AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.837

Fnyser till efter avstängning

ad
19
adde118
320, 2004
Hej!!

Har ett litet problem? med min 320 e46:a.
När man stänger av bilen så fnyser den till efter ett tag, vad kan det bero på?
Är det så att det kan läcka från avgassystemet så det resulterar i detta "fnysljud"?

//Andreas
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Hmm...
Låter det som ett pysljud eller liknande som kommer nånstans frammifrån?
Pyser det till 3-5 sekunder från det du stängt av motorn?
Pyser det i 1-3 sekunder?

ad
19
adde118
320, 2004
Japp det låter som det kommer framifrån.

Jo nått i den tidsramet ligger det i.

Det pyser braa en väldigt liten stund, typ som en snabb dumpventil eller liknande..kanske va lite dåligt förklarat men ja hoppas ni förstår :)

//Andreas
Sm
95
Smeagoll
BMW 523I -e39 Sedan -97
BMW 316I -e30 Touring -92
BMW 320I -e30 Touring -89
det kan vara ac som tryckutjämnar då pyser det i rören

//Robban
ad
19
adde118
320, 2004
okej, får hoppas på det då..men det är bra irriterande iaf :)
min 330 gör också så, jag fick en förklaring på varför, men kommer inte ihåg vad det var. men det ska vara så iaf.

//Jesper
ad
19
adde118
320, 2004
Härligt, skönt att höra att det inte är nå"fel" iaf !!
ri
29
rickard123456
320im Touring -05
Min 320 Touring gör så med men jag har öppet filter på den har fått för mig att det kommer där ifrån men vet inte

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Min 330 gör likadant! Har hela tiden, precis som Rickard, trott att det va mitt öppna luftfilter som "orsakade" detta dumpljud som kommer strax efter avstängning. Har alltid gillat ljudet och tyckt att det låter lite småfräckt.

Skulle också kunna tänka mig att det öppna luftfiltret förstärker ljudet något, precis som vid insug.

MVH Jimmy

Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Ja jag har samma ljud på 320 touringen (E36) och jag förknippar också det med öppet luftfilter.
När jag hade orginalfilter lät det inget men det gör nu med det öppna.

jag har originalfilter, och det låter för mig... jag tror inte det har något med öppet filter att göra.

//Jesper
Spelar nog ingen roll om man kör med öppet filter eller ej, kan dock höras tydligare med ett öppet filter.

Det som låter är nämligen tomgångsventilen som öpnnar efter att ha stängts helt när motorn stannar.

Undertrycket i insuget försvinner då varav det pysande ljudet
Da
154
Daniel.Clausen
Bmw X5 4.8is -04
Hejsan gott folk lyfter tråden här. Har även deta problem när jag stänger av bilen, kommer under insuget precis vid spjälet tycker jag. Men har även ett visslande ljud när jag under körning trycker lätt på gasen som då kommer ett visslande ljud som jag stör mig på. Dessa fel har ej varit där tidigare utan bara kommit. Tacksam för svar.

/MVH Daniel

Daniel: jag har precis samma grej i min bil: visslar vid gaspådrag och pyser något. Någon som vet?

Åk före du så väntar jag på dig där.
Da
154
Daniel.Clausen
Bmw X5 4.8is -04
Nu har jag snackat med paulssons bil och dem har haft det problemet för. Det skulle vara en sorts svart box under insuget med en vacum klocka på sa dem. Ska ta en dag o riva ner det o titta hur det ser ut. Dem skulle ha 1700:- för delen.

Ni som har fixat eller vet vad jag pratar om, ingen som har bild eller något

MVH Daniel

Svart box med vacumklocka på låter som DISA-ventilen tycker jag. Den sitter väl synligt på sidan av insuget. Under insuget finns bara två vacumventiler, en till avluftningen av bränsletanken/kolfiltret och en till sekundärluftpumpens ventil.

Att DISA kan nysa efter avstängning och vissla vid lätt gaspådrag har jag inte hört. Däremot ger "tomgångs"luftventilen ifrån sig dessa ljud. Jag skriver "tomgångs" eftersom den inte bara reglerar tomgången utan även öppnar paralellt med stora spjället vis gaspådrag. DISA kan ha andra ljud för sig.

Jag har grejat en del med dessa grejer på min bil i jakt på ett annat fel. Jag har kunnat kontstera att om man kopplar ur tomgångsluftventilen så försvinner både nyset och visslet, samt att nivån på visslet skiljer lite mellan olika tomgångsventiler. Bilen går men är i princip okörbar med ventilen urkopplad. Gasresponsen är minst sagt konstig. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.