AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.301

För liten ratt?

To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Hej,

Jag hyrde en 320d i somras och hade mycket svårt att hitta rätt körställning. Detta berodde på att ratten var alldeles för liten! Om jag skulle ha ratten bekvämt i nederkant såg jag inte hastighetsmätaren. Detta tycker jag är alarmerade. Det finns ingen större ratt att välja än den som satt i den bilen. Dessutom är alla rattar trekrade vilket också gör att två "grepp" vid kl 4 och 8 försvinner. Grejen med fyra ekrar är att det går att variera greppet på ratten bland flera alternativ jämfört med om det bara finns tre ekrar. Det borde finns en större fyrekrad ratt som tillval i alla fall. Nu ser jag att nya 7 serien också får tre ekrar och betydlit mindre kringla. Är det bara jag som har detta problem?

Mvh

Tomas
Jag var förvånad när jag gick ifrån gamla 5-serien till E46 som hade så liten ratt.

Jag håller med om att den nya 3-serien har ännu mindre och det ställer ju ibland till lite problem. T.ex. är det svårt att se om man har torkar-sensorn på eftersom det är en liten lampa på torkar-spaken som lyser när den är aktiverad. Personligen ser jag de andra instrumenten bra och tycker att den nya ratten är underbar. Det känns snarare olustigt att sätta sig i E46:an när man hoppar direkt ifrån en E9x

Det är nog helt enkelt en smaksak, men det finns ju faktiskt några rattar att välja på även om jag tror att alla är treekrade tror jag att storleken varierar lite. M-ratten är dock en klar favorit.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Är det någon som är missnöjd med sin lilla sportratt och hellre vill ha en läderklädd standard multiratt så ställer jag upp på ett byte rakt av :o)
Originalratten till E90 är större än sportratten.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Tomas Stadler, varför skulle fler ekrar vara bra? Den M-Sportratt jag har ger bra grepp över hela rattkransen. Det behövs ingen eker som stöd.
Håller dock med om att rattens diameter är liten i förhållande till instrumentgruppen. För mig funkar det så att jag ser mätarna vid en bekväm rattinställning, men det är ett gränsfall.
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Jag kör ofta med armarna hängandes rakt ner och vill då kunna ta ett grepp kl 6. Då behöver ratten vara relativt nära benen för att det skall kunna gå att nå den samtidigt som jag vill se instrumenten. Detta fick jag inte till att fungera i e90 på grund av den lilla rattdiametern och den tjocka ekern från kl5 till kl7. Om jag ställde ratten så jag såg instrumenten hade jag även svårt att nå ratten samtidigt som jag vilade höger armbåge mot armstödet eftersom nederkanten på ratten då satt alldeles för högt (ja, jag sköt fram armstödet så långt det gick). På en fyrekrad ratt håller jag ofta ett grepp runt ekern med tumme och pekfinger eller med ekern mellan pek och långfinger från baksidan. Givetvis vänjer man sig vid nya rattar men jag körde 30 mil med denna e90 och blev bara mer och mer irriterad. Det kunde ju vara bra om det fanns en något strörre ratt med fyra ekrar som tillval för de som inte uppskattar en liten treekrad på en bil som i övrigt är så trevlig. Det skilljer tydligen endast några millimeter mellan sport- och standardratt.

Mvh

Tomas
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Nej det måste skilja mer än några millmimetrar mellan storlekarna på sportratten och standard, har kört båda och upplever sportratten som betydligt mindre.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är verkligen olika på preferenser! Min MB C32 hade en stor ratt som förtog mycket av känslan av en liten smidig bil. Då jag köpte 745:an E65 så kändes originalratten och sportratten som gammaldags bussrattar av bakelit. På min E90 så satt det en sportratt vid leverans som omgående byttes mot en M-sportratt, båda lagom stora, M-sportratten är dock skönare (fetare) att hålla i.
Om man köra bil och och vill hålla i både ratten och den "växelspaken" samtidigt så kanske E90-ratten är för liten för vissa, jag har inte provat!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.