AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.409

Erfarenheter av Dakota Lemon efterlyses

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej!

Är sugen på en lättare begagnad 325i som har Lemon-lädret. Det är grymt fint och höjer i mitt tycke interiörens utseende. Men det känns också rätt ömtåligt och min undran är hur det kommer att stå emot tidens tand.

Är det någon här som har en bil utrustad med Lemon som har kört ett gäng mil som kan uttala sig om hur fint lädret är efter lite längre tid så får ni gärna skriva en rad! Att det är känsligare än mörkt läder är jag medveten om, men jag hade gärna hört lite personliga erfarenheter.

Mvh
Wiberg
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Uups, nu ser jag att inlägget hamnade märkligt. Får gärna flyttas till "Samtliga BMW-modeller" av en moderator, det var där jag tänkte skriva inlägget.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ingen erfarenhet av just Lemon man som med allt annat läder hänger det ju på skötseln. Ett mörkt läder får nog inte heller den skötsel det verkligen behöver iom att "skiten" inte syns lika bra.

Om du rengör och smörjer in lädret 2ggr/år så ska du se att Lemon inte ställer till mer ofog än det vanliga svarta... Sen kanske det inte är lysande att sätta sig med dina nyinköpta mörka jeans i favoritfåtöljen!!

Och vad det gäller ren mekaniskt nötning av att stiga i/ur bilen tror jag inte att ljusa läder skulle ha mer problem. Själva infärgningen av lädret torde ju vara detsamma oavsett kulör, tycker man.

Det är skitsnyggt med ljust läder i en mörk bil anser jag (som iofs har svart läder i svart bil men men....) Nu skrev du inte att bilen du kikar på var mörk utan det är bara en allmän åsikt *ler*

Sen har vi ju kompisar på diverse bilrekondfirmor som har finfina medel till att göra rent ordentligt och smörja in som varmt kan rekommenderas.

Nä, kör du på det ljusa fina lädret och ge det en extra omgång av ett proffs då och då så ska du se att det håller sig fint länge :-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Sedan kanske detta låter löjligt, men att just jeans färgar av sig; är väldigt beroende på vilken typ av tvätt/märke det är - billiga jeans färgar ofta av sig mycket mer enl min erfarenhet...
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjenare!

Nu har tråden flyttat på sig igen ser jag. :) Men det är väl inte bara 3-serien som har Lemon-klädsel som tillval? Det var i alla fall det jag antog när jag ville ha tråden i Samtliga BMW-modeller. Nåja, spelar mindre roll. Det handlar ju om en 3-serie i det här fallet..

Tack för svar, Fransosen! Det låter ju ändå rätt positivt. Är väldigt nyfiken på om någon som har Lemon-lädret har upptäckt att det är väldigt känsligt eller liknande. Jag tror också att med en del lädervård så går det att hålla ett ljust läder fräscht också, men det kanske kräver lite mer jobb.

Bilen i fråga är svart och har lemon-lädret och tillsammans med antracitsvart innertak så blir det mums!

Tror som du att själva slitstyrkan borde vara ungefär lika, det är hur smutsigt det blir som jag är extra nyfiken på. Till exempel, om det räcker med en rejäl rengöring 2 ggr/år för att hålla det fräscht.

Mvh
Wiberg
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har haft ljust läder på mina tre senaste bilar och det har hållit sig fräscht. Jag gör rent och smörjer in 2-3 ggr per år.
Någon som vet om det röda lädret man kan få till 335i är känsligt?
Gunget
Har en kompis som har en svart 120d coupé med Lemon läder. Om det är snyggt är väl en smaksak (har Terra läder själv som jag tycker är oerhört trevligt!), men aj vad känsligt det är med så ljus skinnklädsel! Han tycker det blir "solkigt" direkt. Men vill man vara fin så får man lida pin!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tackar för alla svar!

Håller med dig, Gunget, om att Terra-lädret är klart trevligt! Men jag har inte hittat det på särskilt många bilar som jag har varit sugen på. Lemonlädret är inte särskilt vanligt det heller, men det råkar sitta på en bil som jag är intresserad av. Svart läder är vanligast av det jag har sett, men det vore kul med en lite ljusare inredning tycker jag.

Mvh
Wiberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.