den orkar gå för egen maskin gör den de kör den lite och kolla hur den beter sig när du gjort de testa och stänga av den och starta igen

har haft två bilar där allt fungerat på men de ville inte starta så jag fick bogsera igång dem i hög hastig het sen var de lugnt
Visa användare
81
Kludd
E30 320I -89
Okej ! Har testat bogsera , generatorn laddade då iaf , tändstiften har jag inte kollat på men var nyligen bytta borde inte vara nå fel med dem, Men kanske får göra ett nytt försök att bogsera igång den!

En fråga När det gäller isproppar i tanken? min tanke är att jag aknske har en ispropp i tanken? kan det ha något med det här att göra?

Och sen har jag hört att det finns vissa givare och om dem inte funkar så startar inte bieln stämmer det ?

/Ludvig
Men om det kommer bensin i motorn som du sa så är det inget sånt. Eller jag kanske missförstog.

Iaf. Det skulle eventuellt vara något så enkelt som skräp i någon bränslefilter. Det säger jag med tanke på det du sa att du har haft problem tidigare.
Visa användare
81
Kludd
E30 320I -89
Mm men alltså vars sitter bränsle filtret ? någon som har någon bild eller nått är lite okunnig :S =)

/Ludvig
//
300
///535power
320d EDE -11
som jag sa hur fort bogsera du i det recker inte med 10km/h måste gå fort

bränsle filteret sitter på utsidan av bilen under bredvid tanken kommer dock inte ihåg vilken sida va ett tag sen jag mecka e30
DMZ
Bränslefiltret sitter placerat precis intill vänster bakhjul. Tror dock ej att själva bränslefiltret är boven i dramat.

Jag satsar nog istället en slant på bränslepumpen, eller läckande bränslespridare.
Jag har själv råkat ut för båda dessa fel. När bränslepumpen la av vid 12000 mil, så stannade motorn omgående, samt var helt omöjlig att starta, det luktade ej heller bensin trots att jag hade gaspedalen i botten vid varje startförsök.

Vid det 2:a tillfället 15000 mil, så var det bränslespridarna som gett upp, då startade motorn till och från, man fick ofta sitta o mala 10-15 sek innan motorn till slut startade. Den startade dock alltid lätt vid varm motor.

Mina spridare var så slut att de läckte stora mängder med bränsle ut till cylindrarna under natten, när jag kollade på morgonen så var samtliga sex tändstiftbrunnar fyllda med soppa.
Visa användare
81
Kludd
E30 320I -89
Jag har faktiskt tänkt kika på den , eftersom när jag fick problem med bilen första gången så misstänkte jag bränslefiltret, får kika på det synd bara att man inte har varmgarage:P lite kyligtute =)

MEn tack för alla tips=)

/Ludvig
DMZ

Om du ändå kollar bränslefiltret, så se då efter att flödespilen pekar åt rätt håll = framåt mot motorn. allt för många monterar bränslefiltret bakofram;-) Inte så bra...

Glöm ej heller skyddsdräkt & cyklop, det sprutar bensin åt alla håll om du lossar bränsleslangarna.

Min personliga gissning är att soppapumpen lagt av för gott. Finns nya på Mekonomen för ca 1,700:- (skroten tar 600:-)
Visa användare
81
Kludd
E30 320I -89
hahahhahaha okej :D har inte så mkt bensin tack och lov kan nog skippa simfötterna men allt annat ska på :D

okej! Är det att lita på då?

Ska undersöka imorgon :)

/Ludvig
Det roliga med bilen är att den har 2 bränslefilter. En sitter precis som nämnt och det andra sitter in i motorrummet under bromsservot.

Vet inte dock vilket är viktigast att byta (tänker den som sitter vid bakjulet då den sitter närmast bensintanken).

Jag håller med att det är antagligen pumpen som gått men det skadar inte att byta filter när man ändå er igång.
//
300
///535power
320d EDE -11
den under bromsservon e är inte ett soppa filter utan har med luftningen till tanken att göra tror den kallas nått med kol kolkanister kanske och vad jag vet rinner det inte bensin genom den men det är den bredvid tanken su ska byta och som skrivet ovan gläm inte vilket håll du sätter den åt annars kan du ju plocka av soppa slangen från fuelrailen och koppla på en tryckmätare och kolla om du får ett tryck

köpes billigt på biltema lr stoppa ner slangen i en flasta och vrid på tändningsläge 2 och se ifall pompen skuter på
ok, vet ej om det är olika efter 88 men på min 86 så rinner det vist bensin genom det ''stora'' filtret som sitter under bromsservon.

Dessutom så är den exakt likadan som den som både biltema och mekonomen säljer och det är den Haynes mekarbok hänvisar till vid bränlefilterbyte!

Den som sitter vid hjulet viste dock ingen på Mekonomen om! Är det någon som verkligen vet vad som är vad?

Och i så fall, var kan man få tag på det ''lilla'' filtret som sitter där vid bakjulet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.