|
|
|
|---|---|
|
Har bytt topplockspackning på min M50B20 520 -93 Skruvat ihop allt men när jag ska starta den verkar den helt kompressionslös. Poffar ytterst lite men inget mer. Är rätt säker på att kammarna och packningen hamnat rätt. Vad kan det vara för fel. | |
|
Oerhört svårt att veta, det är ju du själv som gjort arbetet. Har själv inte hamnat i den situationen, trotts flera topplocksbyten. Det blir nog att börja om från början. Min första motorenovering då hade jag samma problem, dock med för hög komp. 6 volt på den tiden drog inte runt startmotorn, fick bogsera igång. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Tja,jag har oxå bytt flera topp-packningar dock inte på m50 men det har blivit bra. Jag har nu sökt runt lite och problemet kan vara att ventiltryckarna saknar oljetryck. Verkar dock lite konstigt... |
|
|
Har du testat och ge han lite gas och låta startern dra en bra stund. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Ja,jag har dragit den jättemycket på starten. Jag börjar misstänka att det ändå blitt nåt fel med kammarna. Men jag drog runt motorn med en nyckel på veven först och det verkade inte som att ventilerna tog i. jag får väl börja riva den igen imorgon om ingen har några tips.. |
|
|
Jag har ganska nyligt rivit en M50 och den är ju inte direkt svårt o nolla den. Hade du låst svänghjulet med tapp. Kollat märkning på veven. Låst kammar mot torpeden med hemsnickrat verktyg(eller åtm vägt in dom mot toppen. Sen är det bara vanosen kvar som kräver lite pill. Har du tagit kompprov så du säkert vet? Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Det har hänt mig ett par gånger på M50/M52/M54, att ventiltryckarna justerat upp sig 'för mycket' så ventilerna inte stängt ordentligt. De tillfällen det har hänt mig är i relativt låga temperaturer, och man kallstartat motorn och bara låtit den gå helt kort. Om jag fattat det hela rätt, kan 'kvardröjande' oljetryck på något sätt orsaka att ventiltryckarna fylls på för mycket. Jag har fått igång maskinerna efter MYCKET nötande, och då har det låtit som det inte funnits någon kompression alls. När motorn väl tänder och kommer upp i varv, verkar justeringarna rätta till sig. Det är ett känt fenomen, tro du kan hitta en del om du söker på forumet. Har dock aldrig sett någon lösning på problemet, och det kanske inte heller behövs för det har bara hänt mig 3-4 gånger på sammanlagt kanske 20.000 mil med sådana motorer. Fast det är nog inte fel att kolla så kammarna står rätt - hoppas dom gör det och att inga ventiler blivit krokiga..... |
|
|
Mikael T, fick du ordning på kompressionen till slut? Jag har nämligen precis samma fel efter byte av topplockspackning. Jag är också helt säker på att kammarna och vanos sitter rätt monterat. MVH Niklas |
|
| Jag har plockat bort båda kamaxlarma, och har fortfarande inget komp utan kamaxlar på plats. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.