AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
819

BMW 520 i -94 Kan jag få hjälp med HC-halt?

Al
11
Alberto
520i, Touring -94
Hur stor ska öppningen vara på insugsspjället? (mm)
Vilket är det vanligaste felet när HC är för högt på tomgång, men normalt på 2500 varv? Systemet i min bil är Siemens.

Alberto
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Jag hade exakt samma problem på SBP. Löste det genom att köra bilen riktigt varm och inte stänga av motorn innan avgastestet. Katalysatorn blir snabbt kall om man stänger av motorn, då blir värdena risiga.

Spjället har jag ingen aning om tyvärr.
"Kvalificerad gissning": Gasspjället skall vara minimalt öppet, man kan generellt säga att från helt stängt läge (får dock inte vara fast kilat i huset) så räcker det med att öppna max 1/2 varv på "throttle stop screw", om sådan finnes vilket det borde göra...Vid tomgång så tar bilen luften via en "throttle bypass" som regleras av tomgångsmotorn, viket oxå är anledningen till att man inte kan sänka/höja tomgången utan att "förstöra grundinställningen".
Ovanstårende princip har jag tillämpat med gott resultat på en 323i -84 (L-Jetronic insprutning), om det är samma på din bil (Motronic, DME) vet jag inte men det borde rimligtvis vara något liknande
Tillägg: "Throttlestop screw" brukar vara "tamperproof" dvs försedd med en plasthatt eller liknande, detta för att man inte skall pilla på denna skruv. Sitter plasthatten (eller liknande "säkring") kvar så pilla inte på den, då den högst troligt har kvar den korrekta fabriksinställningen (fabriksinställningen görs på annat sätt det jag beskrev i tidigare inlägg, har för mig man mäter vakuumsug eller nåt sånt, dock osäker! Mitt sätt att justera spjällets läge ger alltså inte 100% korrekt läge men gott nog, man kan givetvis leka med att strypa spjället tills bilen går märkbart sämre för att sedan öppna ytterst lite, men generellt så brukar det vara helt OK med 1/2 varv räknat från helt stängt))
E3
1.828
E36
USA bilar
Dawwe: Tamperproof är beteckning på en speciell skruvskalle, inte plastpluggarna som täcker de
E36: Jo jag vet det var därför jag använde ""...Tamperproof betyder väl just "pillsäker" typ...Iaf om plasthatten är borta så har någon varit där o skruvat, högst troligt iaf...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.