AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.923

Xenonkonvertera 528 E39 -98 frågor angående lampvarningen

Po
17
Porki
325ia Touring e91 -05
Är E39an känslig på lampvarningen vid xenonkonvertering??

kan man montera ett kit för H7 för runt 6-900:- utan att få felmeddelanden??
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag får inga lampvarningar på min e39:a, har konverterat både hel och halvljus. Jag köper mina grejor härifrån Länk til betydligt lägre pris än 6000:-

BMW CS #5206
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Glöm inte bort att montera tillbaka dina halogenlampor på halvljuset när du ska besikta bilen. Börjar vara försvinnande liten risk att man tar sig genom med en snikkonvertering utan nivåjustering pga av att det är så utbrett.
Sen är ju förståss risken att man fastnar i en flygande besikning som polisen gör men det är nog störst risk om man har HID på en 240 eller liknande =)

Konvertera helljuset brukar däremot inte vara något dom gnäller på även om lagen givetvis säger att det ska vara E-märkt vilket det förståss inte är.
Po
17
Porki
325ia Touring e91 -05
Nä konverteringen sker ju på egen risk det är man ju väl medveten om och besiktning utförs såklart med orginal lampa.

Nån som vet om halvljuset på en E39 -98 UTAN orginal xenon är canbus styrt?? eller är det bara nån enkel glödtråds vakt nånstans??

Funkar en CANBUS ballast på en bil utan canbus??
E39 och andra nyare (nåja) BMW har ingen enkel glödtrådsvakt som i äldre dagar.
Övervakningen sker inne i ljusmodulen som styr all yttre belysning. Man övervakar både "kallt" och under drift, dvs redan innan man brukar ljuset så får man upp varning om fel osv. Det är bl.a detta som gör att en drivenhet till HID kan ge felindikering, eftersom den är elektronisk och inte alls ser ut som en glödtråd som nästan "känns" som en kortslutning i släckt tillstånd, sett inifrån ljusmodulens elektronik.
Elektroniken i drivenheten ser mera ut som en helt öppen krets innan man lägger på drivspänning osv, och man får därför lura ljusmodulen för att slippa felindikering. Kan göras med en enkel krets bestående av ett motstånd tillsammans med ett relä, i vissa fall kan enbart ett motstånd räcka, men då får man bränna bort en massa värmeeffekt i onödan när ljuset är tänt. Beskrivning finns i mektipset om elesystem generellt osv.
Det här med CAN-buss är lite fel, och används inte sällan i marknadsföringen av HID-satser för eftermontering, man vill gärna lyfta upp nivån på pryttlarna till lite mera high-tech osv.
CAN-buss används som dataöverföring mellan en del säkerhetskritiska system i bilarna, men mellan lampor och ljusmodul används vanlig hederlig likström. Själva signalleringen för fel osv mellan ljusmodul och displayen i intrumentklustret sker visserligen på en databuss (I eller K-buss, beroende på typ av instrumentkluster och bilmodell), systemet fanns redan i början av 90-talet hos BMW.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du köper från Xenonkungen så får du pryttlar som funkar utan krångligheter eller extra tillbehör.
Det finns undantag , men jag hade en del strulande med en "billig" traderasats som inte funkade på till mina dimljus och inte heller som helljus på en E61. Utan man fick byta både ballast och komplettera med kallvarningsmotstånd från xenonkungen
Läs min 540 blogg.
Vissa av problemen är BMW specifict dvs svårt att tända, slocknar och strular, dvs LCM utgång blir överbelastad och slår ifrån med de slimmade ballasterna som jag testade med först på dimljusen, lika problem med E61 till helljusen

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
63
Jonas530
530iA touring -01
Jag har konverterat helljuset på min e39 -01 med xenonkungens 50w kit och får lampvarning. Har nu beställt en canceller från dem.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har konverterat helljuset i min -97 och får inga felmeddelande.

------
BMW CS #04839

Det tycks variera vad gäller varning för trasig lampa (helljus) på E39. Vissa asiatiska eftermarknadsenheter (drivdon, "ballast") har en inbyggd krets eller "canceller" för att eliminera problemet, andra inte. Jag har t.ex själv original Hella drivenhet för mina HID på helljusen, dessa har ingen inbyggd krets för detta, men det blir ändå ingen varning för trasiga lampor.
35 eller 50W effekt har ingen betydelse i detta sammanhang, vad gäller problemet med lampvarning osv.

FP
Po
17
Porki
325ia Touring e91 -05
Denna konvertering gäller HALV ljuset, men det kanske inte är nån skillnad??

Så det går inte att säga säkert att man inte kommer få fel meddelanden?? bara att prova sig fram??

Nån här som monterat "billiga" Xenon kit på sin e39a?? upp till 1000:- om man säger så?? berätta gärna hur det gick och på halvljuset!!!
Det kan vara skillnad, går inte alltid att förutsäga men det är bara att prova. Jag har samma drivenheter (Hella) på halvljusen, och här varnas för trasig lampa osv.

FP
Jag har satser till xenon konvertering, kolla på powerbörsen

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas
Po
17
Porki
325ia Touring e91 -05
Behöver man nån speciell hållare eller nåt för att fästa xenonlampan i H7 huset?? detta gäller ett konverteringskit till en lykta med halogen H7.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.