AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.356

Har jag rätt att bryta kontraktet utan betala?

Sida 1 av 2
Martin E
Jag har skrivit under kontraktet på en 120d men upptäckte till min fasa att det fanns en lackskada som heter duga efter att kontraktet var skrivet.
En annan sak som jag reagerade på var att Emblemet på bakluckan saknades , omlackad??

Eftersom jag inte betalat ett öre så kommer jag bryta kontraktet med anledning av att man underlåtit mig att få veta felen.
Dom visste om felen eftersom jag påpeckadeetta och fick svaret " jo vi såg det"
Det har gått mindre än en vecka och jag har inte betalt en krona för bilen och den står kvar hos handlaren.
Rättigheterna är i värsta fall att jag får betala 1,5% av köpepriset men jag kommer hårdnackat driva att det var fel på bilen som upptäcktes innan.
Firman har erbjudit rekonditionering men jag tycker det stinker när man inte kan vara ärlig

Martin E
I det finstilta står det
9. Påföljder vid fel.

C.Om avhjälpning eller omleverans inte kommer i fråga (inom skälig tid) får han kräva prisavdrag eller häva köpet.

I detta fall har jag ju inte betalt ett öre för bilen och på kontraktet står det att bilen ska levereras snarast....tolkning .....

Personligen tror jag det kommer bli en överenskommelse mellan företaget och mig.
Kanske jag kan få en ny bil till ett nytt pris eller ett bra pris på en 320D ??

Ös på gjorde jag fel och vad anser ni? hur skulle ni gjort ?

MRF-ansluten handlare? Varudeklarerad bil?
Länk

/Udo Dirkelsniff
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Den kanske är beställd utan emblem? Dessa saker som du räknar upp skulle du upptäckt innan du skrev på. Låter mer som du ångrat dig och vill hellre köpa en 320D..

Min bil: Länk
Martin E
Udo

Ja och ja på dina frågor

Dessvärre angavs inte skadan i varudeklaration

"Dessvärre" beror väl på hur man ser på det. Vill du häva köpet så borde det underlätta om varudeklarationen var felaktig...

/Udo Dirkelsniff
Martin E
@Pro Jag vill verkligen ha en fräsch 120D, du ska veta hur jävla petiga dom e på lackskador när man lämnar bilar i inbyte. En minimal repa på en dörr och dom drar av 4000 direkt, jag hävdar bara min rätt.
Egentligen vill jag ha en M-sport utrustad som denna 120D men jag blir så lack *ironi* när man mörkar en lackskada.

Varudeklarationen var ju felaktig men jag tror och hoppas att vi kommer överens om en bra deal...

"en lackskada som heter duga" att du inte upptäckte den vid provkörningen var ju synd. Länk
Varför vill du ha 120d på bakluckan? Det är väl inget att "skryta" med;-)

/Udo Dirkelsniff
Martin E
Pro

Det är sant hade jag sett den så hade jag backat, men loppet är inte kört jag har inte betalt och jag kommer få rätt till slut.
Du jag har bollen så att säga

Ett avtal är givetvis ett avtal varför du är bunden till dina åtaganden. Dock förefaller det sig så att säljaren underlåtit att meddela dig om att bilen var behäftad med fel (enligt dig styrker t.o.m säljaren detta själv) varför du, mycket riktigt, har rätt till avhjälpande alt. omleverans. Huruvida det skall ske avhjälpande eller omleverans beror b.l.a. på varans beskaffenhet, bristens storlek och omständigheterna i övrigt. Här tycks än dock lackskadan innebära, en för dig, stor ekonomiskt nackdel varför omleverans inte torde vara helt omöjligt - men det är som sagt var en bedömningsfråga.

Lycka till.

//A
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Var är lackskadan? Det mest rimliga tycker jag känns som en omlackering av den delen. Emblemet som saknas är ju verkligen inget fel.
Martin E:
E det den svarta bilen utan Xenon du pratar om i en annan tråd?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag tittade på en begagnad 120dM titansilver i Mölndal för någon vecka sedan. Säljaren pekade självmant ut ett rejält stenskott på framskärmen och sa att dom självklart skulle fixa detta om jag skulle ha bilen.

Så tycker jag en säljare ska agera men jag har i och för sig beställt min E61 av honom så han vill väl hålla igång relationen. Säljaren påpekade till och med att det var lite dålig lukt i bilen och erbjöd sig att sanera den och ta bort solfilmen på sidorutorna fram. Där tyckte jag det började bli lite mycket på en gång och jag backade ur.

Om det är bilen utan xenon du funderar på så förstår jag inte varför du inte köper den svarta i Sundsvall som har xenon, vinterhjul och motorvärmare för samma pris.
Martin E
@Gorban.
Jag lyckades få ner till 250.
Vinterhjulen är dubb villket jag hatar, skulle bytt till runflat friktions däck = 6000 dyrare rakt av.
Xenon ljuset på BMW 1: serie ingen höjdare.
@julleruff
Jepp de e samma
@MrC
Tydligen skall dom ha rekondat bilen så att lackskadan är borta vilket glädjer mig.

För övrigt har jag lugnt och ärligt beskrivit min upplevelse och dom bad om ursäkt att dom mörkade hela situationen till en början.

Just nu står jag och väger
1. Ska jag acceptera ta bilen och få med ett takräcke för 250
2. Köpa en ny 09:a Blå med allt extra inkl Hifipaket och USB Xenon och iö samma spec som den svarte. Har inte fått ett pris men det lär hamna mellan 290 och 300.
3.Skita i hela affären ta mitt straff och betala ca 3K och köpa en annan bil
4 Köpa skoda miljödiesel och uppleva back to basic *S*

Firman försöker att göra mig glad då jag fösöker nå en dela och vi kommunicerar bra..
Martin E
Alt 3.b) är ju att hävda att dom förde mig bakom ljuset och därmed tappade jag förtroendet för dom.
Därmet kommer konsumentverket få avgöra det hela

Det lutar att jag kommer köra den linjen om inte dom nu erbjuder en 09:an till ett mycket bra pris.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Okej, hoppas du får ett bra pris på en ny bil.

Jag köpte precis en lätt begagnad 120dM och fick med dubbdäck. Jag var helt övertygad om att jag skulle byta till friktion omgående men dubben är rätt ok faktiskt. Det var många år sedan jag körde på dubbdäck så det var en överraskning. Men när dubbdäcken är slut så blir det givetvis friktion då jag bor i Halland där vi inte har vinter många dagar om året.
Gemini__
Om du har de rätta förutsättningarna så tycker jag inte valet är särskilt svårt. Lägg till 40 tkr och få en helt ny vagn är mitt tips. Hoppas det löser sig så smidigt som möjligt iaf.
Vad tror du egentligen 3b skulle medföra? Trots att de medvetet underlåtit att meddela dig bristerna vid avtalets ingående, har de rättigheten att avhjälpa felet om felets storlek är som jag deklarerat i ovan inlägg. Om de däremot vägrar avhjälpande alt. omleverans, kan vidare åtgärder komma på fråga.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Jag skulle då hellre spara 40k och ta med familjen till thailand 14dagar istället :)
Martin E
@2002tii
Pengar är inte mitt problem men jag kan åka till thailand med familj...
Man kan ju vända på det om pengar vore problemet och säga jag kan spara in thailandsresan och få en nyare bil

@ tvesovla
Jag tror inte jag har så mycket att komma med irl, men jag kan förhandla och vara diplomatisk.
Jag känner att dom vill att jag ska bli nöjd och nöjd kund= kommer tillbaka..

@Pro
Jag funderar på det kanske det blir en ny 09:a , bah vilken jävla förlust. Men känslan att bli den som först äger bilen är härlig.

Som sagt alla bilaffärer är en dålig affär, men frågan är i viket fall jag blir mest nöjd ??
Terry N
skulle råpruta på en ny om du kommer ur ovan avtal. Tror man kan göra det (minst 10%) såsom ekonomin ser ut hos handlarna... Ang xenon, tror att det inte har så mkt att göra med bättre ljus att många (gissning, 80-90% av 1-serie m-sport bilarna har det) valt det, minst lika mkt en utseende fråga, Den ser snyggare ut med Xenon!

Lycka till hur det än blir
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.