|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis köpt en BMW 330 Touring från 2006. Jag är jätte nöjd förutom att när man kör i 60-80 km/h uppkommer ett lite störande vinande ljud. Ljudet är starkast i ca 70 km/h och påverkas inte utav varvtalet. Det låter som att det kommer framifrån. När jag var och provkörde märkte jag inte detta, då var det sommardäck på bilen. När jag hämtade den var det dubbade vinterdäck och det är det även idag. Bilen är standard från fabrik och alla delar inkl däck och fälg är BMW-orginal. Är det någon som känner igen detta eller har nån aning om vad ljudet kommer ifrån? Finns det någon garanti som kan täcka detta? Bilen är uttagen maj 06 och gått 4000 mil. Tacksam för all hjälp! | |
|
I touring hörs bakaxelljuden, förmodligen är det där det låter. Varierar ljudet vid gas/motorbroms är det därifrån. If it works, don't fix it. |
|
| Har du takräcke? | |
|
S&S: Ljudet varieras inte vid gas/motorbroms utan verkar endast vara beroende av hastigheten. Printscreen: Nej bara orginal rails. |
|
| Låter som det är dina vinterdäck som ger det vinande ljudet. Det är ganska normalt att dubbdäck kan ge lite vinande ljud. Mina hakka 4 ger detta i vissa hastigheter, medans med sommardäcken på hörs inget vinande överhuvudtaget. | |
|
Det brukar vina om alla vinterdäck. Det är när lamellerna på däcket viker sig som vinandet uppstår. mvh stefan |
|
|
Snabbt bytt till sommardäck.. byta och testa en runda och se om problemet återstår.. Är det borta så är problemet löst. Finns det kvar så har du betat av en trolig orsak. |
|
|
Hej! Jag har ett förslag angående vinande ljud som plågat mej men om du tar och sätter eltejp på listen runt vindrutan på glaset och på listen så kan du nog höra att ljudet är borta. Det finns en liten springa mellen glas och list som luft tar sig in och sedan ut det är som en visselpipa. Det vore roligt om du hör av dig om resultatet för det är garenterat många som inte tror på detta. |
|
DMZ |
Som någon redan var inne på tidigare, byt till sommardäck. Du har råkat ut för fenomenet "Sjungande däck" väldigt irriterande. Brukar oftast bero på att däcken är halvslitna samt för hårda i gummit p.g.a ålder. Ljudet försvinner förmodligen vid byte till sommarhjulen. |
|
Är väl inte så smart att rekommendera någon att montera på sommardäck under vinteråret? Du har väl två alternativ, som jag ser det, att fundera på. Antingen får du stå ut med det vinande ljudet tills det blir dags för sommardäck runt april månad eller så får du köpa nya vinterdäck och hoppas på att dessa är tystare. |
|
|
Kolla att dörrlisterna sitter som de ska, bara en liten öppning kan ge ett vinande/pipande ljud. Min bättre hälft råkade dra listen lite grann sned i övre hörnet på dörren, det behövdes bara klämmas tillbaka såpass att det kändes sen blev det tyst. If it works, don't fix it. |
|
|
Tack för alla svar och förslag! Jag ska först och främst kolla igenom alla listerna och se så det ser sjysst ut. Därefter får jag väl prova tejp-tricket. Annars får jag se om jag klarar att vänta tills det är dags att byta till sommardäck. Har en känsla av att det är däcken som är problemet. Det är absolut inte tillräckligt störande för att köpa nya däck men det skulle vara skönt att veta att problemet ligger där och inte i drivlinan eller motsvarande. |
|
| Blev detta löst? Jag har EXAKT samma problem med min 320i e91 -10. | |
| Jag med. Finns det någon lösning? | |
| Min E93 har också detta. Uppkom vid byte till (gamla och slitna) vinterdäck så jag är rätt säker på att det är där felet ligger. Tur att de ska bytas till nästa säsong. | |
|
Antingen däck eller hjullager. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.