AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.241

Fixa pixelfel själv i Instrumetcluster på E36?

Nån som provat denna metod, dvs göra rent zebra strippen/LCD och lägga till lite tejp för att öka trycket mot PCB't?

Länk
Har inte testat med tejpen men hört att det skall funka.
vad jag förstått är det väl dålig kontakt med Zebralistan som orsakr detta aber för oss.

Men att göra ren zebran har jag gjort och det funkade.. ett par dagar ; (

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Jag skulle tro att zebran tappar elasticitet med tiden så kontakttrycket mellan LCD och PCB minskar med glappkontakt som resutlat.

Det finns ju en massa firmor som reparerar detta fel, jag antar att de bara byter zebra strippen mot en fresh...
SE
7
SENNEWORLD
318i Touring -96
Hej,

Har tejpat/rengjort "Zebrastrippen" / gummikontakten flera gånger. Det håller ett tag, sedan är det samma visa igen. Tejpen släpper trycket.

Problemet är att "zebrastrippen" har blivit för ihoptryckt under årens lopp. Har själv sökt att få tag i en ny, men det verkar vara omöjligt, även inom elbranschen? "Zebrastrippen" i sig är ju inget speciellt, finns liknande i många andra apparater, men tyvärr har jag inte hittat en godvärdig ersättare.

Tacka vet jag de "hederliga" analoga mätarna...

Är det någon som vet var man kan skaffa ny "zebrastrip", skulle jag (och fler) vara tacksamma!
Jag har fixat 3 st nya Zebror, det kluriga blir att anpassa tjockleken på dem. Hur jag skall lyckas göra ett rakt och fint snitt på zebra strippen är frågan.... Det gäller ju att få den riktigt rak så anläggningsytan blir perfekt! Dom jag fixat är ganska tjocka, ca 1 cm så de måste kapas på något sätt. Antagligen får man skära till den med rakblad och stållinjal eller liknande. Frågan är om det blir tillräckligt bra... jag har ju 3 försök på mig så vi får se.

Bäst vore om man kunde beställa en måttanpassad variant direkt!
SE
7
SENNEWORLD
318i Touring -96
Hej flashg

Du råkar inte ha några bilder på hur du gör nya "zebror"?
Hur fixar du kontakterna i "zebran"?

Hört att någon snubbe i Tyskland fixar detta problem (annan tråd). Det måste betyda att denne tysk har tillgång / tillverkar "zebror" också.
SENNEWORLD: zebrorna har jag fixat via en kamrat som jobbar med LCD's. Dessa är inte skurna till rätt höjd (tjocklek) passande direkt i E36 klustret. Min tanke var att föröka skära till en av dem så de passar.

En zebra strip är bara som en "gummimatta" som leder ström, det gäller att hitta en som passar dimensionsmässigt så det blir rätt kontakttryck mellan LCD och PCB. De jag har måste skäras till för att passa, det är nog det som blir svårt... har ej hunnit testa det ännu.
SE
7
SENNEWORLD
318i Touring -96
God fortsättning till Er alla!

Flashg: Jag väntar med spänning för att se ditt resultat och hoppas på att du rapporterar så fort som möjligt.

Finns det någon möjlighet att beställa "zebrorna" någonstans, eller är det endast via din kompis?
Ca
55
Carl78
325IXK -88
328i coupé -96
Tjena.

Jag hade samma problem som ni och har klurat på det en längre tid. Var ett tag inne på att det var en dålig lödning till lcd:n. Provade att förbättra lödningarna enligt denna guide utan resultat.

Länk

Efter att ha läst denna tråd drog jag till skroten och köpte ett begagnat cluster för 400:- (sprucket glas därav priset). Bytte lcd:n med tillhörande "zebrastrip" och nu funkar det. Har dock bara kört runt kvarteret men än så länge har det inte glappat vilket det gjorde hela tiden förut.

ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Zebrastrip är krångliga grejer, som man labbade mycket med under 90-talet inte minst i mobiltelefoner. Efter bara några år så insåg man att det var en riskabel lösning. En zebrastrip är en kaka bestående av ledande/ickeledande skivor travade på varandra. Därifrån har man skurit ur lämpligt stora fyrkanter, för att täcka det önskade avståndet mellan t.ex. display och kretskort. Det hela bygger på att zebrastrippen är en aningen längre än avståndet mellan kontaktytorna...så man får till ett bra kontakttryck. Eftersom gummi är volymbeständigt ( men kompressibelt) så måste det hoptryckta gummit bukta ut någon annan stans, t.ex. så kan zebrastrippen bli tunnformad, och kontaktytornas centrum kan t.o.m lyfta från underlaget. Z-strippen kan även böja sig i sidled med tiden. Mao. en på 9+-talet genial idé som har visat sig ha en mängd nackdelar. Man kan ju även tänka sig att de ledande lagren med tiden oxideras på utsidan...jag skall prova lätt med fin smärgelduk på min egen bil, som också har pixelfel. Viktigt att rengöra ytornaordentligt i a.f.och se till att man monterar ihop grejerna vertikalt så att Z-strippen inte lyckas tilta under montaget...( har jobbat mkt med dessa eländen på ericsson)
ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
P.S, det fanns varianter på Z-strippen, varav en hade ledande trådar inbakade i gummit...sedan fanns det ytterligare en typ där förgyllda trådan lindades som ett U runt en elastomerkropp ( den passar dock inte i hål gjorda för Z-s).

En annan grej jag skall testa är också att vända och byta plats på z-s när jag återmonterar denna för att den kommande säsong skall deformeras på ett nytt häftigt sätt.

Skall bara montera dit de kromade invändiga dörrhandtagen först.
ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Nu kan jag inte sluta....

Minnet kommer tillbaks, undrar om inte de ledande skikten bestod i antingen mikroskopiska silverkulor eller mikroskopiskt små silverpläterade glaskulor...

Lycka till
BM
35
BMWH5
428iA M GC -15
Hartge H5 4,7 -96
120d -14
316i -94
2002Tii -71
Hej.
Jag har också pixelproblem på 540:n. Provade att spraya förra året, det blev lite bättre. I år har det dock blivit mycket sämre. Nu återstår det max 10% av pixlarna. Plötsligt verkar hireoglyfer vara riktigt lättlästa!
En tanke som slog mig var om det inte skulle kunna gå att ersätta gummit med tråd? Har inte plockat isär min så jag vet inte riktigt hur det ser ut. Men displayen kanske inte tål värmen?
Mvh Thomas
ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Re: BMWH5

Jag plockade själv isär min färddator ( 325:ans) förra året. Tyvärr ar jag gömt hur det såg ut.

Jag misstänker dock att kontakten mot själva displayen är påångad metall...och det gör det väldigt svårt att löda. Dessutom är avståndet mellan kontaktpunkterna förmodligen väldig liten, kan vara från 1 mm till så lite som ett par-tre tiondelar. Även om displayen vilar på ett kretskort så blir det väldigt pillrigt...och ifall kontaktpunkterna sitter direkt på glaset så går det inte att löda.

Andra lösningar ( alt. till ledande elastomerer, typ z-strip) var att man lödde ihop en flexfilm med ledare, som man sedan antingen lödde mot kortet eller
kopplade mot kortet via en zif-kontakt. ( En sådan lösning hade nog inte fått pixelfel).

Det finns en mängd andra lösningar som hade funkat också, fast som sagt på 90-talet så var Z-strip "heta".
SE
7
SENNEWORLD
318i Touring -96
Hej cab325,

Intressant att läsa din genomgång av "historien av z-strippen". Tacka vet jag de analoga räkneverken... :)

Hur som helst vill jag slippa att montera ut eländet var och varannan månad och sätta på en ny tejpbit. Är det ingen som vet vart man kan köpa dessa z-strippar? Den där mannen i Tyskland bör iaf ha tillgång till ny strippar, men frågan är var han i sin tur fixar nya strippar? För vi vill ju ha nya strippar, inte begagnade!
Ca
55
Carl78
325IXK -88
328i coupé -96
Du skulle kunna kontakta detta företag. De kanske säljer lösa zebror.

Länk

Har nu kört ca 5 mil med min begagnade zebra och det har inte glappat en enda gång. Upplever även att displayen lyser starkare, men det kanske är inbillning.

Jag har fixat mitt pixelfel nu, men jag kunde inte använda zebrorna som jag skaffat då dessa var för korta (displayens bredd var större än zebran).

Jag gjorde rent med oxid clean och sedan kontaktspray som skyddar mot ny oxid + att jag ökade kontakttrycket genom att lägga en tejpremsa innanför metallramen som klämmer LCD'n mot zeban.

Får se hur länge det funkar....
SE
7
SENNEWORLD
318i Touring -96
Hej igen flashg

Det var tråkigt att du inte kunde använda dina egna zebror, hade hoppats på det :)

Så det blev att gå tillbaka och fixa som vi brukar göra med rengörning och tejpen.

Skall kontakta företaget som Carl78 tipsade om, få se om de säljer lösa strippar...återkommer då.
SE
7
SENNEWORLD
318i Touring -96
Hej igen,

Företaget "dolda pixlar" sålde dessvärre inte lösa zebra strippar.
Om de hade gjort det så kan de ju inte tjäna 3000 SEK på att kunden skickar in hela instrumentenheten...

Tyvärr så är vi då tillbaka till ruta ett..., om det inte finns någon annan som har någon bra idé att fixa zebra strippar?
ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Plockade isär min färddator ( -94)- 11 knappars...måste vara den lilla va?

Jag tittade på hur LCD:n var infäst och det verkar som att flexfilmen som förbinder den med kretskortet är lödd! Eventuellt limmad med ledande lim.

Jag gav upp och plockade ihop den igen..

Vet nån nån firma som gör jobbet bra och billigt?
ca
55
cab325
523i -96
325 cab -94
Pratade med BMW. En ny ( 11 knappars) kostar 3600 kr. och de har nigen utbytes d.o. Fick även höra att den lilla färddatorn byttes ut...och då har säkert den andra modellen elastomer. Min heter 62.13-8357665

Jag funderar istället på att antingen plocka i lite analoga instrument på platsen för färddatorn, t.ex en klocka, amperemeter och voltmeter.

En annan tanke är att byta ut stereon mot en stereo med DVD, och peta in en 7 tums LCD-skärm i hålet för färddatorn + myntfack.

Vad tror ni om detta eller har ni nån lösning på färddatorn?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.