AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.917

Coilovers till M3 e36

Sida 1 av 2
star
Hade tänkt införskaffa mig ställbara fjäderben till min nyinköpta bil.. -96:ans 3.2:a

Vad ska jag satsa på??
Funderar mellan HR, Bilstein, kaw eller koni... Eller någon som har några andra tips eller erfarenheter???

Vart hittar man grejer till vettiga priser?? Kanske lönar sig och beställa från tyskland??

/Richard

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

MH-GTR har flera olika satser till mkt bra priser.

www.mh-gtr.ocm

Själv så skulle jag nog satsa på K.A.W. om jag vore du.

/Edvard
BMW CS # 4503
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
www.mh-gtr.com

/Edvard
BMW CS # 4503
e-b
KW och k.a.w är inte dom mest populära o välfungerande chassin bland banåkare.
Bilstein/Eibach och H&R är nog att rekomendera. Är du sugen på Koni-stuket funkar det väl också.

Kan rekomendera Xerius Racing & Bilförädling
e-b
www.xerius-racing.se

Dom har bra priser på MK Motorsport ställbara chassin.
He
3
Henrik S
BMW Z3 M Coupe -00
BMW M3 E36 -93
e-b

Efter att ha läst några av dina inlägg så måste jag bara få ”tömma” mig lite.
Det verkar inte som om du själv förstår vad du skriver om? Två av mina bästa vänner kör med ställbart H&R chassi och är MYCKET missnöjda (för ”svampiga” chassin). Själv är jag en aktiv åkare ”både bil, mc och cart” och kör med ställbart Bilstein chassi på min M coupe……men det funkar ju för fan inte. Efter att ha haft nöjet att prova Manuels M Coupé (MH-GTR) så blir det nu ställbart K.A.W chassi (även ställbart i bump och rebound) med ställbara G-force krängningshämmare.
Sen har jag fått reda på att K.A.W är återförsäljare för Koni i Tyskland, de har en del Koni folk som jobbar där och deras chassin bygger på Koni delar. K.A.W tillverkar även efter kundes önskemål och även rena race chassin, hur många andra tillverkare gör detta åt oss ”vanliga kunder”?
Min slutsats: Ta reda på saker innan du tömmer din skit!

Mvh
Henrik.
Steffe
e-b, du kan säkert ha rätt men oxå fel.

Visst är det så att flera aktiva banåkare inte har gillat div satser.

Men många märken mixar fjädrar och dämpare från olika tillverkare. Tex så skriver du att Koni är ok. Men Koni sitter i KW (oxå i k.a.w) och dom tyckte du inte var bra....
Har du kollat vem som tillverkar fjädrarna till KW och k.a.w?
Star,
På e36 M3 har jag själv åkt med lite olika genom åren; Jamex+Jamex, Bilstein+Eibach, Bilstein+H&R, H&R Coilover, KW Coilover mm.
Det har varit med o utan R-däck, ställbara hämmare, olika inställningmöjligheter på dämparna, grupp N, ändrade hjulvinklar, olika bärarmar osv.
Jag tyckte H&R Coilover var bäst. KW hade en fin finnish men dom funkade iget vidare. Bilstein+Eibach är alltid ett säkert kort.

Kortfattat så tror jag inte märket spelar så stor roll. Titta i plånboken på vad det får kosta i pengar och kolla sedan runt. (alla har olika förutsättningar ekonomiskt och olika krav på bilens uppträdande)
På min M-coupe har jag tidigare åkt med H&R med coilover i ett så kallat "Nürburgring cup kit" med två altenativa bakfjädrar. Kan byta bakfjädrarna varefter jag behöver mer allar mindre överstyrning.
Bra grejer men dyra grejer.

Nu monterar jag MK Motorsport hos Xerius racing. Den satsen kostar typ hälften mot ovan nämda sats....
Ring Jimmy på Xerius racing så kan han hjälpa dig 0582-662460

Lycka till! Vi ses på racerbanorna.
Steffe
Glömde en grej....

vi skall inte jämföra chassin på Z3 och erfarenehter av dessa med e36.
Inte på närheten samma bil eller samma bakvagn.

Hejs svejs
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
F_n Steffe, det har börjat bli lite inlägg på dej nu. Trodde inte att du hängde så mycket här...

Nu har jag emellertid fått ordning på bilen, allt är som jag vill ha det och chassit ställt som jag föredrar och det blev riktigt nice. Det är inte många som hänger med när det svänger! =) Vet du förresten om jag kan ha en vanlig bmw växelspaksknopp till Schnitzer shortshiftern, är det samma infästning eller måste man ha schnitzer-bollen? (Den tenderar att bli ultravarm/kall ibland) Ha de!
star
Henrik S: Så dom är missnöjda mer H&R, dom ser ju rejälast ut typ... Och är bland dom dyrare..

Ska ta och ringa MH-GTR och Xerius imorgon!
Någon som vet ca pris på Mk Motorsport??

Intrax då, är det nån som vet om det är något att ha:
Länk

Alla erfarenheter är tacksamma att få höra!

/Richard
Richard,
Av vilken anledning ska du montera ställbara fjäderben?
Är det för max bankörningsprestanda eller är det för att kunna höja/sänka bilen? Det är ju rätt avgörande för vad du ska köpa anser jag. Kolla Intrax, jag har Intraxfjädrar och Konidämpare och bilen funkar bra tycker jag. Speciellt med tanke på priset. Sedan kan du också kolla Bildelsimporten, tror att det är Weichers eller nått sånt det heter det dom säljer. Det är justerbart.

328-Johan,
Kul att du har fått till chassit. Bilen är ju bevisligen snabb, du kommer väl på nästa banträff med BMW Sport Club så den får sträcka ut lite?
6e Juli på Gelleråsen, missa det inte. Eller ska du med till Ringen kanske?
Kollade in din sida. Snyggt! Men 215mm Kumho-däck på den bilen? Hoppas att det blev bra.

De som kan, kör. De andra putsar....
M3-Mackan
Vince kör du fortfarande den Svarta M3an med 18"?

-Mackan-
Japp, men inte med 18" just nu. Köpte nya 17" med Toyo RA1 R-däck. Med de nya bromsarna gick inte Motorsportfälgarna på och 18"arna var utslitna...
Håller på att modifiera skärmkanter och hjulhus just nu för att få grejerna att gå fritt.

Har inte kört de nya hjulen på bana än, men det verkar bra.

Vem är du? Har vi setts?

De som kan, kör. De andra putsar....
Kanske ska sälja 18"arna föresten. Nån som är intresserad?
Jag kan bara säga att MK-Motorsports chassie funkar finfint på min bil iaf :-) Snabbast i RS banan på Bilsports action meet förra året t.e.x. (mot Porsche 996 turbo, Lotus Seven, andra M-bilar, Cosworths o massa annat skoj) Och det gick helt okej i går på Lazzats första deltävling i Superstagecupen, första plats med över två sekunder till tvåan, en EVO6.

Så det chassiet finns det inget o klaga på :D

/M

PS: Och då har chassiet ändå gått 8500 mil...
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag har Koni Gewindefahrwerk på min, mkt bra tycker jag. Inte för att jag vunnit ngr tävlingar....men det funkar bra både runt Ringen och att pendla till jobbet. Bak har jag ställt det i mittläget. Fram är det väldigt enkelt att justera m.h.a. rattarna i motorrummet. Ganska mkt billigare än andra. Jag har endast användt mig av Koni genom åren och har aldrig varit besviken.
//Kristian
M3-Mackan
Vince:

Nej, vi har inte setts men jag var spekulant på din bil förra våren/sommarn.

Vad hade du tänkt dig för pris på 18" ? Och är däcken slut på dem?

-Mackan-
Jo, jag använder också bilen till vardags. Med barn o fru o allt :-) Funkar finfint de me :-)

/M

PS: Jag hade ställbara Koni på förra bilen (en Golf VR6 syncro) och de var kanon också!

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Mer än 215 däck på en 7,5 tummare ser svettigt ut och kränger fruktansvärt. Kuhmodäcken fungerar mkt fint, då bilen faktiskt rullar till vardags. Tysta och snälla, men det går knappast att jämföra med Potenza däcken som satt på bak när jag köpte bilen. Snacka om klisterdäck. Men visst stämde min teori om att jag skulle sakna 18 Schnitzrarna, men som sagt, det räknades in i bugeten. Får se om ekonomin tillåter en uppsättning Hamannare 18 till sensommaren...
Steffe
GT-Johan, varför inte följa MagnusT och åka på MK Motorsport 18". Finns med centrum i kolfiberlook. Med dom blir du t.o.m hetare än herr Thomé, garanterat.

Mvh Stefan
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Var hittar jag dom?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.