|
|
|
|---|---|
|
Får inte sökfunktioen att fungera idag. I mina hittills fruktlösa försök att kunna lyssna på radio i bilen är det nu dags att byta antenförstärkaren i bakluckan. Någon vet var den sitter på en E39 -02 touring med Professional system med diversity (dubbla antenner)? Tittar man på bilden här Länk ser det ut som den sitter längs överkanten. Det vore väl mest naturligt för kortast kabeldragning. Vore dock bra innan jag börjar bryta lossa (sönder) plastbitar. Har tidigare bytt bakruta och den stora antennförstärkaren i vänster D-stolpe utan nämnvärt bättre mottagning. Med vänliga hälsningar Erik Nyström | |
|
Jag skrev lite dumt här... Jag vet inte om den sitter i luckan, den kanske sitter i taket bak? Därför jag frågar... :-) Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Nu har ju inte jag professional, men i övrigt typ samma. Jag såg att min i alla fall sitter i luckan. Man kommer åt den genom att: 1) öppna hela luckan 2) ta bort plastpanel i överkanen av luckan på insidan. Den sitter med ett antal plastclips. 3) i mitten sitter sedan en gummilucka som skall bort. Här bakom sitter förstärkaren ______ Det finns inte tidsbrist. Det finns tid. Och man väljer vad man vill fylla den med. |
|
|
Tackar! Ska snart gå ut och ge mig på detta projekt! Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Nån gummilucka finns inte i min bil. Jag har i alla fall brutit av de två plasttappar som fanns kvar nu, den satt mest fast med Sikaflex. De andra bröts väl av när bakluckan byttes p.g.a. BMW:s bristande rostskydd. Nu är det mörkt och jag orkar inte greja mer idag. Får höra med dem i Jkp var om de vet var den sitter, när jag ska byta värmare på tisdag.... Drygt 5000 mil med bara CD nu.... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Äsch, sorry. Mitt minne var inte det bästa. Kollade nu på bilder från när jag tog isär. Det är glasluckan som skall öppnas och inte hela luckan. Gummiluckan sitter på insidan högst upp i glasluckan. Ledsen att jag missledde dig. ______ Det finns inte tidsbrist. Det finns tid. Och man väljer vad man vill fylla den med. |
|
|
OK, jag får göra ett nytt försök nästa helg, eller om jag kanske klarar det med orginalverktygen och en Leatherman som jag har i bilen...:-) Gick faktiskt att höra på radio en stund genom Dalsland i kväll, men på E6:an mellan Uddevalla och Göteborg är det så dålig mottagning att man inte orkar lyssna. Mycket elfel på de här bilarna, radio som inte funkar, fel i styrenhet till värmare, fel på lägesgivare för motorn.... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
Bytte häromdan, väldigt enkelt. En mejsel för att få loss gummiluckan och lednyckel 8 mm till förstärkaren. Det är alltså i överkant på själva glasluckan den sitter. Tyvärr blev det fortfarande inte bra. Efter varje byte av något har jag inbillat mig att det blivit bättre, men det är fortfarande inte så bra så att man kan åka runt och lyssna på radio. Är det någon som vet om någon firma som klarar att felsöka radion i bilen? Jag har försökt (två gånger) på BMW i Karlstad, men de lyckades inte. Ska det vara helt omöjligt, ska det inte gå att mäta sig till var felet sitter? Förutom Karlstad så är jag ganska ofta i trakterna av Göteborg och Jönköping, om någon har något bra förslag. Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
De sitter dubbla antenanslutningar bak på radion på e39, ryck ur den mindre av de två så skall du se du får tillbax ljudet. Vete fan va den gör men funkar gör den efter den åkte bort på polarns bil. Har även där bytt de mesta före _________ 325m-tech 2 tuurbo Länk |
|
|
OK, tack så mycket för tipset! Ska testa så snart det blir nog varmt att rycka i plastbitarna, är -14 nu.... Med vänliga hälsningar Erik Nyström |
|
|
js_snicke: Menar du antennanslutningen baktill på själva radion eller antennförstärkaren? Jag har också väldigt kass mottagning så fort man kör utanför stan. BMW har mätt upp och konstaterat att allt är ok för en kostnad av 900 kr inklusive rabatt (annars 1200 kr). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.