AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.002

Hjullagermutterns moment fram M5E34?

Har precis monterat det ena främrehjullagret "med tillbehör". Var hur lätt som helst att "knacka" dit lagerbanorna allt gled lätt o fint, konstigt vore det annars då allt är nytt! Min fråga är dock om det är nån som vet hur många Nm hjullagermuttern skall dras med?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Den ska inte dras med moment eftersom det är koniska rulllager.
Den ska dras tills att det inte är något glapp i lagret men fortfarande snurrar
lätt.

mvh stefan
Fel..det är raka "kul" lager...Skall enligt uppgift dras med 290Nm har jag fått reda på..Frågan är var man hittar lämplig momentnyckel ....
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det kanske går att låna momentnyckel från någon verkstad?

Annars ett litet recept på fattigmans-momentnyckel med en viss felprocent på mätvärdet:

Leta tag på ett förlängningsrör till ett 1/2" spärrskaft. Skall helst ha någon förhöjning i änden som gör att du kan ställa dig precis på änden.
Ställ in längden exakt, ställ skaftet på kl. 3 och kliv försiktigt upp på skaftet. Vrid tillbaka skaftet till kl. 3 ända tills det står stilla med din vikt på.

Längd (m)= 290/(din vikt i kg*9,81)
Ett alternativ är fästa en fiskevåg till änden på ett 1m rör, sen är det bara att dra vinkelrätt i förhållande till röret tills ~29,5kg uppnås.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
AKN: Bjussar du på vilka fiskevatten du uppehåller dig i, som har en sån sjuhelsikes fiskevåg ;)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har skummat marknaden lite. Det finns en hel del fiskevågar som pallar dom lasterna.
Hmm, tänkte väl på dom små aborrpinnarna jag och grabben brukar meta och då kändes det stort :)
Då är AKN´s metod att föredra.
Anders-72,

Ok, jag inte är någon storfiskare. Undersökte dock beståndet av vågar innan jag postade ;-)

Längre stång - proportionellt mindre våg, 2m ger halva vikten o.s.v.
Haha...fiskevåg...Hittade en fiskevåg (digital) som klarar 40kg för endast 99kr + frakt...Får nog testa o se hur det blir:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.