AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.878

320d Automat tjuvstannar vid stop - Hjälp önskas

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Min -02 320d Steptronic har börjat tjuvstanna när man bromsar in till ett stop eller står stille med automaten i D eller R.

Började någon vecka sedan när den gick ojämnt på tomgång när man stannade och nu stannar den varje gång man bromsar in bilen till helt stillastående.

Det händer BARA när bilen är varm och inte när den är kall.

Bilen går klockrent när man rullar och det saknas inte alls effekt i motorn och automaten växlar mjukt och fint som vanligt.

Trimboxen är borttagen.

Jag har hällt i en flaska Redlina dieselrengöring och "nollat" gas och automatprogrammen..

Det känns som att automaten inte "kopplar ur" tillräckligt utan vill fortssätta driva bilen framåt.

Vad tror ni? tips & råd mottages tacksamt!
Mina funderingar..
- Lmm? men bilen går ju kanon och svartryker inte.
- Någon ventil i automatlådan? Har ingen aning om dem..
- sensorfel någonstans?
- skit i insprutningssystemet? har hällt i redline dieselrengöring som tydligen skall vara "da shit" enl. mekonomen.

Annat?

//amullo
Visa användare
2.407
amullo
Som det känns nu..

När man rullar fram mot ett rödljus och bromsar så börjar motorn "hacka" ungefär som om man "glömt" att koppla ur en manuellt växlad bil.

Slår man automaten i N när den börjar hacka så hämtar sig motorvarvet och man kommer iväg om man slå den i D och ge "grundgas" så glider den iväg snällt.

När man skall parka så måste man köra vänsterfotbromsning och ge lite grundgas för att bilen inte skall stanna. Den stannar om man bara försöker rulla på tomgång med automaten i R-läge.

Samma sak med D-läget. Lite grundgas och vänsterfotbromsning så funkar det, släpper man grundgasen så hackar bilen som om man släppte upp kopplingen bara utan grungas i uppförsbacke och den tjuvstannar.

//amullo
Prova och byt bränslefiltret.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Om det inte skulle vara motorstyrning återstår ju lådan. Det första man tänker på är ju att lockupkopplingen inte frikopplar helt. Inget ovanligt fel som leder till att motorn hackar och tillslut dör när bromsar in till stillastående. Lockupkopplingen ligger på med hjälp av fjäderbelastning och frikopplas helt eller delvis (i slirfasen) med variabelt hydraultryck som styrs via en solenoid. Går inte att säga vad som felar utan felsök. Att den inte frikopplar kan bero på:

Signalfel från sensor. Åtgärdas genom felkoder + byte av sensor

Lackage i ventilhus pga av att solenioden eller ventil felar och inte öppnar helt. Åtgärdas i ventilhuset utan att demontera lådan.

Mekaniskt strul i lockupkopplingen eller läckage inne i konvertern så att inte tillräckligt tryck uppnås för att frikoppla helt. Lådan måste demonteras och konvertern bytas.

BMW kan inte hjälpa till annat än med felkoder. Om inget fel på motorstyrningen, åk till en lådrenoverare som kan GM för felsöket av lådan.

molle
Visa användare
2.407
amullo
Backard: Motorn går utmärkt även på fullgas, vilket gör mig fundersam att det skulle kunna vara bränslefiltret.

Molle: Tack för svaret. Då får man leta rätt på en automatlåde expert om inte BMW hittar några felkoder antar jag. Det konstiga är ju att lådan växlar klockrent både kall som varm. Brukar inte det problemet du beskriver innebära att lådan är mer bänägen att "hugga" i växlarna?

Då min låda har momentomvandlare så funderade jag på om det kan vara något med den ev..

Det konstigaste är ju att det funkar när bilen är kall, men inte när motortempen ökar till "normal" arbetstemperatur

//amullo
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Är lockup konstant helt låst så hugger det vid växlingar ja, men det är inte säkert att den låser helt. Din lockup är en slirkoppling som kan ligga på svagt om hydraultrycket inte är tillräckligt stort för att möta fjäderkraften helt.

Det som kan paja i konvertern (dvs momentomvandlaren) är statorns frihjul. Det kan paja på två sätt men inget ger egentligen ger det symptom du beskriver.

Det första felet är att frihjulet kan paja så det frikopplar i bägge rotationsriktningar och då slirar konvertern (momentomvandlaren) rejält i starten från stillastående men kommer man upp i 2000-2500 rpm och mer så drar den bättre och bättre och på höga motorvarv drar den som den ska. Ditt symptom är det omvända att det slirar för lite i starten.

Den andra felet är att frihjulskopplingen kan hänga sig och kostant låsa i bägge rotationsriktningar. Då drar den som den på låga motorvarv i starten (frihjulet ska låsa då) men drar allt sämre och det går tyngre och tyngre ju högre motorvarvet blir.

Jag skulle nog kolla felkoder inkl motor först och om det är felfritt där gå på lådan hos lådverkstad.

molle
Visa användare
2.407
amullo
Okej.. Jag har fått tid att lämna in bilen på BMW Solna imorgon.

Som sagt.. Lådan funkar som den ska förutom att den just verkar "bromsa" motorn till tjuvstopp när man stannar bilen med D eller R läget ilagt.

//amullo
Visa användare
2.407
amullo
Bilen nu inlämnad på BMW för "felsökning".
Blev halvdyrt med 1900kr för en timme felsökning och ett par nya torkarblad tycker jag. Hoppas de hittar felet iallafall..

//amullo
Visa användare
2.407
amullo
Jahapp.. Fick samtal från BMW Solna nu.

Fel tomgångsvärden, justerat av teknikern.
- Felet skall enl. verkstadsteknikern vara borta.
Kan det vara så enkelt tro? Att tomgången av någon anledning varit keff?

Servicerådgivaren sade iallafall att teknikern "höjt tomgångsvärdena" och att de rekommenderade en provkörning av mig för att säkerställa att jag var nöjd.

Sen menade dom på att datorn indikerat att det ibland var probem med glödstiften. Tror inte det hade med saken att göra, men man får väll se.
Tydligen så felmeddelar datorn ibland att 3 av 4 glödstift visar felmeddelande, men teknikern menade att det verkar inte komma varje gång och var typ "inget akut" som jag fattade det.

Hoppas verkligen att det ghort susen, för jag har ingen lust att gräva i automaten. Jag frågade uttryckligen om de sett några fel på automaten och fick besked om att det inte fanns några som helst indikationer på att det var någon knas där. Varken i datorn eller vid den inspektion de gjorde på lådan (Jag antar att de glodde på ledningar/kopplingar..)

Rapport kommer när jag hämtat bilen iallafall.

//amullo
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Felkoder kan vara underbara ting när det gäller att hitta fel.

molle
Visa användare
2.407
amullo
Jahapp..

Bilen fixad och det blev tillochmed billigare än vad de sagt.
Fel i tomgångsvärdet innebar en justering och provkörning.. Total kostnad blev 862 kr för att åtgärda problemet och bilen går KLOCKRENT på tomgång igen.

Enl teknikern så ställde man om känsligheten på tomgångsvakten eller vad han snackade om. Även justering av agvashalter som var lite fel. Nu funkar det iallafall..

Jag måste säga att jag blev förvånad då de rekommenderade provkörning INNAN den större kostnade med glödstiften..

NAJS! *tummen upp smiley*

//amullo
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Vad trevligt att det löste sig så smidigt och billigt!
Också trevligt att få veta att en verkstad gjort ett bra jobb.
Håller tummarna för att din bil fortsätter gå som den ska!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.