AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.545

Oljebyte E90. Hur ofta?

Hej,

På min 325 -06 gjordes ett första oljebyte vid 2300mil. Nu har den gått 4900mil, och bilen tycker att det fortfarande är 900mil kvar tills det är dags för oljebyte igen.

Ska det verkligen vara så här långa intervall? Ska jag köra enligt mätaren blir det ju 3500mil mellan första och andra oljebytet.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Personligen tycker jag inte man skall köra mer än 2500 mil med samma olja. 3500 mil är alldeles för långt även om man kör mycket långkörning, byt den på en gång...
Jo, det tycker jag med, men är det "normalt" att bilarna tycker att det ska vara så här långa intervall eller är det bara min bil som har fått spatt?

Vore kul att höra när andra E90-ägare har gjort sitt andra oljebyte...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har haft oljebytesintervaller på 3000-3500 mil på båda mina föregående bilar, 120d -05 oh 320d -07 (bägge körda ca 12.000 mil i min ägo), så det är nog ganska normalt. Däremot håller jag med om att det känns lite läskigt långt, så på min nya 320d Coupé kommer jag att byta en extra gång mitt emellan de indikerade oljebytena - det är en tjänstebil liksom de två tidigare, men denna funderar jag på att lösa ut privat efter leasingperiodens slut så jag bryr mig lite extra. Det kan i alla fall inte skada att byta olja för ofta.....
Konspitrationsteoretikern i mig tror att BMW har tänjt ut intervallet så det bara ska hinna bli två servicetillfällen inom de 8000 milen/3 årens fria service....
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
gunnare: Tror att din teori stämmer mycket bra...

Frågan är om inte oljebytesintervaller på över 3000 mil kommer straffa sig i längden. Hur kommer kamkedjor, kamkedjespännare etc. må? Kör man bara långkörningar så är det säkert ingen fara att köra runt 3000 mil. Men med mycket kallstarter och kortkörningar skall man inte köra mer än 2500 mil.
Jag litar på att BMW vet vad dom håller på med när det gäller dessa långa intervaller.
Ok, men det är alltså fler här som får bytesintervaller på 3000-4000mil?

-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
På min bil byttes oljan första gången vid 2300 mil, när jag köpte bilen hade den gått 5200 mil och då visade den 300 mil till nästa byte. Men jag kommer byta 1 gång per år (ca 1500 mil) eftersom jag kör ganska korta sträckor emellanåt.
Man blir minst sagt konfunderad på vad det egentligen är som gäller.
På min gamla E:39:a så ingick ett oljebyte per år oavsett antal lite körda mil.

Men på den nya så är det "bilen" som känner av när det är dags att byta olja.
Och då kan det gå upp mot 2500 mil mellan varje oljebyte.

Nu till det konstiga:

Inför vintersäsongen fick jag ett blad från BMW. Under rubriken VINTERSPECIAL, så finns det en liten, fin faktaruta. Vad står det där ? Jo följande:

Satsa på ett oljebyte per år. Oavsett om din bil gått mindre än 1000 - 1500 mil så bör du alltid göra ett oljebyte en gång per år m.m.

Jaha, vad är det som gäller. Ena gången si andra gången så. Inte så lätt att vara BMW ägare. Men ok, det verkar vara en rekomendation, inget måste eftersom de skriver bör, ej skall.

NN/

bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Angående teorin om att man bara ska hinna 2 servicetillfällen inom "gratisperioden",
-Tillämpar BMW detta med fri service på de flesta marknader eller är det något den svenska generalagenten står för så att säga?
I sistnämnda fallet faller nog teorin tänker jag, heh, inte troligt att dom lagt serviceintervallen för att spara några kronor på den svenska marknaden. Har för mig att jag här i Norge sett annonser där serviceprogrammet annonseras som ett tillval.

På Bmw:s hemsida berömmer dem sig själva över att vara första tillverkaren som infört behovsanpassade serviceintervall istället för fasta. Något som jag personligen tycker låter både miljövänligare och mer kostnadseffektivt.
/björn
Jag hann med 3 fria servicar inom gratisperioden.
Den sista servicen var den i mitt tycke ganska ointressanta servicen där dom bara kontrollerar en massa grejer, ingenting byts.
Gemini__
Ang. långa serviceintervall. Audi verkar inte ha några större marginaler på sina motorer:

Länk

Jag förstår att ni är rädda om era maskiner, men har faktiskt inte sett någon statistik som tyder på att motorns livslängd ökar vid tätare byten (snarare kan man misstänka att det är dessa motorer som körs hårdast). Tills dessa data publiceras anser jag det som totalt bortkastade slantar att slänga på ngt som ändå tappar värde som en sten.

Tror inte BMW har underdoserat sina serviceintervall, snarare tvärtom. VW/Audi har motorer med godkända intervall på 5000 mil.

Tror det handlar med om oljans kvalité, samt såklart typ av körning.
Gunget
Jag gjorde första servicen på min 325 XiA -06 redan efter 1600 mil i enlighet med serviceindikatorn som började lysa rött då. När jag lämnade in bilen på BMW Danderyd sa dom att den korta körsträckan berodde på tidsfaktorn (bilen hade gått i trafik i 23 månader). Om man kör nog lite så "triggar" tydligen tiden snarare än antalet mil att det är dags för service. Nu har bilen gått 2460 mil och enligt instrumentet så är det dags för nästa service om 1600 mil alternativt maj 2010 (det som inträffar först)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Gemini__: Där har vi ett klockrent exempel på vad som kan hända.

Marginaler och marginaler? Ser det inte som speciellt märkligt att det blir problem när man kör nästan 3500 mil med samma olja. Longlife-oljan är dessutom tunn som vatten och tål inga höga temperaturer.
Gemini__
Missförstå mig inte, jag ställer mig ytterst tveksam till de allt längre serviceintervallerna. Men att skillnaden mellan ras och fortsatt problemfritt ägande kan vara så hårfin är märkligt.

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Håller med om det...
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Min E91 xi -07/03 var första oljebytet 1850 mil.
Min har påkallat service för första gången efter nära 3000 mil och snart 14 månaders drift... Lämnas in på "fri" service i morgon.

/Udo Dirkelsniff
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Min har bytt olja minst två gånger före 3000 mil men sen är den ju över 3 år.
pr
259
protos
E60 520I-04
Är det någon som gjort oljeanalys på den gamla oljan?
Då vet man ju vad statusen är om den är förbrukad eller kan köras lite till.
Toyota har lägre kvalitetskrav på sin olja men samma bytes intervall 2500mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.