|
|
|
|---|---|
|
Hej Nu har min bmw 740 -99 slutat ladda batteriet, vilket ju såklart leder till att den drar ur batteriet efter ett tag. Batterilampan på instrumentet lyser rött. Någon vänlig och kunnig som vet vad jag ska göra? Har hört att det inte finns kol i generatorn.. istället dioder? tack på förhand! mvh | |
|
Jag har kikat runt lite mer på forumet efter gamla trådar, och det verkar bli en dyr historia det här!!!!:'( |
|
| är den vattenkyld så kan det gå på 12000:- | |
| Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ta kontakt med en bilelektrisk firma som renoverar den. 2500-3000kr |
| eller Länk 8350:- | |
|
Jo den är tydligen vattenkyld. Så det kan inte vara något enkelt fel, det är renovering eller ny generator som gäller? Vad det gäller renovering av nån bilel firma.. är det något som verkligen är att satsa på? Skulle det funka lika bra så skulle ju bara idioter köpa ny generator när deras vattenkylda bmw-generator dog! Men så är ju inte fallet.. |
|
|
Det resonemanget är nog att förenkla situationen. Vissa människor i resonerar precis som Du och skulle aldrig kunna tänka sig att köpa tex. ett begagnat hus , begagnad bil eller kläder - vissa andra har inget alternativ och tvingas köpa ett begagnat hus - eller kläder ! Jag vet inte exakt hur det är med en generator men jag brukar köpa fabriksrenoverade bromsok till BMW och de är lite bättre än de helt nya från BMW , de har bättre ytbehandling och är av ett material som åldrats och hittat sin form. De är dessutom mycket billigare , ca 30% av nypriset. Jag kan som kuriosa säga att de flesta vanliga bildelsdetaljister säljer fabriksrenoverade generatorer för några tusenlappar och där har man då återanvänt själva stommen mm mm , de har inte ens en helt ny generator som produkt i sortimentet. Så att bara idioter köper ny... njae... har du råd och vill ha en fabriksny produkt så köp ny , annars är en fabriksrenoverad ett fullgott alternativ anser jag - de fabriksrenoverade kan ibland ha någon modifiering gjord i syfte att förbättre produkten ! "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
| beg kanske Länk | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är oftast dioderna som ger sig på de kollösa vattenkylda, vilka är utbytbara, en renoverade är lika bra som en ny, är oftast utbytes även när du köper en ny, så det är inte säkert att du får en ny även om du tror det. MB använder för övrigt "samma" generator. Bil&Elservice i Örebro reparerar och renoverar startmotorer och generatorer med eget utbytessytem. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej, då ska jag bara försöka ta mig till närmaste bilel. firma på något sätt.. vet inte hur långt ja kommer.. Hur som helst verkar det ju inte vara någon generator värd att sitta i varken en bmw eller mercedes. Varför vattenkyld? vad är det för trams?? |
|
Min har fungerat i 19.000 mil. Det gör normalt inte en vanlig generator utan kolbyte och regulatorbyte, dessutom så genererar en 150 ampers generator en hel del värme som behöver kylas ned. sexorna har luftstyrning från fronten för att kyla ned den med, men ibland har det hänt att det följer med sten och annat in i generatorn. Du tar dig nog inte så långt utan laddning, ,även med ett fullladat batteri. Numera finns det ju reservdelar tillgå till dessa vattenkylda det fanns det inte för några år sedan utan då var det utbytes hos BMW som gällde. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Bah tacka vet jag familjens förra Volvo 740 som gick 40 000 mil på samma generator :) Skämt å sido, som tur är verkar generatorproblem på våra BMW V8 ganska ovanliga. 12 000kr (ifall det vill sig illa) är en stor del av värdet på en E38 idag... Hör med fiddes garage ifall han har något på lager annars. __________ |
|
|
På en 540 Jag hade satt det en 140A generator byggt med traditionell teknik , en sån kan väll inte vara särskilt dyr på en bilskrot när man kan få en hel 540 för en kopp kaffe ? även om en sådan 140A inte passar Bolt-On med lite otur så bör den passa med väldigt små modifikationer , någon som vet ? 140A måste ju räcka till alla bilar förutom de med extremt mycket utrustning tycker jag. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.