AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.403

E46 - enstaka surrande ljud från instrumentpanel

Fe
27
Feel_the_effect
E61 535d LCI M-Sport -08
Hej,
ibland uppfattar jag ett svagt mekaniskt surrande ljud som låter i ca 1,5 - 2 sek ganska precis efter start av bilen och väldigt ofta direkt efter nyckeln vridits om för att slå av tändningen/motorn. Det låter ungefär som om ljudet kommer från vänstra sidan av instrumentpanelen, d.v.s bensinmätaren - men då ljudet är såpass kort är det väldigt svårt att säkra detta. Någon som varit med om detta tidigare och som har tips på vad det kan vara?
Bilen är en e46 årsm. 2001
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Luftspjäll till klimatanläggningen som stängs. Helt normalt.
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Jag har ibland nåt liknande som är lite irriterande. Det verkar komma o gå lite tycker jag för nu har jag inte hört de på ett tag tror jag.
Det är nåt "knarrande" eller vad jag ska säga, som minskar o ökar i hastighet beroende på hur motorn varvas med belastning. Så t.ex om man kör vanligt o växlar 1:an o genom alla växlarna upp till 5:an så kan man sammanfatta de som en gammal polis-sirén fast knarr istället för tjutande då, men de här svängiga ljudet alltså. Har för mig att de stiger i ljud/hastighet när man frikopplar o lägger i nästa växel.
Detta ljudet kommer bakom ljusvredet någonstans där låter de som.

Nån mer än jag som har upptäckt detta?
Samma sak på min.. Titta riktigt noga på hastighetsmätaren så ser du att den små vibrerar när det låter. Verkar dock inte vara ett fel. Kommer bara ibland..
När det är kall för det mesta..!
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Ja jag upptäckte igår vad "felet" är.

Och de är kanske den du menar med, den lilla ekonominålen som knarrar när den rör sig, därav "siréngången" på knarret när man växlar...
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Ni röker inte på innan ni sätter er i bilen va? ;)

Less is More
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.