|
|
|
|---|---|
|
Verkar som själva kylaren till bilen börjat läcka på mitten. Vad är detta? Kan detta verkligen hända utan att någon varit emot där när man bytt remmar, kylarslangar eller AC-fläkt eller nåt? Pyttelite ibland bara. Bilen har klagat lite (inte ofta) på kylarvattenstånd efter jag fick bytt kylarslangar på AutoXXX, men nu när jag inte motortvättat på nåt år, så ser det "vitt" ut på fläktbladen och det luktar lite glykol som ser ut att komma från mitten på kylaren mitt framför fläkten. Tydligast när det är riktigt kallt ute. Verkar otroligt att yttre faktorer (tex en sten eller nåt) har sabbat kylaren då den sitter bakom AC-kylaren mm. Man har nog tryckt sönder den vid en annan reparation då man behövt vika undan kylaren mot fläkten/vattenpumpen till, eller vad tror Ni? Tråkigt om jag måste byta och det blir värre, men funderar på om det finns någon i koppar i så fall, som håller lite bättre än aluminium? /S | |
|
Kanske råkat ut för standardfelet. Denna text är kopierad från begagnatguiden: Kylaren är en punkt som bör granskas noggrant på ett tilltänkt objekt! Kylaren till E38 har delar som är tillverkade av plast, vilket inte håller lika bra som metall. Det är inte helt ovanligt att plasten till kylaren och även expansionskärlet vittrar sönder. Det är även vanligt att det läcker kylarvätska från en givare, precis under expansionskärlet. Ett annat vanligt fel är att kylaren på grund av högt eftertryck (när motorn stängs av) deformeras och trycks isär när den blir äldre. Bild på skadad kylare --> mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Hej Lasse! Det där sista kan i mitt fall vara intressant i så fall eftersom jag kör mycket småsträckor med min (2-6 km i taget) på vardagarna. Har Du nån länk eller nåt till bilden i slutet på Din mening?; "Ett annat vanligt fel är att kylaren på grund av högt eftertryck (när motorn stängs av) deformeras och trycks isär när den blir äldre. Bild på skadad kylare -->" /S |
|
|
Okej! Hade glömt att detta fanns på B-guiden! Jag har sett bilden. Fantastiskt. Ska se om det finns nåt robustare att få tag på (tex i koppar) som håller bättre!? Vet inte, det är ytterst pyttelite och den har tryck när man öppnar expansionen (kan det vara för högt, så det är "2-bars-locket" som keckar och "töjer" min kylare? /S |
|
|
Okej! Hade glömt att detta fanns på B-guiden! Jag har sett bilden. Fantastiskt. Ska se om det finns nåt robustare att få tag på (tex i koppar) som håller bättre!? Vet inte, det är ytterst pyttelite och den har tryck när man öppnar expansionen (kan det vara för högt, så det är "2-bars-locket" som keckar och "töjer" min kylare? /S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.