|
|
|
|---|---|
|
När jag hade kört några minuter med min 520iA 2002 E39 började det ryka från motorhuven. Det kom ingen indikation på att något var fel, heller inget oljud i motorn. Men jeg stoppade ändå och öppnade huven för att ta en liten titt ... Jag är ingen ordentlig bilmek men kunde se att det har läckt lite olja, som har lagt sig på bland annat generatorn, samt andra ställen i motorrummet. Det var väl bränd olja som luktade skumt. Ringde en bärgare som har hämtat bilen och kört den til en verkstad. Får se vad som säger i morgon. Vad tror ni det kan vara? Det kan säkert vara en massa men ... Känns som att jag måste få ut det. Det var inge roligt att se pärlan åka iväg på lastplanet till bärgningsbilen .... :/ | |
|
Jag gissar på frusen vevhusventilation. Ett ganska vanligt problem på bilar som körs mycket korta sträckor i temperaturer kring nollstrecket. Har du tur har inget annat hänt än att det spytt ut olja över motorn, och att oljeavskiljaren i vevhusventilationen måste rengöras. Är bilen importerad begagnad, kan det hända att det inte sitter en oljeavskiljare för kallt klimat ("kaltlandausführung") i bilen, och då kan det vara en god ide att byta till en sådan. |
|
|
Ja bilen körs dagligen korta sträckor, det är frugan som kör den till och från jobb endast. Egentligen är det bara slöseri att ha en såpass dyr bil och endast använda den på det sättet. Själv har jag en gammal Mazda 626 2,2 -89 som jobbbil. Byta till BMWn var inte aktuelt att diskutera ens ;) Den är inte importerad, den är norsksåld. (Bor i Norge), Har gått ca 13 600mil |
|
alain |
Är det inte toppakning som ha gott av? Hade du tillräckligt glykol i vatten? bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Ta det lugnt, troligenär det vevhusventilationen som frusit - det är bara att rengöra den, tvätta motorrummet från all olja och köra vidare. Viktigt är dock att köra motorn ordentligt varm någon gång i veckan, så den kondens som blir i vevhusventilationen kan dunsta bort innan det blir igensatt. Vi har en 528iA -98 som också körs korta sträckor, och när jag bytte olja på den igår var det rätt rejält med vit 'gegga' (kondenserad olje/vattenblandning) både på insidan av oljelocket och i slangen till vevhusventilationen som jag lossade för att kolla. Det får bli ett par 10-milaturer med bilen för att koka bort eländet.... Du får använda det som argument för att få frugan att lämna ifrån sig BMW:n till dig nån gång i veckan i alla fall! |
|
|
Nu är bilen fixad ! Det var toppakningen som var slut. Den läckte även kylarvätska. Det dom gjorde var att byta toppakningen, bytte ut termostaten och luftade systemet. Tvättate / Rensade motorn för oljerester och efterfyllde olja och kylarvätska. Bilen verkar fungera fint nu. Notan kom på 4 800 spänn (inklusive 500 kr til bärgning). Det var iallafall mindre än vad jag förväntat mig. |
|
| Det lät billigt men toppade de bara upp kylarvätska+motorolja!? Vid en sådan operation så byter man olja+kylarvätska om man är seriös! | |
|
Hej, med tanke på priset så antar jag att det är ventilkåpspackningen som menas. //Håkan |
|
|
Med tanke på symptomen så tror jag också det var ventilkåpepackningen. Det man märker när toppackningen gått, det är inte att det läcker olja över generatorn och ryker från motorrummet, utan att man har en lützendimma bakom sig, och bilen inte går riktigt bra. -- Markus |
|
|
Ja det måste vara ventilkåpspackningen, kommer bara inte ihåg vad det hette på svenska. Topdekselpakning heter det på Norska iallafall. |
|
|
Men har ventilkåpspackningen gått kan det mycket väl bero på täppt vevhusventilation, så vi får hoppas dom kollade upp den också.? Mvh Jens |
|
|
Gordon Blixt: Bilen lämnades in til EMM Sport i Trondheim, och dom skal vara en av dom bästa i stan just på BMW, iallafall på motortypen som sitter i min E39a. Har inget annat än goda erfarenheter av dom iallafall ! Men jag vet inte om dom har kollat upp det du nämner, räknar lite naivt med det. Är det något jag kan kolla upp själv förresten ? |
|
|
gunnare har gett dig en bra beskrivning tidigare i tråden. Men du kan alltid höra med dom som lagade bilen först. Mvh Jens |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.