|
|
|
|---|---|
|
Jag har förökt att söka nå,n tråd, men ej hittat ngt. Min färddator "hänger" sig vid ex. 0,76l/ mil. Är den inte sk: momental, och skall visa direktförbrukning. Om jag "resettar" visar den ex 06/ milen en stund, men sen blir det segt igen. Vad jag menar är, om den skall visa förbrukningen direkt. Compjuter,n är en Mk 4, bilen 530 da-03:a. Automat. En fråga till när jag ändå sitter å knappar, om man ligger och lusar efter en annan bil i nå,n kilometer i ex 60 kilometer, och sedan kör om, inte plattan i mattan helt, men ja, jag gasar på lite, tittar man i backspegeln, så blir det ett svart moln. Kn det vara normalt på en diesel som gått 15000 mil. | |
|
Den visar väl snittförbrukningen sedan senast den nollades. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Som Micke skriver är det genomsnittet sedan senaste nollställning så desto längre du kör dest "segare" blir den att förändra sig. Momentanförbrukning har du ju en mätare för i kombiinstrumentet. Tror detta med svart moln är ganska normalt. Märkte samma sak på min fd 320d speciellt när man kört några mil på landsväg eller motorväg i jämn fart och sedan vill accelrera. ___ //Ulf |
|
|
Jag bugar & tackar, detta gav mig tillfredställande svar. Bilen får dra det han behöver, men det är ju lite intr att se hur mycket "sås" det rinner igenom oljebrännar,n. Jag brukar gubbköra för det mesta, sätter farthållaren på laglig hast, sen är det väl så att det behöver rensas i systemen ibland. (Böter är dyrt) |
|
|
Ett litet tips angående mätara för förbrukning. Det är ganska vanligt att dessa kan visa 10% (eller ännu mer) fel. Det är något som iaf jag irriterar mig en del på. Det går via serviceläget, som man kommer in i genom att hålla höger knapp i instrumentet, att justera bilens beräknade förbrukning. Bara att nolla en av momentanmätarna och anteckna milantal samt hur mycket man tankar och räkna ut momentanförbrukningen över samma tidsperiod manuellt. Default är värdet stället på 1000 vilket i praktiken betyder 1,000. Visar den då en förbrukning på t.ex 7,0L/100km och man ändrar värdet 1000 till 900 så kommer den visade förbrukningen att justeras till 0,900*7,0 = 6,3L/100km. En fölrbrukning på 0,76L/mil låer mycket för gubbkörning men det kanske bli så med automat. Min drar runt 0,64L/mil och då är det mest E4 med farthållaren på 120, men det är förståss en manuell låda. Min förbrukning är förståss korrekt intrimmad oxå, den visade 9% för lite från början =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.