AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
895

Har jag ngt. elfel på min E39, eller vad är problemet?

ma
22
mackan75
525ia Lim -01
Skrev för en tid sedan i forumet om att min 525-01 E39, drog ur batteriet ständigt. Lokalisrade problemet till att bilen inte går in sleep mode, vilket den skall göra efter 15-16 min. Har av olika anledningar inte tagit mig till verkstad för felsökning, utan har löst problemet genom att koppla ur batteriet varje gång jag inte använt bilen. Detta har funkat bra fram tills igår.

Jag hade igår förmiddagen åkt till en kompis och skulle några timmar senare åka hem. Kopplade in batteriet så som jag brukar. Det gick bra tills jag öppnade dörren till förarsätet. Då började varningsblinkersen att blinka runt om bilen. Jag provade då att bryta strömmen igen. Samma problem uppstod när jag öppnade dörren på nytt, med följden att jag fick åka igenom staden med en blinkande bil, med en massa bilister som försökte uppmärksamma mig om detta.. (Provade även samma procedur men med att öppna någon annan dörr men vilket ledde till samma resultat). Varje gång jag kopplade i batteriet och slängde igen bagageluckan, så blinkade bakblinkersena till en gång precis som bagegeluckan slog igen, och började alltså sedan blinka för fullt så fort jag öppnade någon dörr.

Under de senaste veckorna har ytterliggare några fel uppstått, vilket jag misstänker kan ha med problemet att göra:
1. Att öppna bilen/ låsa + larma/ öppna bagageluckan med bilnyckeln fungerar ej. Misstänkte först att batteriet hade tagit slut i nyckeln, men när jag provade min andra nyckel hade jag samma problem där, varför jag antar att felet ligger någon annanstans.
2. Bagegeluckan. Det skall ju fungera att trycka på sensorn (mitt ovanför reg.skylten)på bakluckan. Denna har funkat ibland, ibland inte. Får därför använda nyckeln för att öppna bakluckan, då det som jag beskrev ovan inte går att använda knappen på nyckeln för att öppna bagageluckan.
3. AC:n/fläkten har börjat fungera bristfälligt. Kan dock ha att göra med att sambon körde upp för en uppfart och drog i underredet. Ev. skadades då givaren till AC:n (har bytt den förut av samma anledning).

Kan det finnas någon gemensam nämnare till dessa fel? Om jag åker till någon verkstad som meckar BMW, kan de lätt se vart problemet ligger genom felsökning med dator?

Provade precis igen att koppla in batteriet i bilen igen(Denna gång blinkade inte bakblinkerserna till när jag slog igen bakluckan). Startade upp bilen. Konstigt nog var nu problemet som bortblåst.. Känns ju som att någonting är glapt.

Någon som har ngn. idé vad som kan vara fel på min bil?

Mackan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.