|
|
|
|---|---|
smf |
Tjenare, jag äger en 528 -86 och på den så strular låsen. låset på förardörren fungerar inte alls så jag får låsa bilen från passagerarsidan och på bakluckan så återfjädras inte knappen så jag är tvungen att sticka in en skruvmejsel o dra ut knappen varje gång jag varit där o härjat. det jag ville veta är om det är svårt att byta ut låsen och om det är dyrt att byta Det här va allt för den här gången, jag återkommer om några dar med andra problem som jag har |
jonaz_ |
tjena! lagade låsen på min 525:a 89:a(borde ju va ungefär lika) och det var buslätt. sitter fast inifrån med en skruv eller bult. tar nån minut att få bort. vet inte vad det kostar att byta men det är förmodligen alldeles för dyrt. //Jonas |
jonaz_ |
fick en ide. låsen på framdörrarna kan du ju byta plats på för man använder ju nästan aldrig låset på passagerarsidan. låset på bakluckan borde vara lätt fixat, går säkert att bara olja upp. |
|
Testa att smörja upp själva låsmekanismen kan göra underverk... LTK, Artisblau glidare i Alingsås |
|
smf |
smörjning av låset på förardörren hjälper ej, kanske på bakluckan.. men jag ska nog testa o göra som jonaz sa o byta plats på låsen, men går det? dom blir väl inte felvända eller så då? |
|
Om du bara ska byta mekaniken så går det nog med lite trixande Men om du har liknande lås som jag har så kan du inte byta sida. Alla elgrejer och skivorna som styr centrallås och liknande är sido beroende. Sorry Leta lite på skroten så kanske du hittar något som är fräshare än den du har. Nej det är inte svårt att fixa, tar bara lite tid. |
|
smf |
Fan va bra detta forum är! synd att jag inte hittade hit tidigare, det känns bra att man kan vända sig hit o få lite tips innan man sätter igång o pular, nu jävlar ska alla stora o små fel fixas =) |
|
angående centrallås så har mitt på förardörren packat ihop nästan helt och hållet, det fungerar ibland men oftare och oftare så måste jag öppna via passagerardörren , en del funktioner som är beroende av centallåset (komfortstängning,innerbelysning via dörrhandtaget,innerbelysning tänds när man öppnar) har slutat fungera för länge sedan, jag tror det har med en del tappar i låset att göra, är det mer än låset JAG måste byta eller allt sitter i ett kit liksom? "The original point and click interface was a Smith & Wesson" |
|
|
Jag bytte mina mikrobrytare, hittade några på skroten. Det är inget problem att byta mikrobrytare, och det verkar som om det ska vara utbytesdelar till det. Allt går att plocka sönder. Kolla med BMW om du kan köpa bara mikrobrytarna. Dina fel passar precis in på mina problem jag hade. Kunde låsa och låsa upp, men inte larma.. Nu kan jag allt :) |
|
|
Jag hade liknande problem med låset till bakluckan. Det var en segerring till fjädern som hade hoppat ur sitt spår. Enkelt att plocka isär och fixa. |
|
|
Mitt centrallås fungerar ok men det går inte att ställa i det "låsta läget" när man vrider över förarnyckeln ytterligare ett halvt varv. Jag har öppnat dörren och kollat på låset. Det finns en klack som går över en mikrobrytare. Om man håller mikrobrytaren nere för hand låser centrallåset i "låst läge" men det verkar som att klacken på själva låsmekanismen är felplacerad då den inte kan hålla nere mikrobrytaren på egen hand. Jag har inte kunnat flytta klacken och vet inte riktigt vad jag skall göra åt problemet annat än att byta lås. Nån som har nåt tips?? brum brum |
|
|
Jag hadde problem med min knapp på bakluckan då jag var E28 ägare. Den fastnade också intryckt. När jag plockade isär den såg jag att det kommit in "gucka" där låscylindern går in i låsröret. Plocka loss låset med det svarta höljet inifrån bagagerumet, det sitter med 2 st M6 bultar. Sedan ger det sej av sej själv vilken ordning du skall plocka isär låset. Kommer inte ihåg själv för det är ungefär 5 år sedan jag var där och rotade. Se dock upp med segersäkringarna så inte dom sprätter iväg. Mvh LEF |
|
smf |
En fråga till bara, vad är en segersäkring? |
smf |
Ahh strunt samma, nu är låset till bakluckan fixad så jag behöver inte bry mej om vad en segersäkring är längre =) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.